Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes – Recenze

Recenzujeme Kojimův prolog k Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes.

30. 3. 2014

Metal Gear Solid se vrací. Hideo Kojima se své nejdůležitější série nevzdává a přináší nové pokračování, které paradoxně vypráví události dávno minulé. S novým enginem a novými konzolemi je pro hráče novou výzvou. Otázkou však je, zda je stále tak kvalitním dílem. Ground Zeroes nás má přesvědčit ještě před příchodem hry Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain.

Příběh začíná

Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes je v podstatě prequel k samotnému Phantom Pain, který by měl dorazit nejdříve za rok. Kojima vydání této hry omlouvá tím, že nechce hráče nechat čekat tak dlouho. To je sice chvályhodné, jde však o to, zda má vydání tohoto předkrmu nějaký smysl. Sluší se totiž říct, že hra obsahuje jen jednu příběhovou misi, která předchází událostem nadcházející hry.

V celkovém univerzu nás příběh jak Ground Zeroes tak Phantom Pain vrací v čase zpět. Hlavním hrdinou již není Solid Snake, ale Big Boss stejně jako v Metal Gear Solid 3 a Metal Gear Solid: Peace Walker. Právě na hru Peace Walker hra navazuje, dá se říci přímo (pokud jste jej nehráli tak v menu naleznete položku Backstory, která vám podá základní informace). Nechybí tedy ani postavy Chica a Paz. Snake má za úkol infiltrovat tábor Omega, což je americký tábor na Kubě. Tato základna je střežena ozbrojenými jednotkami a vaším úkolem je pouze jedno. Dostat Paz a Chica ze základny ven a následně utéct, nejlépe neodhaleni.

Délka téměř uspokojivá

Budu upřímný, příběhovou misi jsem dohrál na poprvé za 77 minut, což není zrovna velká sláva a v podstatě tím hra dá se říci, končí. Ne ale tak docela. V rámci mise na začátku uvidíte kvalitní intro, poté následuje samotná mise nazvaná Ground Zeroes a následně se dočkáte outra, které ukazuje vývoj událostí, a po titulcích jste ještě odměněni zajímavým sestřihem, kdy jsou vám naznačeny události z Metal Gear Solid: The Phantom Pain. Z příběhové části je to tedy vše. Na internetu je údajný rekord mise kolem 6ti minut a dokonce s hodnocením S.

Autorům však bylo jasné, že zhruba hodina až hodina a půl pro fanoušky bude velmi málo na to, aby za hru dali rovnou tisícovku. Proto se vám po dokončení Ground Zeroes otvírají další možnosti, což jsou další čtyři mise. Ty jsou samozřejmě bez většího příběhu a záleží na vás, jak je dokončíte. Jedná se například o záchranu agenta, získání informací, zničení protiletadlových děl a také je tu mise na likvidaci dvou konkrétních cílů. Dá se říct, že každá mise na první dohrání zabere zhruba hodinku.

Po dokončení těchto misí budete mít za sebou teprve jednu třetinu hry, a tak je nutné vyhledat další obsah, který je vám při prvním hraní skrytý, neboť na něj narazíte případně jen náhodou. V úvodní scéně hry je vidět, že jeden z vojáků vyhazuje z vrtulníku nášivky XOF. To je další artikl, který se snažíte nasbírat, nicméně není to nutné. Dále sbíráte audio kazety a další obsah. Některý však ocení pouze znalí fanoušci série.

Tábor Omega je to pravé hřiště

Každá z misí se odehrává ve stejné lokaci, jen s jiným cílem. Tím je právě tábor Omega, který má rozlohu asi přes kilometr čtvereční a nějaké ty prostory pod mapou či vedle tábora. Právě volnost, která je hráči dána, je velkou novinkou v sérii. Snake navíc k úniku z mise a také k vyzvednutí zajatců využívá horkou novinku a tím je přivolání vrtulníku. Na mapě je několik zón, v nichž může vrtulník přistát. Vy musíte zvážit, zda je bezpečné v nich přistát. Vrtulník přiletí na váš pokyn a vyzvedne zajatce či vás. Skrze vaše zařízení vidíte mapu, komunikujete se základnou, nicméně už ne skrze zdlouhavé rozhovory a také si pročítáte informace o cílech mise. Je však třeba se mít na pozoru, protože hra při prohlížení mapy pokračuje v pozadí dále.

Tábor je hlídán vojáky, kteří vám dokážou pořádně zatopit, pokud vás chytí. Jsou poměrně chytří a vidí vás i na poměrně velkou vzdálenost, což odpovídá více reálu, než v jiných hrách. Navíc krom vojáků na vás čekají nástrahy, jako jsou nejrůznější kamery, světlomety a tak dále. Je tedy třeba využívat obezřetného postupu, anebo pokud na to máte schopnosti, se klidně můžete prostřílet. Hra vám meze neklade. V základně jsou vyhlašovány určité stupně poplachu, což vám snižuje možnosti tichého postupu. Velkou novinkou je možnost využití vozidel. Big Boss může klidně vzít kterékoliv z nich a jezdit s ním po základně. Nicméně v tu chvíli vás každý po chvilce odhalí.

Základna svým způsobem dynamicky žije. Ačkoliv to na první pohled nevypadá. Každý z vojáků má svou činnost a svůj rajón. Jenže po nějaké době dojde k tomu, že se najednou onen vojín rozhodne, vyměnit si s některým pozici, což nečekáte. Dokonce se stráže vyměňují i takzvaně za mapou. Sem tam se jeden či dva seberou a odjedou džípem po silnici pryč. Následně se vrátí například dva velké náklaďáky atd. V případě že vás soupeř odhalí, máte možnost jej ve zpomaleném režimu ještě rychle vyřídit. Pokud nepřítele tiše chytíte zezadu, tak máte možnost jej omráčit, vyslechnout a zabít.

Deja vu

Nebudeme rozsáhle rozepisovat o tom, co vás čeká v misi Deja vu. Jedná se o speciální misi, která se otevře až po dohrání ostatních a najdete ji jen v PS3 a PS4 verzi. Kojima servíruje zážitek jako z PS1, což je notná dávka nostalgie. V Xbox 360 a One verzi najdete speciální misi s Raidenem.

Podle dostupných informací vypadá Playstation 4 verze této hry ze všech nejlépe a dá se říct, že to asi nebudou mylné plky. Hra vypadá skutečně parádně. Zejména cut-scény jsou neuvěřitelné. Ačkoliv inFamous: Second Son je na jiné úrovni, nedá se to příliš srovnávat, jelikož MGS: Ground Zeroes vypadá více opravdově. Po grafické stránce až na pár drobností není co vytýkat a těšíme se na plnohodnotný Phantom Pain. Poněkud horší je to se zvukovou stránkou, ne snad že by byly skladby špatné nebo zvukové efekty, to vůbec ne. Ale nenajdete zde nic z původních motivů série i přesto že hudbu skládal opět Harry Gregson-Williams. Nejvíce nám však zatím vadí jiný dabér v případě Snaka. Charismatický hlas Davida Haytera chybí a nahrazuje jej Kiefer Sutherland, což nám úplně nesedí.

Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes je výborný prolog. Ukazuje veškeré techniky, jaké bude mít Phantom Pain a díky příběhové misi dává tušit, že nás pátý Metal Gear Solid překvapí svou rozlohou a celkovými možnostmi hry. Pokud budeme Ground Zeroes hodnotit jako hratelný zážitek, tak dáváme 80%, pokud jej budeme hodnotit i s přihlédnutím k ceně, tak se naše hodnocení snižuje na 70%. Výsledek je tedy více než jasný.

- grafické zpracování
- volnost na mapě
- přístupnější více hráčům