Ratchet and Clank Trilogy – Recenze

Po kolekci Jak and Daxter přichází i Ratchet and Clank. A i po letech lze říci, že jde o jednu z nejlepších plošinovkových sérií.

3. 7. 2012

Ratchet a Clank. To je stejně nerozlučná dvojka, jako Jak a Daxter. Nyní je tomu 10 let od vydání prvního dílu, a tak coby pocta byla právě vydána kolekce prvních tří dílů Ratcheta a Clanka. Insomniac Games na ní dřeli společně s Idol Minds. Jak si vedou staří známý proti nedávno vydané kolekci Jaka a Daxtera?

Ratchet & Clank

K prvnímu dílu této série jsem se dostal zhruba před 9ti lety. Už tenkrát mě hra nadchla, a to zejména protože jsem dosud nehrál tak rozmanitou plošinovku. Insomniac Games se na Playstationu proslavili už sérií Spyro, která je však už dlouhá léta v důchodu. První díl nás zavede do tajemných končin vesmíru, kde žije Ratchet z rasy Lombaxů. Je výborným technikem a dokáže spravovat nejrůznější stroje. Druhým hrdinou je malý robot Clank. Ten po útěku přistane shodou okolností před Ratchetovou dílnou a velkolepé dobrodružství o záchraně galaxie může začít. Ratchet Clanka nosí po celou dobu na zádech, přičemž je tomu tak až do dnešních dílů, z nichž posledním byl dosud All 4 One.

Ratchet oproti Spyrovi přinesl možnost rozhodnout se kam se vydat. Jistě, levely jsou skriptované, ale vybíráte si mezi nimi. Vždy máte k dispozici dva až tři na výběr. Levely jsou zde coby planety. Na těch máte vždy něco, co potřebujete vyřídit či získat. V deníku máte vždy hlavní mise a jako vedlejšáky se dá brát sběr šroubků a nějaké ty závody. Od vašeho cíle vás vždy dělí spousta nepřátel, spousta skákání a spousta nástrah. Leveldesign je na velmi vysoké úrovni a zavede vás do nejrůznějších prostředí na vašem dlouhém putování, které trvá až jednu desítku hodin.

Ratchet hodně vsází na přímočarou akci a velmi rozmanitý arzenál zbraní. Pokud to například porovnáme s konkurenční sérií Jak and Daxter, tak z toho v oblasti zbraní vyjde Ratchet vítězně. Zejména v prvním díle. Ratchet hází miny, střílí z kulometu, raketometu, využívá Tesla paprsky atd. První díl navíc může působit velmi náročně, díky pouhým 5ti životům v maximu, ale až na závěrečného bosse, tomu tak není.

Ratchet & Clank 2: Locked and Loaded

Druhý díl není zkrátka ničím revoluční. Podobně jako u série Spyro byl jen vylepšen o několik nových prvků, které okořeňují už tak perfektní hratelnost. Příběhově také žádná velká změna, Ratchet a Clank zachraňují galaxii už podruhé. Opět vás tedy čeká spousta letů z místa na místo (rozuměj – z planety na planetu). Čeká na vás i sběr šroubků a matiček, za něž si kupujete nové vybavení a náboje a nově je zde zaveden systém XP, který je vhodný k tomu abyste dosáhli většího maxima, co se týče životů a také se vám postupně zlepšuje vaše výbava.

Druhý díl i přesto, že má Ratchet nyní postupem času mnohem více životů se jeví mnohem náročnějším. Zejména proto, že se vám do cesty staví poměrně nároční nepřátelé a je jich skutečně mnoho. Nově jsou zde přidané minihry mezi lety vesmírem, kdy je třeba například sundat nepřátelskou jednotku stíhačů a poté pokračovat dále. Herní doba je opět poměrně dlouhá a nelze nic vytýkat ani už jednou opěvovanému levedesignu a také hudebnímu doprovodu. Přesto druhý díl působí poněkud méně atraktivně než ten první.

Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal

Třetí díl uzavírá onu původní trilogii, kterou naleznete v této kolekci a to více než důstojně. Zajímavé je, že ani napotřetí se děj v podstatě nemění. Je potřeba zachránit galaxii, kde jsme tohle už slyšeli? Premiérově se však jako hlavní zloduch objevuje Dr. Nefarious, kterého můžeme vídat i v posledních dílech. Scénář je nyní ale živější a zábavnější. Objeví se i v předchozím díle poněkud opomíjený kapitán Qwark a opět se vrátí oblíbené pasáže pouze za Clanka, které v druhém díle hodně chyběly.

Jak bylo již řečeno třetí díl je tím posledním, jak už v původní trilogii tak i v éře konzole Playstation 2. Na rozdíl od svých soků (Jak a Daxter) ale Ratchet a Clank pokračují ve své pouti na Playstationu 3. Třetí díl přináší nové prvky jako mnohé nové minihry, ale jinak se jeho hratelnost drží v duchu původních dvou dílů. Cestujete z planety na planetu, abyste někoho zachránili, něco získali, zabili nějakého bosse a pokračovali dál. Zcela premiérově se v třetím díle objevují také online režimy, tedy multiplayer.

Celkově se dá hrát v 8 online hráčích anebo ve 4 na split-screenu. Multiplayer toho příliš nenabízí, ale herní doba se tím může protáhnout, zejména pokud máte bandu přátel po ruce. Nabídne vám tři módy, což není příliš mnoho – Capture the Flag, Siege a DeathMatch. Na vybraných mapách pak můžete rozjet tato klání. Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal není ničím revoluční, ale nabízí největší zábavu z oněch tří dostupných dílů.

Kolekce Ratchet & Clank Trilogy je skvělá. Je stejně skvělá jako kolekce Jak and Daxter Trilogy. Pokud jste fanoušky těchto plošinovek je to zkrátka povinnost. Kolekce je přepracovaná velmi dobře, jen v určitých chvilkách se stává, že pokud je najednou více výbuchů či jiných zajímavých efektů framerate jakoby lehce zakolísá, což je trochu škoda. Přesto byla však odvedena výborná práce při konverzi, neboť grafická stránka už je poměrně zastaralá a přesto nepůsobí na PS3 nijak ohavně.

Neváhejte a Ratchet & Clank Trilogy si rozhodně kupte. Tři brilantní kousky v jediném balení, a to v HD s podporou 3D a trofejí. Co víc si přát? Pokud však budu hodnotit tuto kolekci se svým přímým konkurentem, o něco lépe budu hodnotit kolekci Jak and Daxter Trilogy. Jak s Daxterem jsou pro mě silnějším duem a mají propracovanější scénáře v jednotlivých dílech. Proto bych někdy rád viděl návrat Jaka a Daxtera, doufám, že snad s příchodem PS4. Ohledně Ratcheta víme, že má osud zatím zajištěn, neboť 10 let po vydání prvního dílu se dočkal této kolekce a navíc na podzim vyjde regulérní pokračování s názvem Ratchet & Clank: QForce.

Nejlepším dílem kolekce je Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal, tesně za ním je díl první Ratchet & Clank a poslední příčku si zasloužil Ratchet & Clank 2: Locked and Loaded.

- parádní dialogy
- dlouhá herní doba