Assassins Creed: Brotherhood – Recenze

Zabijácká recenze Assassins Creed: Brotherhood!

27. 11. 2010

Assassins Creed. Značka, kterou není třeba sáhodlouze popisovat. Během tří let nadělala na herním poli pořádný humbuk a mnoho hráčů si oblíbilo její dokonalou hratelnost, která zejména v druhém díle byla vybroušena k dokonalosti. Nemohlo to tedy dopadnout jinak, než že nyní je tu třetí pokračování s názvem Brotherhood. Zcela nově je zde multiplayerový režim, který přináší zcela neviděnou a poměrně silnou stránku této značky. Vraťme se tedy do renesanční Itálie ještě jednou.

Začátek konce!

Znovu se ocitáme v kůži dnes již muže ve středním věku, Ezia Auditore da Firenze. Ten se vrací po velkolepé bitvě z druhého dílu do Villy Monteriggioni. Zde probíhají oslavy, Ezio coby hrdina uléhá vítězoslavně na lóže po boku Cateriny Sforzi. Místo ranního kohouta je probere dělová koule řítící se jejich ložnicí. Ezio neváhá a pouští se do boje. Vše se však během bitvy zvrtne. Eziův strýc Mario je zabit a Catarina Sforza unesena. Kdo zatím stojí? Jednoduchá odpověď, Cesar. A ne tak ledajaký, Cesar Borgia, tedy syn podlého papeže. Je čas zosnovat plány, posbírat pár přátel a rozhodnout o osudu celého světa.

Možná bychom si pro začátek měli vysvětlit hlavní podstatu podnázvu Brotherhood. Ano, jde o název, který nutně musí být přiřazen, ale snad jste si nemysleli, že je zde pouze na okrasu. Tak tedy k bratrstvu. Zatímco v předchozích dvou hrách jste byli na všechno sami, nyní již tomu tak není. Ezio zaujímá vysoké postavení v bratrstvu Assassínů, a tak využívá všech svých známých. Pravda, dalo se čekat, že vám znovu pomohou postavy, jako Catarina, Machiavelli či Leonardo da Vinci, ale tentokrát je zde i možnost výcviku vlastních rekrutů. Stačí se chvilku potulovat po Římě a narazíte na sužované obyvatele místními strážnými. Stačí podat pomocnou ruku (čepel) a přijmout nováčka. Ti pak na váš povel dokáží zaútočit na požadovaný cíl a zlikvidovat jej. Navíc rekruty můžete poslat na výcvik, při němž se specializují na určitou dovednost, necháte je koupit si nové oblečení, a nebo dokonce je pošlete vykonávat zakázky do celé Evropy.

Ekonomie a diplomacie

Z Ezia se také stal dobrý ekonom. No dobrá, není to zrovna extra třída v tomhle oboru, ale obdobně jako minule máte možnost zakoupit jisté nemovitosti. Řím je velký, a tak nabízí mnoho stánků a obchůdků. Nicméně není až tak snadné si hned tak něco koupit. Ve městě stále vládne Cesar Borgia a k tomu také slouží jeho patroly a hlavně věže. Borgiovi věže jsou zde docela závažným problémem. Během výletů za římskými památkami totiž zjistíte, že oblasti kolem těchto věží jsou vám nepřístupné a při odhalení jste v nich automaticky napadeni strážnými. Postup je vcelku snadný, ale v praxi dosti náročný. Je třeba zabít velitele, který je dobře chráněn a poté vylézt na onu věž a podpálit ji. Tím zpřístupníte doposud uzavřenou oblast. Díky tomu se dostáváte k novým nepovinným misím, jelikož obyvatelé jsou vám nyní nakloněni. Řekněme si upřímně, kdo by chtěl být pod strašlivou tyranií? A nyní se také dostáváme k nákupu oněch nemovitostí. Obchůdků a stájí je dost, nicméně jsou zavřené. Je nutné je za určitý obnos koupit a poté jsou vám plně k dispozici.

Díky zakoupení se vám zvyšuje přínos do vaší pokladničky. Ve hře opět nechybí systém zlepšování Říma a také sběr pírek a vlajek. Co se týče vašich schopností, nemáte na začátku k dispozici veškeré možnosti, kterými Ezio oplýval již minule. O některé věci jste zkrátka přišli a je nutné je získat znovu. Příkladem budiž zachycovací hák, díky kterému se vám snáze leze na vyšší místa.

Mistrem v soubojích

Soubojový systém dostál poměrně velkých změn zejména v dokončovacích animacích. Je nádhera sledovat, jak se váš soupeř bezmocně vzpouzí v jedné vaší dlani a druhou rukou Ezio mačká spoušť, aby nepřítelův krk nasytil olovem. Zkrátka spousta pohybů se zde objevila premiérově a stojí za to se na ně dívat. Jako výborná vychytávka se ukázala možnost pořádně nepřítele nakopnout do slabin. Po několika kopech jde k zemi, a nebo se přestává důkladně bránit. Skvělá je taky možnost rychlého zabití. Zabijte v rychlém sledu dva vojáky a poté spustíte řetězovou reakci tím, že mačkáte tlačítko útoku několikrát po sobě, Ezio už pak sám tančí mezi vojáky a na jeden úder kosí vše živé. Boje celkově probíhají ve stejném duchu jako minule, patrola kolem vás udělá kruh a vy se stáváte cílem, který je však ve většině případů nedosažitelným a hlavně neporazitelným. Velkou novinkou je díky trailerům tolik očekávaná kuše. Tu nyní můžete skutečně zakoupit a střílet z ní. Opravdu se velmi hodí v pasážích, kdy nesmíte být prozrazeni a potřebujete vyřídit cíl na velkou vzdálenost. Pistole a dýky jsou už samozřejmostí.

Tvrdí se, že všechny cesty vedou do Říma. Možná! Každopádně v případě Brotherhoodu neexistuje téměř žádná ven. Až na pár drobných výjimek, včetně koncové pasáže hry, se vše odehrává v hlavním městě Itálie. Nicméně Řím nabízí mnoho různých prostředí, nechybí zde různé uličky, náměstí, ale i volné krajiny, kolem Collosea. To je zde také jako jedna z nemovitostí, jejímž vlastníkem se můžete stát. Úkolů je dost, obchodníků také, a tak vás Brotherhood zabaví na dobrých 12-15 hodin, což je na příběhovou linii poměrně dost. Nesmíme také opomenout, že Ezio není jediným aktérem, který se vám dostane pod ruku. Desmond má také své potíže a pasáže za něho se opět posouvají do lepších obrátek, než dříve. Navíc je zde konečně vysvětleno, po čem vlastně on i jeho přátelé pátrají.

Kdo chce přes tlamu?

Jak už bylo řečeno v samotném úvodu, hra nabízí zcela premiérově i multiplayerový režim. Já osobně se přiznám, že mě dnešní multiplayerová klání absolutně neberou. Příkladem budiž ty ze stříleček Call of Duty a další. Assassins Creed: Brotherhood se pro mě stává zářnou výjimkou. Tak předně je zde dobře vyřešena otázka – Kdo bude Ezio? Zkrátka nikdo. Autoři do multiplayeru zvolili postavy, které běžně potkáváte na ulici. Proč, to si ihned následovně popíšeme. Jste vrženi na jednu z map. Mapy jsou výborné, jelikož se od sebe dosti liší. Jednou se dostanete na karneval, jindy se zas podíváte do rušných ulic. Každopádně se zapojíte do hry tím, že procházíte davem a sledujete váš cíl na radaru. Ale pozor! Nemáte vyznačen přímo váš cíl. Je tak možné, že když se dostanete blízko a zaútočíte, omylem zavraždíte kolemjdoucí NPC. Tím se váš cíl vyruší. Další zajímavostí je, že během vašeho lovu vás loví někdo jiný. Ve hře získáváte body. Dostanete je za dobré zabití a také brilantní útěk, protože vám garantuji, že se musíte hodně snažit, abyste vašemu lovci zdrhli. Kdo má nejvyšší počet bodů, ten vítězí. Buď hrajete sami za sebe, a nebo v týmové kooperaci. Multiplayer vidím jako ohromný a hlavně zábavný krok vpřed.

Pojďme si to shrnout. Ezio je skvělý cápek, takže za hlavní postavu bodíky nahoru. Nové schopnosti včetně zbraní a různých dalších vychytávek přidávají titulu také na síle. Vynikající multiplayer je zásadní výhodou oproti předchozím dílům. Takže zkrátka a dobře, hra se dobře hraje a slušně vypadá. Engine byl použit stejný, takže krom mimiky postav nebylo zlepšeno nic. To ale vůbec nevadí. Assassins Creed: Brotherhood je celkově asi nejlepším počinem v sérii, přesto se však dějově nevyrovná předchozímu druhému. Do regulérního třetího pokračování toho čekáme více, a tak v případě, že nedojde ke změně, budeme přísnější. Nyní je to však v pořádku.

- Bratrstvo
- Variabilita misí
- Premiéra multiplayeru