Zavřít reklamu

Sly Cooper: Thieves in Time – Recenze

Jak si vede poslední díl o zlodějské mývalovi, Sly Cooper: Thieves in Time? To se dozvíte z naší dvojrecenze.

20. 3. 2013    

Recenzované verze: Playstation 3 (Michal) a Playstation Vita (Martin)

Dnes tu pro vás máme dvojrecenzi titulu Sly Cooper: Thieves in Time, který vychází pro PS3 a PS Vita. My se s vámi můžeme podělit o zkušenosti z obou těchto verzí. Michal Volec statečně recenzoval na Playstationu 3, zatímco Martin Pilous si užíval předností malé Vity.

Michal:

Ještě na rychlo před obdržení hry jsem si koupil Sly Cooper Trilogy, abych doplnil své znalosti před recenzí, a musím říct, že jsem si s celou zlodějskou bandou ihned padl do oka. Prvotně jsem se obával, zdali mě tato hra bude bavit, protože jsem měl před pár měsíci možnost hrát velice populárního Ratchet and Clank: Tools of Destruction a byl jsem poněkud zklamán. Zpět ke Slyovi, první tři díly předělány do HD mě strašně bavily, nejspíš svým grafickým designem a hlavně díky tomu, že se jedná o staré kvalitní tituly, kterým šlo hlavně o tu zábavu. To mě přivádí k otázce, přinese čtvrtý díl něco nového, ale zároveň si zanechá své staré osobní kouzlo, přestože je tentokrát vyvíjen přímo pro novou generaci? Pokud vás to zajímá, skočte si pro křupky a pokračujte ve čtení.

Martin:

Sly Cooper, panečku to je vám kujón. Sucker Punch měli kdysi značně za kloboukem, když tuto postavičku vypustili do světa v dobách Playstation 2. Jednalo se o vynikající trilogii pro mladší publikum, která ale poněkud zapadla ve stínu druhotných velikánů, jakými byli Jak and Daxter či Ratchet and Clank (původně šlo taktéž o trilogie). Nicméně se ukázalo, že značka Playstation toho má na poli plošinovek zatraceně mnoho co nabídnout. Sly se vrací po letech znovu, a to v titulu Sly Cooper: Thieves in Time.

V prvé řadě bych rád připomněl, že se nového dobrodružství Slye se zhostili hoši ze studia Sanzaru Games. Pro mnoho fanoušků to většinou znamená okamžité odvržení, spílaní rukou, peprné výrazy a zoufalé pohledy. Nicméně není důvod zoufat. Ona už zápletka mi přišla zajímavější než v předchozích dílech. Sly má poměrně silné problémy. Někdo se totiž začal vrtat v jeho minulosti, ba co v jeho, ale v minulosti celého rodu Cooperů.

Příběh

Michal:

Po chvilce hraní jsem, ale zjistil, že kdybych nehrál předchozí díly, tak by se nic katastrofálního nestalo, protože příběh zde navazuje velice vzdáleně. Zde se jasně prosazuje taktika, uspokojit fanoušky, ale hlavně přilákat nové hráče, stejně jako tomu bylo u třetího dílu Mass Effect. Co se tedy po letech stalo, že se mýval, želva na vozíčku a labilní hroch dali zase dohromady? Po dobu jejich dovolené, kterou si užívali jako učebnicoví bohémové, začali z knihy Thievius Racoonus mizet písmenka, doslovný překlad Zlodějus Mívalus. Ano, přesně tu knihu, kterou jste po stránkách dávali dohromady celý první díl. Pro ty co nevědí je tato kniha něco jako bible pro rod Cooperů. Naleznete v ní celý rodokmen a veškerá komba a triky jakými kdy oplývali.

Po tomto hrůzném zjištění se Bentley obrací na Slye a Murryho, který jim řekne, že je čeká cestování v čase. Sly se tak bude muset rozloučit s půvabnou liškou Carmelitou, která vám byla v předchozích dílech neustále v patách. Čtverka se rozjede v Paříži stejně jako jednička, ale ohřejete se tu pouze na jednu misi a pak hurá do sedmnáctého století a dalších historicky zajímavých období. V rámci tohoto nevšedního výletu poznáte své předky osobně a zjistíte, že lstivého Coopera naleznete ve všech koutech světa jako je například Japonsko nebo se podíváte na Divoký západ.

Martin:

Ačkoliv je Sly už v podstatě ve výslužbě, tohle nemůže přejít mávnutím svého huňatého ocasu a okamžitě svolává svůj tým. Bachratého hrocha, Murryho a želvu která jezdí na svém hi-tech pojízdném vozíčku, Bentleyho. Oba okamžitě spěchají Slyovi na pomoc, zejména i proto že přítelkyně Bentleyho se ztratila. Carmelita Fox samozřejmě vycítí pach provinilého mývala a vydává se po stopách této nezbedné partičky mistrovských zlodějů, třebaže se předtím hřála ve Slyově náruči.

Příběh nás zavede do nejrůznějších končin a nejrůznějších časových rovin. Čeká vás tedy aktuální Paříž, feudální Japonsko, středověká Anglie a další zajímavé končiny, o nichž se raději nebudu více rozepisovat, kvůli případným spoilerům. Co však mohou prozradit, je to že v každém období se setkáte s některým ze Slyových předků, jehož můžete taktéž ovládat a využívat jeho schopností. Cílem hry je samozřejmě zjistit příčinu všech potíží s historií Cooperů.

Hratelnost

Michal:

Jednoduše by se čtvrtý díl dál shrnout slovy další skákačka v pomyslné herní databázi, ale to bych jak hře, tak vývojářům strašně křivdil. Tento titul si opravdu bere ze svých předků, které vycházely na Playstation, mnoho herních aspektů. Sly má u sebe svůj oblíbeny hák, který využívá v soubojích nebo při skákání. Sbírá drobáky po zemi jako žebrák, za které si kupuje vylepšení, díky nimž se stává nejlepším zlodějem nejen na Zemi, ale i nejlepším zlodějem všech dob. Využívá starých dobrých rozhovorů s Bentleyem, který vždy poradí jak se s danou překážkou vypořádat. Dělba práce v tomto díle znamená opravdu vše, a i když Sly má vždy nejvíc práce, tak Bentleyho mozek a Murryho svaly budou využity více než kdy jindy. Co potěší je, že zmínění předci jsou pokaždé hratelné postavy a každá z těchto postav disponuje různými komby a nějakým speciálním útokem jako je například střelba z revolveru nebo skok na větší vzdálenost. Pro lepší cestování z výšek na zem perfektně funguje padák, který se bude na sto procent hodit, hlavně při sbírání některých lahví. Postavy se pohybují nejpřirozeněji ze všech dílů, což je pochopitelné a technologický vývoj dýchá na každém kroku.

Hra je rozdělena na pět epizod a v každé se ocitneme v nějakém městě, kde se skrývá mnoho předmětů jako například lahve, masky, poklady z nichž vždy kápne nějaká ta peněžitá odměna nebo vylepšení, což známe také moc dobře z prvních dílů. Změny nastaly v soubojích, tentokrát už nestačí udělit jednu ránu a obří býk se skácí k zemi, kdepak. Budete muset být agresivnější a také očekávat, že utržíte také nějakou ránu. Proto radíme, abyste rozbíjeli vše, co uvidíte, s trochou štěstí naleznete nějaké životy. Ovšem ono o hlídání si ukazatele života moc nejde, když se objevíte po smrti uprostřed města a cesta na druhý konec netrvá déle než minutu.

Bohužel co po pár hodinách hraní omrzí, je tak trochu stereotypní průběh hry. V každé epizodě začínáte vždy od začátku s tím, že musíte zachránit svého předka z vězení. Poté uděláte pár bezpředmětných úkolů většinou za Bentleyho nebo Murryho a vše končí boss fightem, jejichž obtížnost je nastavena tak, aby je po chvilce opakování zvládl někdo, kdo drží ovladač poprvé v životě. Celkově se však hra snaží tento pocit potlačit minihrami v rámci hackování, a tak podobně.

Martin:

Takže jaký vůbec nový Sly je? Popravdě téměř totožný jako předchozí díly. Hra si drží svůj vysoký standard a to i přesto, že se na ní tentokrát vyřádilo jiné studio. Jak už víme, původní autoři, Sucker Punch má nyní plné ruce inFamous: Second Son pro Playstation 4. Ale zpět k tématu. Pokaždé jste vrženi v podstatě do toho samého. Autoři vytvořili rozsáhlé lokace, v nichž se můžete svobodně pohybovat a tropit hlouposti. Jenže na rozdíl od Evy se Slyovi hlouposti skládají ze sběru lahví, mincí a nejrůznějších předmětů. Ostatně je to profesionální zloděj, no ne?

Za blíže nespecifikovanou měnu, euro to nebude, si Sly může zakoupit nejrůznější vymoženosti do svého repertoáru schopností. Tedy lepší útoky svou holí nebo údery ze zálohy. Vylepšovat lze samozřejmě i Murryho a Bentleyho. Ti mají opět své specifické vlastnosti. Murray je silný v přímém boji, ale nutno říct že během hry jeho muskulaturu využijete jen zřídka a tak nějak celkově je tu Murray tentokrát spíše pátým kolem u vozu. To Bentleymu stačí dvě kolečka a hackovací schopnosti. Je totiž schopen, díky svému geniálnímu mozku otevřít jakýkoliv zámek či zabezpečení. To probíhá pomocí speciální minihry, kdy se Bentley nabourá do terminálu a pomocí malé želvičky se snaží prostřílet nakonec a tak podobně. Minihry jsou takovou vzpomínkou na v herním průmyslu již léta minulá a jelikož jsou vskutku povedené, není divu, že autoři vydali samostatné DLC s názvem Bentleys Hackpack.

Každá z postav má tedy své specifické proporce, které uplatňuje v boji a také je využívá při plnění úkolů. V lokaci máte vždy označený hlavní úkol a některé vedlejší, které povětšinou plní Murray či Bentley. Hlavní úkoly jsou jednoznačně nejzajímavější. Základnou všeho dění je vždy úkryt vaší bandy, kde si můžete vybrat, za koho aktuálně budete hrát. Jak jsem již výše zmiňoval, můžete si totiž vzít do parády i některého ze Slyových předků, jakmile jej v rámci dané lokace dostanete do úkrytu. Váši předkové jsou taktéž poměrně zajímavé charaktery. Každý má své zvláštní způsoby, odpovídající dané době a místě. První je například Rioichi. Ten je neohroženým ninjou, dalším je neohrožený pistolník Tennesse Kid Cooper a tak dále. Na konci každé kapitoly, než budete přeneseni v čase a místě, se na vás už těší nějaký ten boss a tady přichází trochu zklamání, neboť souboje s nimi jsou poměrně jednoduché a snadno přijdete na to, jak jej zlikvidovat.

Ve svém základě je tato hra v podstatě stejná jako Ratchet and Clank a Jak and Daxter. Jediné co snad Slye dělí od těchto dvou dvojic, je právě fakt, že Sly nemá přímo při sobě nějakého menšího kolegu. Za to mu ochotně pomáhá Bentley, který je neustále na vysílačce. Nicméně Sly se hraje stejně jako veškeré ostatní plošinovky. Spoustu toho naskáčete, hodně nepřátel vyřídíte a užijete si spoustu humorných momentů v tomto případě spíše hlášek, neboť poslední díl Slye má velice dobrý scénář.

Zpracování

Michal:

Ovšem musím přiznat, že mě nadchlo zpracování jednotlivých míst, hlavně díky nápaditým městům, která jsou tvořena z několika budov propojených lany a skákání přes ně jde jako po másle a málokdy se stane, že spadnete dolů. Už nám stačí dodat něco málo ke grafice, která hned zaujme svoji pestrobarevností. Hned v Japonsku jste například uchváceni tekoucí vodou přes dlažební kameny a celkově se na kreslenou grafiku krásně dívá. Zážitek může zlepšit 3D zobrazení, které již bylo v prvním díle ve zmiňované HD trilogii, takže by nás jeho absence zarazila, avšak se nejedná o nejlepší 3D jaký jsem mohl kdy vidět v rámci her. Nehledě na to, že po sundání brýlí se vám hra, hraje mnohem lépe než v plastické podobě.

Martin:

Pokud jde o zpracování, tak hra vypadá velmi pěkně. Možná by se dalo experimentovat s grafickou stránkou poněkud více, ale chápu, že se autoři rozhodli ponechat Slyovi svou osobitost, kterou se vyznačuje už od prvního dílu. Ale lokace i postavy jsou vymodelovány velmi dobře a nemám výhrad. Docela rád bych Slye uvítal i na PS4, což se zřejmě poštěstí, jelikož si myslím, že Sony určitě neprohloupí, když pustí další finance na vývoj pokračování. Nutno ale uznat, že jsem testoval PS Vita verzi a jako hra do kapsy je Sly Cooper: Thieves in Time velice líbivý titul. Nicméně to není grafická stránka, která uchvátila nejvíc, ale naprosto perfektní je dabing. Česká pobočka se totiž rozhodla hru přeložit, takže v ní najdete české titulky, ale i naprosto profesionální dabing. A jestliže píšu profesionální, tak skutečně tomu tak je, neboť se o něj postarali známí čeští dabéři a vytváří tak o stupeň lepší dojem z celkové prezentace titulu. Michal vám popsal výše i 3D efekt, ten jsem bohužel vyzkoušet nemohl, takže nemohu soudit.

Závěr

Michal:

Na závěr mohu říct, že Sly Cooper: Thives in Time je velice zdařilou hrou, která zaujme hráče napříč všemi věkovými kategoriemi a malé děti obzvlášť díky českému dabingu, který je na dnešní dobu velice kvalitní. Přesto se nejedná o hru, u které strávíte vždy celý večer, ale maximálně dvě hodiny. Pokud si libujete ve skákačkách a ještě k tomu se zajímavým příběhem tak si tuto hru nenechte ujít a to platí pro fanoušky dvojnásob.

Martin:

Sly Cooper: Thieves in Time je prostě super. Sice má své vady na kráse, ale aktuálně se jedná asi o nejlepší plošinovku poslední doby, a pokud jde konkrétně o Slyovu sérii, tak si troufám říct, že jde o nejlepší díl. Zpracování potěší zejména mladší publikum a naprosto je uchvátí český dabing, z kterého doufám, že se v takovémto případě her stane postupně standard. Takže Slye rozhodně doporučuji, zejména pro PS Vita, protože jde o jeden z nejlepších titulů, jaký si tam můžete zahrát.

Michal: Za sebe dávám 79%

Martin: Za sebe dávám 89%

Klady

- příbeh
- zpracování
- grafická stránka

Zápory

- poněkud repetitivní
- delší nahrávací časy

Hodnocení: 84%