Bastion – Recenze

Recenze na další indie skvost

15. 1. 2012

Bastion je zajímavou hříčkou, jež v průběhu minulého roku přistála na digitální síti STEAM. Ihned na úvod si pojďme říct, že Bastion je vskutku zvláštní hra. Ačkoliv to není nic pro hardcore hráče, tak ani oni by jí neměli minout, jelikož jde o vynikající kousek a já se nyní pokusím vysvětlit proč.

Bylo a nebylo

Bastion má poněkud chaotický začátek. Sám jsem se snažil přijít na to, oč v příběhu vlastně jde, ale ono to během první půl hodinky ani moc nejde, jelikož vše je vám odhalováno postupně. Začátek je ale jednoduchý, ocitáte se v podivném světě, na jakési létající desce z kameniva, neznáte své jméno a vůbec netušíte, proč tu vlastně jste. Alespoň jedna pozitivní věc na začátek vás ale čeká, neboť k vám promlouvá hlas vypravěče, který vám řekne, že je třeba se dostat do Bastionu. Bastion by mělo být místo, které mají všichni najít, pokud dojde k nějaké katastrofě.

Věřte, že vypravěče se zbavit nelze, ale vůbec vám vadit nebude, neboť on zde zastává jakýsi seznam úkolů, nápověd a zápisník z cest, jelikož u každého předmětu, každé nové zbraně, tlačítka či nějakého človíčka, s nímž můžete promluvit, vám dá nějakou radu. V podstatě on jediný umí ve hře mluvit. Navíc je fascinující že jeho poznámky k jednotlivým věcem či činům nejsou repetitivní a jeho hlas se i dobře poslouchá, vše ostatní zde dohání titulky.

Příběh je zde velice primitivní, ale výborně se pro hru hodí je dobře podáván v menších dávkách a neustále vás žene, abyste hráli dál. Základní složkou je najít jakési jádro. To je ale bohužel roztříštěno na mnoho kousků, které jsou po celém světě. A vaším úkolem nebude nic menšího a nenáročnějšího než je všechny najít a pospojovat. Během toho také zjistíte, k čemu vlastně došlo a co je tedy cílem hry.

Startujete vždy v Bastionu, z něhož pak cestujete do dalších vám odemčených destinací. V Bastionu také budujete jakousi pomyslnou základnu. Díky nalezeným kouskům jádra totiž můžete vybudovat potřebné budovy, v nichž pak vylepšujete své schopnosti za získané fragmenty, které padají z nepřátel a různých předmětů. Navíc se zde pak objevují postavičky, kterým nějak pomůžete nebo je zkrátka po katastrofě objevíte a ty vám nějak mohou pomoci.

Překvapuje? Ale kdeže!

Základní herní mechanismy nejsou nijak odlišné od jiných RPG které známe. V Bastionu je ale vše takové poněkud jednodušší. Stačí si zvolit pouze dvě zbraně, s kterými si bohatě vystačíte. Jednu ovládáte pravým tlačítkem myši a druhou levým přičemž, pokud tlačítko držíte delší dobu tak dojde k vystřelení nebo udeření o něco větší silou. Vždy jde o zbraň na blízko a na dálku. Zbraní je poměrně dost a tak mezi těmi sečnými se objevuje mačeta a kladivo, zatímco mezi těmi střelnými je to mušketa anebo dokonce duální revolvery.

Vaším cílem je vždy navštívit oblast a skrz ni se prosekat na konec. Nečekejte žádné logické puzzly či něco podobného. Pokud jste zabiti, máte dva pokusy o nápravu v dané lokaci, poté je vždy lepší se vrátit do Bastionu a popřemýšlet zda jste si nezvolili například špatné zbraně anebo šlo jen o vaši aktuální neschopnost. Vždy máte na výběr maximálně ze dvou cest s tím, že se po chvilce opět spojí v jednu anebo sem tam narazíte na nějakou to malou odbočku. Nicméně stále je to vše o rozsekávání nepřátel, předmětů a sběru nejrůznějších itemů.

Boj je tedy hlavně o sekání a dobrém výběru dvou právě nesoucích zbraní. K oživení využíváte třech lahviček, jež se dají doplňovat u některé z fontán anebo během úrovně a především Bastionu. Hrdina má také štít, kterým se může občas vykrýt, pak také umí slušné kotouly, které mu pomáhají na poslední chvíli uhýbat těm nejtvrdším úderům a také jsou k dispozici tři černé lahvičky, díky kterým můžete využít zvláštní schopnosti, kterou si vybíráte před začátkem mise. Bohužel nic dalšího ve hře nehledejte. Stromy atributů a podobné věci autoři hodili za hlavu a vsadili na absolutní jednoduchost, při níž vás hra vede za ručičku, a přesto vás občas překvapí nějakým nepřítelem, na kterého nejste zrovna připraveni.

Jako z pohádky

Hra je zajímavá už svým vzhledem z dostupných materiálů, neboť zpracování je vskutku pohádkové a na rozdíl od jiných RPG si zachovává širokou škálu barev, což není v tomto žánru příliš k vidění, jako výjimku lze uvést snad jen vynikající RPG Titan Quest. Detaily postav a nepřátel jsou vynikající, takže není důvod plakat nad tím, že Bastion neoplývá posledním high-end efekty, ba naopak, lze si vychutnávat příjemnou atmosféru pestrého světa. Zajímavým prvkem ohledně grafiky je také to, že hra se vždy odehrává na nestabilních kusech země, takže kdykoliv můžete spadnout dolů do neznáma a trasa se povětšinou tvoří těsně před vámi. Vše dokonale podkresluje příjemný hudební doprovod. Bohužel Bastion ale není příliš dlouhý a nepřátelé se zde občas chovají poněkud retardovaně. Obtížnost se totiž drží na poměrně nízké úrovni, jen sem tam je před vás hozena nějaká potvora, která vás trochu potrápí, ale nejde o nic vážného. Povětšinou také stačí vzít nohy na ramena a zkrátka všem utéct, sebrat kus jádra a vrátit se zpět do Bastionu.

Bastion opravdu není nic pro těžkotonážní hardcore pařany RPG žánru, ale je velice roztomilou alternativou, která vás na pár hodin dokáže zabavit a stojí za to. Už zejména příběh vás potáhne dál a donutí vás dojít až na konec a to i třebaže se v některých prostojích dostaví pocit stereotypu. Bastion je navíc na Steamu dostupný za vynikající cenu, takže rozhodně o důvod více proč vyzkoušet. Já osobně jej doporučuji a co se týče těchto menších hříček je to pro mě číslo 2 za loňský rok, protože přeci jen Limbo byl větší kalibr.

- Skvělý příběh
- Zajímavý nápad
- Cena