Shadow of the Colossus – Recenze

Legendární titul se opět po letech vrací a tentokrát na PlayStation 4. Shadow of the Colossus je tu v překrásném remaku.

30. 1. 2018

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

V herním průmyslu se jednou za čas vynoří něco opravdu výjimečného. Zhruba před deseti lety to byl pro svou grafickou stránku titul Crysis a dva roky před ním se objevila, naprosto unikátní adventura. Shadow of the Colossus byla hra od Fumita Uedy, který se předtím proslavil titulem ICO. Jeho poslední počin The Last Guardian byl doslova fanoušky vymodlený titul. Nicméně Sony se rozhodla zatím nejoblíbenější titul z této trojice přivést zpět i na PlayStation 4 a my se podíváme na to, jak se jí to podařilo.

Ponurý, leč atmosférický svět se vrátil

Spousta hráčů si určitě vzpomene na kolekci ICO/Shadow of the Colossus pro PlayStation 3. Je tedy pravdou, že to není poprvé, kdy si Japonci na svůj klenot vzpomněli a oživili jej. Tentokrát se ale rozhodli oproti zvýšenému rozlišení, také pro změnu enginu a kompletního předělání v rámci remaku. Hra je tak od základu jako nová, avšak zachovává si svou charakteristickou tvář.

Hra nabízí možnost spustit ji v režimu vysokého rozlišení či stabilního framerate. Optimalizace je opravdu skvěle odvedena. Občas měl potíže i PlayStation 3 remaster, který měl chvilkami poklesy framerate. Nově je přidán také populární Photo mód. Díky němu si můžete pořídit špičkové screenshoty přímo ze hry a dokonce jim dát několik filtrů a nastavení.

Parádní do posledního detailu

Grafická stránka je úžasná. Opravdu se to dá shrnout pouze tímto jedním slovem. Přiznám se rovnou k tomu, že hru jsem neočekával až tak zarytě jako mnozí příznivci odkazu Fumita Uedy. Remaster na PS3 jsem nedohrál do konce a původní hra na PS2 se ke mně tehdy nedostala. PS4 verzi však nelze než chválit. Atmosféra ponurého a zároveň nádherného světa zde doslova vyniká. Vše je krásně detailní a ocení to zejména znalci originálu.

Ti se rovněž nemusí bát toho, že by Bluepoint Games tento remake jakkoliv měnili. Vše zůstalo naprosto věrné originálu. Pohyby, hratelnost, zvuky, hudba, lokace, kolosy a vše ostatní je tam kde má být a chová se to stejně jako kdysi. Před vydáním jsem přemýšlel nad tím, zda by od Sony nebyl rozumný krok přidat například nějaké nepřátele do jinak pustých lokací. Nicméně pro Shadow of the Colossus by to byl fatální krok. Zcela evidentně je při hraní znát, jak moc by to ublížilo jinak skvělému konceptu.

Znovu vyprávěný epos

Příběh nebudu rozebírat do detailu, ale určitě zmíním, že hlavní náplní hry je poražení 16 kolosů. Hlavnímu hrdinovi totiž brání v tom, aby mohl oživit svou ženu. Samotný děj je vyprávěn skrze pár animací, které však nechávají prostor pro vlastní přemýšlení na d událostmi a mají určitou emocionální hloubku. Ostatně ve stejném duchu fungovaly hry ICO i Shadow of the Colossus.

Hlavní hrdina má tedy k dispozici meč a luk. Obojí s neomezeným využitím. Hrdina vždy začíná na původním místě, což je jakýsi základní chrám. Díky záři meče je schopen určit, kam se má vydat a zde musí porazit, další kolos. Lokace jsou vpravdě pusté, ale jde o krásné scenérie a mnohdy si budete cestu vyloženě užívat. Zabitím kolose, se hrdina přesouvá zpět a rovněž i v případě, že je postava zabita, znovu se objevuje v chrámu. K cestování je k dispozici kůň Agro, kterého lze využít i v některých soubojích.

Kolosy jsou alfou a omegou celé hry. Jejich poražení není příliš jednoduché, vyjma pár prvních. Později se obtížnost zvyšuje tím, že je třeba hledat postupy, jak se k či na kolos dostat. Následně je třeba na jeho těle zničit hlavní body, kterými jej lze porazit. Souboje jsou naprosto geniální. Je to dáno tím, že protivníci jsou různí. Někteří mohou běhat rychle či jsou menší a hbitější. Někteří jsou naopak gigantičtí a dokáží nadělat pořádné problémy. Pak jsou tu také případy, které dokáží létat, a tehdy si souboje hráč doslova užije. Za zmínku určitě stojí, že během boje hraje naprosto famózní soundtrack.

Shadow of the Colossus je zkrátka pro každého. Jak pro nováčky, tak i pro ostřílené hráče tohoto titulu z předchozích let. Naprosto ohromující atmosféra, skvělý soundtrack a nezapomenutelné souboje s bossy (kolosy). To vše za velmi přívětivou cenu. Staří pardálové a lovci trofejí, zajisté ocení i nové výzvy, které před ně hra předloží v podobě zisku těch nejvyšších ocenění. Prozatím se jedná o titul tohoto roku.

Shadow of the Colossus neobsahuje žádnou formu české lokalizace

- překrásné zpracování
- kolosy