Alien: Isolation – Recenze

Nejstrašlivější zrůda v celém vesmíru se vrací v Alien: Isolation. Je to povedený návrat?

13. 10. 2014

Vetřelec to na filmovém plátně zkoušel mnohokrát a na videoherní scéně snad ještě vícekrát. Alien je stále oblíbené univerzum, které se však nedočkalo mnoha kvalitních zpracování. Ve videoherním světě se ujaly zejména staré tituly Alien vs Predator. Poslední počin od studia Gearbox, Alien: Colonial Marines bylo něco tak strašného, že jsme se málem neodvážili ani tehdy dopsat recenzi. Alien: Isolation se snaží napravit reputaci tomuto univerzu.

Ripleyová mimo, Ripleyová na scéně

Alien: Isolation jede na klasické vlně. Příběh je ve hře obsažen, ale nehraje zrovna prim. Alien: Isolation vás zavede do událostí, které se odehrávají 15 let po prvním Alienovi. Ellen Ripleyová není k nalezení. Od oné osudné chvíle se nikomu neozvala a neexistuje v podstatě žádný záznam co se s ní vlastně stalo. Její dcera Amanda je hlavní postavou celé hry. Ta dostane echo, že je její matka zřejmě naživu a dokonce se tak nějak tuší, kde se vlastně nachází.

Samozřejmě tedy neváhá a s menší posádkou vyráží své matce na pomoc. Postupně přijde na to, že signál došel ze stanice Sevastopol. Ta sloužila kdysi jako takový přístav pro různé vesmírné lodě a evidentně se na ní nějakou dobu zdržela i loď Nostromo. Nicméně po ní není vidu ani slechu. Ve chvíli kdy Ripleyová mladší dorazí k Sevastopolu zjistí, že je něco špatně a téměř od samého počátku jí začíná boj o holý život, neboť je odkázána jen sama na sebe a se svou posádkou se nemůže spojit. A k tomu všemu je na Sevastopolu ještě něco co tam rozhodně nepatří.

S Xenomorphem v zádech

Pokud vám ještě není jasné kdo je vlastně hlavním záporákem hry a stále se tohoto obřího spoileru bojíte, tak je něco zatraceně špatně. Ovšem že je to Alien a to ve své plné kráse. Na rozdíl od ostatních her s Alienem jich tu ale není miliarda a nehrozí, že byste snad narazili na vetřelčí matku. V celém Alien: Isolation je tento hnusák pouze a výhradně jen jeden. To dodává hře na celkové atmosféře, protože ihned co jej potkáte poprvé, tak vám naskočí husí kůže a dáváte si pořádný pozor na to abyste nebyli chyceni přímo.

Inteligence toho zmetka je zatraceně dobrá, rozhodně jsme nečekali že si k nám bude hledat cestu za každou cenu. Ve chvíli kdy si myslíte že už máte vyhráno se zničehonic objeví jeho dlouhý ocas, pařát a v nejhorším případě jeho špička ocasu před vašima očima, bohužel pro vás skrze vaši hruď. Rozhodně není dobré setrvávat na jednom místě delší dobu, jelikož si vás Alien vždy po nějaké době najde.

Celá hra je v podstatě postavená na tom, že chodíte po celé stanici, hledáte cestu dál a vyhýbáte se této zrůdě. Alien si vás totiž najde kdekoliv a navíc se objevuje zcela náhodně, takže musíte být obezřetní. Amanda využívá všudypřítomných skříní, stolů a průlezů aby se mohla schovat. Kromě Aliena jsou však ve hře jakési umělé inteligence a ještě k tomu také sem tam nějací lidé, kteří se vás taktéž pokusí zabít.

Snaž se a přežiješ

Podobně jako například v DOOM 3 je Alien: Isolation uzavřená hra, která vám nedovolí nic jiného než pobíhat sem tam po vesmírné stanici, hledat cestu dále a plnit přitom poměrně banální úkol. Ty však do této tématiky patří. Většinou musíte sehnat věci k otevření nějakých dveří a podobně. Amanda má k dispozici i pár zbraní, není to však nic co by se dalo reálně příliš využít a zejména proti Vetřelci je cokoliv zbytečné a akorát tak plýtváte municí, které už tak máte málo.

Občas tedy musíte využít i nějakých těch postranních chodeb a průlezů, abyste se dostali na tajná místa a získali nějaké ty předměty navíc. Tyto předměty vám pak usnadňují průchod hrou a také za ně získáváte různé odměny. Záleží jen na vás, kolik času budete věnovat všemu okolo sebe. O no i pokud se zaměříte výhradně na kampaň, tak ta vám zabere poměrně dost času.

Na střední obtížnost je to něco mezi 15-20 hodinami tvrdého boje o přežití. Pokud by vám ani to nestačilo, tak se můžete pustit do speciálního režimu, který autoři připravili. Ten bohužel obsahuje jen jednu jedinou mapu a jednoho protivníka. Můžete hádat dvakrát, kdo jím vlastně bude. Pokud jde o náplň tohoto módu, je to zcela jednoduché. Vaším úkolem je splnit zadané cíle a tomu vetřelčímu parchantovi se za každou cenu vyhnout.

Zpracování excelentní

Alien: Isolation není vyloženě grafickým skvostem, ale zpracování je velice věrné a na hru se dobře kouká. Co však dotváří atmosféru není ani tak samotný engine hry, ale je to věrnost ztvárnění některých klíčových prvků, jako jsou samotná stanice, vybavení lodí a vše kolem toho. Leveldesign se nám velice líbil. Má přesně tu vetřelcovskou duši. Stanice je samá chodbička, šachta, servisní tunel atd. Tudíž vám hrozí útok odkudkoliv. A nutno říct, že Vetřelec toho skutečně využívá jak se dá. Velice musíme pochválit i dabing, ten je opravdu velmi profesionální a nedá se mu nic vytknout, stejně tak ozvučení. To vám ve značné míře navodí pocit, že brzy bude po vás.

Alien: Isolation je až překvapivě dobrá hra. Ačkoliv jsme od Vetřelce příliš neočekávali, ale na druhou stranu jsme věřili studiu Creative Assembly, tak nás hra hodně zaujala. Je správně hororová tam kde má být. Jediný Vetřelec dodává hře na samotné hrůze a nutí vás se podvědomě neustále schovávat. Pokud máte vetřelčí univerzum rádi, tak na nic nečekejte, jelikož lepší hra s tímto mimozemským hnusákem tu ještě nebyla. Nicméně i těm kteří se u her rádi baví a trochu i bojí můžeme hru doporučit, neboť je to přesně to co jsme od černého hnusáka celá léta očekávali.

- Vetřelec
- délka hry

- místy náročné