Tron: Evolution – Recenze

Kybernetická recenze Tron: Evolution!

5. 2. 2011

Evoluce si nevybírá. Vše se vyvíjí. I Tron. To jsem si myslel na začátku všeho. Hra Tron: Evolution měla ambice stát se jednou z těch lepších her v nepřeberné záplavě počítačových, playstationových a xboxových her. O zmíněné ambici napovídá i její netradiční zpracování, kterým se snaží zaujmout. Hra na první pohled působí docela dobrým, svěžím dojmem. Říkáte si, proč jí nedát šanci. Ale jak to tak ve světě bývá, nic není dokonalé a zdání často klame nejen naše smysly, ale i naše peněženky. V případě našich peněženek v dnešní, krizí poznamenané, době, je toto zjištění asi horší, než stav těla a duše po dvoudenním bezesném flámu.

Přeji silné nervy

Takže vy ještě pořád čtete dále tento text ? No dobře. Hra Tron: Evolution byla inspirována filmem z minulého století a nyní vydaného snímku, které jsem neviděl. A abych pravdu přiznal, po hraní hry, mě docela přešla chuť na vše s názvem Tron. HW nároky jsou průměrné, žádný novější PC by neměl mít s hrou potíže. Předpokládám, že i toto má svůj specifický důvod. V dnešní době nelze uplatňovat přehnané HW nároky na průměrné či trochu nadprůměrné hry. Ve hře se stylizujete do role bezpečnostního programu a ve snaze ochránit systém před nepřáteli, budete vyvádět různé možné i nemožné psí kusy. Hrou vás provází pokyny, jako například „Znič…“, „Odemkni“ a podobně. Máte smůlu, nestabilní Windows v době, do které je Tron Evo zasazen, už asi neexistuje. Soudím podle toho, že nějakou Error hlášku zadavateli úkolů vyplivnout nemůžete a úkoly musíte chtě, nechtě, splnit. Tedy, jestli máte v plánu vůbec hru dohrát. Abyste se v síti nul a jedniček (nebo možná v případě PS i dvojek) necítili sami, je ve hře k dispozici i multiplayer. Otázkou je, kolik multiplayerových hráčů seženete. Pak můžete pořádat souboje typu „kdo vydrží déle“ – i to může být celkem zábava.

Panebože! Co to je?

Nemohu si pomoci, ale ani řešení zadání úkolů není zrovna moc dobře promyšleno. Koneckonců, kdo by postřehl zadání úkolu na obrazovce plné okolních, výrazně barevných, textur, a to ještě za předpokladu, že zadání bude napsáno fádní bílou barvou. Buď génius nebo David Copperfield. Pokud, stejně jako já, nejste ani jedním z nich, hra pro vás zase až tak jednoduchá nebude. S tím počítejte, abyste se posléze moc nepřepočítali. Copak se ale vlasatě stane, pokud se vydáte na dobrodružnou výpravu mimo vyznačené trasy. Nedivte se, Game Over a nejbližší checkpoint na Vás bez milosti čeká. Nechť, ale vážení čtenáři, dámy a pánové, nezatracujme vývojáře, protože chybami se přece (normální) člověk učí, tedy alespoň po většinu svého života. Volba, jestli této hře, která trpí těžkými depresivními stavy (a budete rádi, když jimi nezačnete trpět i vy), dáte šanci, je jen a jen na Vás, s prominutím „chodících dolarech“, které při nejlepším investují do této hry. Tak bohužel či bohudík funguje videoherní business. Další věc, která mě trošičku zklamala je, že „Upozornění“ se na obalu objevuje 2x ve slovenštině a ani jednou v češtině. Chápu, že každý dělá chyby, ale toto si vydavatel mohl ohlídat.

Něco pěkného se přece najde

Abych ale pořád nehanil, pokusím se prezentovat i nějaké klady této hry. Pokusím se trochu zamyslet. Napadá mě pár věcí, například to, že se vývojáři celkem snažili. Otázkou ale je, že už se nedozvíme, jestli byly jejich cíle splněny či nikoliv. Stejně, jako někteří novináři nejmenovaného českého předního serveru, tak stejně i Tron Evolution vykazuje známky jisté nedokonalosti. Ale říká se, že na světě nic není dokonalé a právě z toho vychází krása tohoto světa. Další pozitivum hry spatřuji v tom, že nám ukazuje, díky své nedokonalosti, jaké jsou dobré hry a jaké jsou ty špatné. Možná znáte hry typu Prince of Persia. Tron Evolution je ale, po pravdě, při nejlepším o něco měně povedenější. Abych byl přesnější, o docela dost méně povedenější a tím kazí i kouzlo předlohy filmu. Na druhou stranu se ale v určitém smyslu jedná o docela povedený akční titul, respektive mlátičku, ale bohužel nic víc. Hra je dotažena, ale pouze na povrchu, je opravdu nablýskaná, naleštěná, ale pokud si vezmeme lupu nebo Hablůb teleskop, najdeme zásadní chyby, které hře neodpustíme, tedy alespoň ne v dnešní době, vážení čtenáři. Marketing je sice docela dobrý, ale co to pomůže v případě, pokud hra je ještě více odpuzující než šedesátiletá, stará, ošuntělá dáma, vykonávající jedno z nejstarších povolání na světě.

Devoluce?

Na závěr položím otázku – neměla by hra změnit název na Tron Devolution? Hra působí honosně a nablýskaně, ale mám pocit, že programátoři prostředí hry naleštili natolik, že samotná hra na tomto povrchu uklouzla a celkem slušně – promiňte mi to přirovnání – si „rozbila hubu“. Bohužel, už je pozdě na to, aby se dala do pořádku, protože za pár měsíců už stejně bude ležet na vrakovišti průměrnosti.

- Slušná vizuální stránka

- Divná hratelnost
- Psychické potíže