Spintires: MudRunner – recenze

Zrecenzovali jsme off-roadové Spintires: MudRunner.

3. 11. 2017

S titulem Spintires jako takovým, jsme se už setkali o tři roky dříve. Hra vyšla pouze na počítače a vydalo ji studio Oovee. Prakticky hned po vydání ale mezi vývojáři a tvůrci docházelo k častým sporům, a tak obě strany dosáhli rozdělení. Nyní po třech letech vychází Spintires: MudRunner pod vydavatelem Focus Home Interactive. Obrovským krokem je už jen to, že hra poprvé vyšla pro všechny tři hlavní platformy. Tudíž se tak k původní PC platformě přidaly i konzole PS4 a Xbox One. Pojďme se tedy podívat, co vše si tedy hra Spintires: MudRunner pro nás připravila.

Nelítostná země

Stejně tak jak tomu bylo u předchůdce Spintires, i tady se dostanete do hlubokých sibiřských lesů, pokrytých měkkým hlubokým blátem a velmi zrádnými bažinami. Samotný režim pro jednoho hráče nabízí šest poměrně rozsáhlých map, přičemž ze začátku jsou zpřístupněny pouze první dvě. Další mapy se postupně odemykají s vaším dalším postupem ve hře. Za takový postup se počítá plnění jednoho prostého úkolu, který zůstává pro všechny mapy samozřejmě stejný. Tím úkolem je vyzvednout dřevo a odvést ho na pilu.

Před tím, než se vůbec do nějaké první mapy pustíte, máte ještě na výběr obtížnost. Vedle jednoduché obtížnosti stojí režim hardcore, který ze hry odstraní většinu pomocníků a upraví spotřebu paliva tak, aby byla co nejreálnější. Každá mapa se od sebe výrazně liší odlišným terénem. Můžete se tak setkat jak s kopcovitým terénem, tak zaplavenou plání, a nebo bahnitým lesem. Z toho důvodu se ke každé mapě hodí jiné vozidlo, a tak vám hra automaticky tři vozidla předem nachystá. Takový váběr se většinou skládá ze dvou nákladních vozidel a jednoho malého osboního. Výběr si můžete upravit i podle sebe, ale pokud si zvolíte vozidlo, které je do určitých podmínek moc „silné“, hra váš postup nebude hodnotit. Díky tomu pak přicházíte o možnost získávání bodů, které jsou potřebné k odemykání dalších vozidel a map.

Svážení dřeva ze všech koutů mapy

Když už si zvolíte mapu, vozidla a obtížnost, která vám nejvíce vyhovuje, tak se konečně dostáváte k hlavnímu jádru celé hry. Každá mapa obsahuje minimálně jednu garáž. Díky garážím můžete na vozidla instalovat různé doplňky, korby, návěsy a přívěsy. V tomhle máte naprosto volnou ruku a je jen na vás, na jaký náklaďák nainstalujete korbu na klády, jeřáb, cisternu s naftou, nebo točnu na návěs. Vždy ale musíte myslet na to, kde se na mapě nachází čerpací stanice a garáže. Podle toho je dobré uvážit, jak náklaďáky výhodně vybavit.

Jak už jsem říkal o pár řádků výš, každá mapa se liší terénem. S tím úzce souvisí i obtížnost, která je ještě stížená zakrýváním některých částí mapy. Abyste takový kousek mapy odkryli, musíte prvně najít „odkrývací místo“. Takové místo označuje černá mávající vlajka a věřte tomu, že v noci to vypadá trochu děsivě – zvláště, pokud je takové místo někde v bažině a vy ho jedete objevit nejlépe uprostřed noci. Další přítěží se pak stává rozestavění nakládacích míst, které jsou pokud možno co nejhůře přístupné.

Otestujte své řidičské schopnosti

Úplná novinka jsou výzvy, těch tu najdete celkem devět. V každé výzvě musíte udělat něco jiného a je to příjemné oživení celé hry. Každá výzva pak v sobě obsahuje ještě určité pod-úkoly, za jejichž splnění pak dostáváte bonusové body. Co mi ale trochu nesedělo při plnění jedné výzvy bylo to, když po mně hra chtěla, abych zacouval s návěsem na určité místo a měl při tom kameru pouze zevnitř. Zní to fajn, problém ale nastal ve chvíli, kdy jsem zjistil, že v zrcátkách není nic vidět a vlastně ani nic nevykreslují. Vidíte jen a pouze bílý prázdný prostor, kde se nic nehýbe. Docela by mě zajímalo, jaký má pak taková výzva vůbec smysl.

Fyzika je parádní

Asi jen těžko bychom si mohli představit off-roadovou hru, kde bychom se nemohli zabořit do bláta, a pak se těžko hrabat ven. Reálná deformace bláta je vážně úžasně zpracovaná a tvůrcům se dost povedla. Některé vozy jsou vybaveny systémem pro přepínání náhonu všech kol a uzávěrkou diferenciálu, což jsou důležité věci do podobných terénů a ve hře hraji obrovskou roli. Svou roli hraje i důležitý pomocník naviják, díky němuž se také z většiny šlamastik můžete vyhrabat. Stačí se za něco zaháknout a je to. Podle zkušeností ve hře jsem ale zjistil, že nejlepší místo pro zaháknutí navijáku jsou kapradiny nebo keříky, protože ty vydrží mnohem víc než nějaký obyčejný strom – ten se totiž obvykle hned zlomí. Pokud ani naviják nepomůže, nezbývá nic jiného, než přijet s jiným náklaďákem a s jeho pomocí se vyprostit.

I takový velký tunový kolos má své citlivé místo, čímž je bezpochyby motor. Ten si můžete zobrazit, abyste věděli, kde přesně je. Díky tomu byste měli zabránit tomu, aby se třeba při brodění vodou nedostal pod určitou hladinu vody, což by mohlo vést k jeho poškození. Motor se dá poškodit i prudkým brzděním. Pokud se vám náhodou nějakým způsobem podaří převrátit na střechu, je to pro motor také konečná.

Změňme to trochu, aby se neřeklo

Spintires: MudRunner přišlo s nějakými změnami a vylepšeními. Bohužel mi ale přijde, že tyto změny jsou spíše jen takové „aby se teda neřeklo“, protože jsou buď špatně udělané, nebo jen nepatrně obměněné.

Takovým velkým tahákem, se kterým tvůrci přišli, byla kamera zevnitř. Takový prvek si již řadu let hráči žádali pro první Spintires a v novém se konečně objevil. Bohužel ale ne tak, jak jsem alespoň já očekával. Interiér je dost odfláknutý a zjevně mu chybí důležité části. Budíky jsou řešené jakýmsi pásem digitálních budíků za volantem. Nerozumím tomu, proč po otočení volantu zmizí ruce řidiče z volantu a po ustálení volantu se zase vrátí. Působí to dost zvláštně a nelíbí se mi to. Musím zde znovu zmínit absenci vykreslování zpětných zrcátek. Je super, že tvůrci do hry přidali pohled zevnitř, ale očekával bych mnohem větší důraz na detail, protože tohle se vážně vůbec nepovedlo. Co se týče vozového parku, ten je takřka stejný. Většina vozidel je již v prvním díle a nebo je můžeme najít v komunitním Workshopu, stejně tak jako mapy.

Vnitřní kamera ale očividně není tím nejhorším, mnohem hůře je na tom totiž vnější kamera. Mnohdy se tak dostanete do situace, kdy nebudete vědět, kam pohnout myší, abyste viděli tam kam potřebujete. Možná bych se nebál říct, že budete spíše čelit výzvě správného natočení kamery než zákeřnému terénu. Je škoda, že zrovna s tímhle tvůrci nic neudělali ani v nové hře, i když moc dobře věděli, že je to právě nejkritizovanější věc.

Konečně hodnocení

Těžko říct, jestli se Spintires: MudRunners dá považovat za plnohodnotnou novou hru, neboť obsahuje takřka vše, co jeho tři roky starý předchůdce Spintires. Nepřineslo žádné výrazné změny. Pokud nechcete zbytečně platit za hru, jejichž obsahu můžete dosáhnout i za pomocí pestrého Steam Workshopu, zůstaňte raději u prvního dílu. Jestliže jste ale majitelé konzole, hra Spintires: MudRunner je pro vás jasná volba.

Spintires: MudRunner neobsahuje žádnou formu české lokalizace.

- Fyzika
- Výzvy