Zavřít reklamu

Rage – Recenze

Recenze postapokalyptické střílečky je na světě.

28. 10. 2011    

Občas se i mistr tesař utne, nicméně občas se z toho vyklube i něco zajímavého. Zdá se, že syndrom novátorství postihl i tvůrčí celek z ID Software, což jsme věděli z dosavadních materiálů, ale teprve nyní víme, jak se jim podařilo to celé dát dohromady. Samozřejmě tu mluvíme o Rage, které je unikátním titulem v portfoliu studia. Snaha o „ohromnou pecku“ byla veliká, ale ne každý si přijde na své a i já jsem měl poměrně velké potíže s tím jakou známku vlastně hře udělit.

A opět nás postihla katastrofa!

Rage je zvláštní hrou v každém ohledu, dokáže být totiž nápaditá a překvapivá aby vás rázem dostala svou absolutní demencí. Poprvé se ID pustilo do tvorby otevřeného titulu. Tím je myšlena možnost cestovat po mapě do jednotlivých destinací, kde poté vyplníte za daných pokynů kýžený úkol. Rage má v sobě značkou řádku RPG prvků, jenže není to tak úplně ono.

Vítejte v blízké budoucnosti. Lidé vědí, že se blíží neodvratná srážka s obřím asteroidem, a tak se připravují na nejhorší. Ti co mají peníze a možnosti se však nechají zavřít do jakýchsi mrazících boxů v nichž se pokusí přežít tuto katastrofu. Den D nakonec přijde a apokalypsa nastane. Po této situaci nadejde čas, aby byly boxy opět aktivní a přivedly své útroby k životu. Probouzíte se tedy v Arše, kde jste jako jediní přeživší a vydáváte se opět na povrch zemský. Zde sluníčko svítí, ptáci nezpívají, všude je písek a plno mutantů. Kde se tu vzali? To zkrátka nijak vysvětleno není, zřejmě následek přírodní pohromy a trocha té evoluce do vínku.

Tak tedy co mám v popisu práce, co by hlavní aktér hry? Zkrátka přemisťovat se po mapě z místa na místo, likvidovat hordy mutantů, znepříjemňovat život zástupcům podivného společenství „Authority“ a vyhrávat závody v pouštních buginách. A o tom vlastně celé Rage je. Klasicky v pohledu z první osoby, tedy pěkně po doomovsku přijímáte úkoly od nejrůznějších NPC a ty pak plníte. Jednou jste vysláni do továrny na všemožné chemikálie, podruhé zase zachraňujete technika před hordami mutantů a také jste vysláni do kaňonu plného odporných „šakalů“. Pravda úkoly se snaží vypadat různorodě, při podrobnějším rozboru, však zjistíte, že hra si drží neuvěřitelnou laťku repetitivnosti. A to je vlastně hlavním problémem hry Rage, je to celkem nuda.

Prudký nádech a na výdech už nezbylo

Zprvu má hra docela dobrý nádech, vše se pomalinku rozjíždí, dostanete drobné úkoly, které splníte a najednou se dostáváte k lepším zbraním, vlastníte buginu a jste pány celého světa, a tak se vydáváte napříč drsným a nehostinným světem. A to je další problém hry. Prostředí je sice zajímavé, ale takové nějaké stále stejné. Rapidní změna nastává, až když dojedete na příslušné místo a přesunete se do jiné lokace, kterou je například starý kanalizační systém. Tady se konečně cítíte jako doma, neboť vše je vám podobné z předchozích her od ID Software. Celkový svět Rage je pak rozložen na dvě velké části.

V první části vás čeká vyprahlá pustina se spoustou kaňonů a písku. Tady pendlujete mezi několika lokacemi, jako je například malá benzínka, kryt Archa, Mrtvé město (mimochodem asi nejzajímavější část celé hry) a také městečko Wellspring. Povětšinou budete trávit čas právě v tomto městě, kde na vás nemůže zaútočit nic a naopak vás zde čekají nové výzvy. Zde dostáváte zejména hlavní cíle hry a také spousty vedlejších questů, díky nimž pak máte možnost zlepšovat svou výbavu a tak dále. Nechybí zde ani závodiště, kde si to rozdáte s dalšími soupeři přímo v aréně a také je tu pár obchodníků a zvláštních miniher. Jenže vše vás po nějakých pár hodinkách omrzí, a tak se nejspíše stejně pustíte do hlavní linie a budete vrženi do víru dalších událostí.

V Rage příběh moc nefunguje, takže se po splnění hlavních úkolů dostanete do druhé části, ale nijak výraznější úlohu to nemá. Tentokrát jste v podzemním, lépe řečeno žijete ve staré stanici metra. A světe div se, tady je to nemlich to samé, jako ve Wellspringu. Opět přijímáte úkoly, jezdíte závody, tentokráte na jiném závodišti a plníte nejrůznější minihry, tedy pokud chcete. Okolí se trochu změnilo, neboť se přiblížíte základně Authority a také je zde terén převážně tvořen pevným kamenivem a ohromnými balvany. Nic naplat, velkou prohrou samotného titulu je to, že nejdříve vám toho poměrně dost nabízí, ale v rychlém sledu a poté už se jen dobelhává do samotného konce, neboť nemá co nabídnout. Bohužel zde chybí i jakákoliv motivace k tomu, abyste se snažili dokončit veškeré výzvy, které hra nabízí, a to je moc velká škoda.

Přestřelkami si kožich zachránili

Takhle to však vypadá, že hru pouze haním a není tedy důvod se jí vůbec zajímat, nicméně stále je tu jeden důležitý faktor, který ostatně ID Software zvládají nejlépe, a to je samotná akce, protože přestřelky, kterých se sice moc nenabažíte, ale dočkáte se, opravdu stojí za to. Nepřátelé nejsou kdovíjací chytráci, ale občas vás rozumně potrápí, jen mě někdy iritoval jejich výrazný počet. V Rage máte ale kromě běžných zbraní, které máte k jejich likvidaci, také nejrůznější udělátka, jako autíčka s připevněnou bombou, která můžete k nepříteli vyslat, nebo postavíte samostřílející věže, ne nepodobné těm z Half-Life 2 a další srandičky. Díky tomu je hra záživnější a lépe okořeněná. Téměř do každé ze zbraní navíc máte více typů střeliva, takže nepřijdete ani o nejrůznější šoky nepřátel, stojících ve vodě.

Rozhodně stojí za zmínku již mnoha předešlými informacemi vychválený engine ID Tech 5, který sice dělá divy, ale jen na určitých místech. Zkrátka něco vás překvapí svou precizností, bohužel veškeré detaily se většinou při prudších pohybech stále dočítají, a tak to někdy působí poněkud lacině. Přesto se však čekalo něco více. Efekty nasvětlování fungují skvěle, ale například některé přechody pak vyžadují zbytečné čekání v podobě dalšího otravného loadingu. Suma sumárum, Rage vypadá poměrně slušně, ale například Doom 3 mi svým zpracováním přišel hezčí a hlavně atmosféričtější.

Rage se dá projít zhruba za nějakých 10 hodin na lehčí obtížnost a s některými nedodělanými výzvami. Nicméně část herní doby si ukrojte a označte ji za tu, při níž budete poměrně trpět, neboť budete dělat stále to samé. Samozřejmě nechybí ani zpestření v podobě multiplayerových režimů, mezi kterými nechybí ani závody bugin či kooperace v některých misích, vyrvaných přímo z kampaně. Celkově je ale Rage pouze nadprůměrnou hrou, která je dobrá pro dlouhé chvíle, při nichž se vám příliš nechce zapínat mozkové závity. Raději bych tu viděl čtvrtý Doom, než další pokračování této značky.

Klady

- Slušný engine
- Dobré přestřelky

Zápory

- Nulový příbeh
- Drobnější bugy
- Utahané a repetitivní
- Závody bugin

Hodnocení: 78%