Sid Meier’s Civilization VI – Recenze

Velký návrat herní legendy. Sid Meier’s Civilization VI je jasná volba pro všechny lídry napříč kontinenty.

1. 11. 2016

Civilizace si za čtvrtstoletí vytvořila u hráčů renomé, které nemá každý. Vést jeden národ skrz alternativní historii s reálnými základy je i dnes neskutečně zábavné a zároveň edukační. A taky vtipné, protože když proti sobě stojí tanky a rytíři, je to cestování časem na hexových políčcích.

civilization6-1

Jménem civilizace

Šestý díl se od starších vydání liší už na první pohled. Často hubujeme herní vývojáře za zjednodušování mechanismů, jenže pokud máte před sebou něco takto rozsáhlého a komplexního, není to na škodu. Spíš naopak. Musím ale začít krásným intrem a hlavní nabídkou. Roli vypravěče se zhostil Sean Bean, který vše prezentuje velmi přesvědčivě a se zaujetím. Modré menu s glóby patří mezi ty nejhezčí, které jsem kdy ve hrách viděl. Hra vám nabídne vygenerování mapy, ale každý hráč určitě sáhne po vlastním nastavení. Můžete si vybrat jeden z osmnácti národů, abychom byli genderově vyvážení, některé národy vede žena. Řekové nabízejí obě varianty, vůdci tak mají rozdílné bonusy. Časem se možná výběr rozšíří na ostatní frakce. Na mapě se objevují i menší městské státy a barbarské osady. Po mapě je radost cestovat, neobjevená místa jsou zobrazena jako pergamenový papír se světovými stranami nebo živočichy. V nabídce je i příjemná drobnost přepnout si mapu do 2D. Jádrem každé správné Civky jsou ale technologie, jenž posunovaly a posunují lidský rod neustále dál.

civilization6-2

Úžasné momenty se rodí úžasnou příležitostí

Civilizace nabízí dva stromy, v jednom zkoumáte vynálezy a ve druhém politické a kulturní vlivy. Ty přinesou další bonusy, např. se jedná o větší produkci, peníze, vylepšení útočné nebo obranné činnosti vojsk nebo body k jednotlivým lidským odvětvím. Později se odemknou slavné osobnosti, které lze najmout a využít je k dalšímu vylepšování. Skladatel napíše nové hudební dílo, malíř bude malovat světoznámé obrazy a fyzik odemkne nové myšlenky kolem energie. Českou stopu zde najdete v podobě Antonína Dvořáka. Vytvořenými uměleckými díly se můžete kochat ve vlastní galerii. Omezený počet bonusů, které lze využít v jeden moment dávají hráčům prostor kombinovat různé varianty a vybrat si zkrátka pro něj tu nejlepší cestu. Už od dob první Civilizace z roku 1991 totiž platí, že cest k vítězství je vícero. Kromě dominance, kulturního a vědeckého vítězství se vrací vliv náboženství. A vliv má také politický systém, od kmenového uspořádání až třeba po demokracii. Výběr je na vás.

Nejlepší je, že vše probíhá tak nějak kontinuálně, i tady sice najdete detailní popisky a tabulky, které vám vysvětlí, které město má dobrý progres a které ne, ale není to nutně potřeba. A byť je téměř vše otázkou jednoho kliknutí, hratelnost je o to příjemnější.

civilization6-4

Jeden tah pro mě, nový posun pro virtuální lidstvo

Systém správy města je na tom také velmi dobře. Základní jednotkou je osadník, jenž město založí. Moudře vybírejte terén. Stavitel může následně třikrát vybudovat určitou stavbu, každá stavba zabere jedno políčko. A znovu kompromis. Více farem na jídlo? Kamenolom? A co takhle pilu? Až budete finančně více samostatní, můžete si za poplatek přikoupit další území náležící katastru města. Na řadu přijdou další specializované stavby. A samozřejmě divy světa. Ty se dělí na přírodní a vytvořené člověkem. I v této specifické kategorii jde vlastně o závod s ostatními národy. Všechny divy doprovází další komentář výše zmíněného anglického herce. Je to hřejivý pocit sledovat stavbu Oxfordské univerzity, Kolosea, Terakotové armády  a dalších architektonických skvostů naší doby. Je důležité města od sebe odlišovat svým zaměřením, abyste nikde nestrádali. Nebo měli náhradní plán. Když už budete tápat, poradí vám obsáhlá příručka tzv. Civilopedia. Abyste mohli smysluplně bojovat, musíte držet tempo s ostatními. Opravdu se špatně válčí, když jdete s meči proti palným zbraním. Neocenitelnou pomoct sehrají dobývací zařízení. Ty dokážou smrsknout odpor obránců na pár tahů. Jednotky lze dokupovat za peníze, částka se postupně zvyšuje, nemusíte ale čekat několik kol.

Umělá inteligence umí reagovat vcelku uvěřitelně, je jisté, že menší chyby a rozdílnosti mezi jednotlivými obtížnostmi opraví později patche. A ke slovu se často dostane také obchod a diplomacie. Ostatně, to jsou další věci, které dělají tuto sérií tak zajímavou i v pozdějších fázích hry.

civilization6-3

Barevně a s láskou

Styl grafiky je ryze subjektivní. Proto nechám na vás, zda se vám grafika v šesté Civilizaci libí. Uhlazenější komiksový styl je odklonem od minulých dílů. Je fajn pozorovat detaily na mapě. Města a vše kolem se mění v závislosti na éře, ve které se nacházíte. Engine jinak funguje na jedničku, žádné špatné textury nebo kolize postav v pohybu. Oproti minulým dílům je Civka s pořadovým číslem šest méně náročná na hardware. Soundtrack je geniální. Jednotlivé skladby neruší a mají nápadité motivy. Dá se navíc poslouchat také samostatně, což je další skvělý argument ke koupi.

Herní vizionář Síd Meier už sice není hlavním mozkem celé značky, to ale sílu šestce rozhodně neubírá. Studio Firaxis po XCOM 2 znovu zopakovalo najít vybroušenou hratelnost, kterou mají rádi zástupy vojevůdců všech herních generací. Opět.

- výborná (znovu)hratelost
- zábavný výzkum
- geniální soundtrack