NHL 12 – Recenze

Recenze NHL 12

13. 9. 2011

Pomalu se nám z toho stává nekonečný příběh. Začátek září nejenže vrací úsměv na tváře všem školákům, ale zároveň se nám do obchodů dostává nový přírůstek do rodiny NHL. Letos již po dvacáté. Člověku by se chtělo říct, co na tom můžou pořád vylepšovat? Inu, vždycky se něco najde a stejně, jako tomu bylo minulý rok, tak i letos je nový hokej z dílny EA o drobek lepší a blíž k realitě, než jeho předchůdce.

KOUČI, JÁ TO ZVLÁDNU

Nejvíce zábavy si letos užijete v módu Be A Pro. Ten je od minula doslova napěchovaný novými vylepšeními a nabízí možnost prožít kariéru a to dokonce už od juniorské soutěže. Začínáte klasicky vytvořením vašeho hráče, kterému můžete upravit od bruslí, hokejky, helmy a zahnutí čepele pro přesnější střely zápěstím, nebo naopak tvrdé dělovky od modré čáry, až po barvu očí, šišatost obličeje a pokud z něj chcete mít nosy-lámajícího bitkaře, nebylo by od věci mu nechat narůst pořádnou bradku. Po vytvoření svého profíka si vyberete klub mateřský v nejnižší soutěži (prakticky je jedno, který si zvolíte, pokud se chcete dostat mezi nejlepší, budete si to většinou muset vydřít sami) a začne váš boj o každou vteřinu na ledě. A pouze jen na vás záleží, zda svou šanci vezmete vážně a trenér vás bude jako své největší eso stavět do první lajny a hlavní přesilovkové formace, nebo se na nějaké snažení vykašlete, spokojíte se s kariérou v HC Zase Prohrajem a odehrajete si svých pár minut za zápas ve čtvrté pětce mezi nosiči vody. Jak si v zápase vedete vidíte mezi střídáními, kde vám kouč bude dávat rady, kde byste měli zabrat a čeho se naopak vyvarovat. Více než kdy jindy tady platí, že každý svého štěstí strůjcem. Nechejte se třeba dvakrát za sebou hloupě vyloučit a pár minut se na ledě neobjevíte. Což docela naštve, protože střídání lajn je docela svižné a za každý čas na ledě , který si ukrojíte sami pro sebe, vám bude opakovaně vyhubováno.

Po odehraném zápase se vám připočtou na konto zkušenostní body, přehledně rozdělené do tří kategorií, takže si jednodušše můžete sami zvolit, ve které z oblastí chcete vynikat nejvíc. V průběhu sezóny vás bude kouč pravidelně informovat, jakou máte šanci být draftování v jednom z prvních kol, jestli to náhodou na ledě trochu neflákáte a pokud by vám to jo fakt hodně nešlo, šup s vámi do třetí lajny. Na konci první sezony pak přijde očekávaný draft a podle toho, jak jaký dojem jste udělali na skauty, budete mít možnost nakouknout do nejvyšší soutěže NHL. Mně osobně se to povedlo pouze na pár zápasů na začátku druhé sezóny a potom už jsem si musel sbalit fidlátka a mazal jsem zpátky na farmu. Pokud máte spoustu času na pilování dovedností vašeho profíka, tento mód je pro vás jako stvořený, ostatní nejspíše využijí možnosti Be A GM tzn. kompletní správa týmu, nákup nových hráčů, prodlužování smluv, vysílání skautů na sledovačku do Finska a dvě hromady statistik ke študování. Komu by se i tohle zdálo moc, pořád je zde možnost odehrát se svým týmem klasickou sezónu.

Grafika se od minula moc nezměnila a hra vypadá až na pár drobných detailů téměř totožně. Diváci skandují, hráči po sobě křičí a to vše podtrhují nové animace gólmanů. Ti v sobě konečně nemají zabudovaný magnet, kterým v minulých dílech automaticky lapali kotouč do své moci. Po novu se může stát, že prudkou střelu pouze skryjí pod betony, nebo o něm na chvíli přestanou úplně vědět a vám se tak otvírá šance dostat puk do sítě dohráváním takovýchto akcí. A pokud by vás štvalo, že na obrazovce s vaším skóre svítí jedna velká nula, můžete do nich zákeřně zajet hokejkou a povalit je na zem. Nepočítejte ale s tím, že by si to nechali líbit, v NHL 12 se do pěstních šarvátek mohou zapojit i oni. Občas se ale může stát, že kolem gólmana budete jen projíždět, zavadíte o něj lehce hokejkou a v takovýchto případech jsou bohužel rozhočí nemilostrdní a jdete sedět. Naštěstí ale jen na dvě minuty a jediné co vás bude tlačit na zadku bude studená trestná lavice.

LETOS S TEBOU ZAMETU

Co má ale na celkovou hratelnost letos největší vliv je nový fyzikální engine. Nyní už se nestane, že byste povalili Zdena Cháru ustrašeným tintítkem z farmy. Střety fungují na jedničku a z každého trefeného hitu a kutálející se helmy na ledě máte doslova čirou radost. A co teprve, když se vám podaří protihráče hitem poslat zpátky na střídačku! Vylepšen byl i systém přihrávek, díky kterému je po nynějšku o něco složitější poslat spoluhráčiv plné rychlosti pas přesně na hokejku. Při nahrávce se totiž na hráče přebírajícího puk přepnete o moment dříve, to kdybyste byli až moc rychlí a museli trochu zpomalit kvůli najetí do offsidu.

Trochu musím zklamat ty z vás, kdo jste se těšili na možnost zahrát si pod otevřeným nebem, tzv. Winter Classic. Tento mód bohužel bohužel kromě poletujících sněhových vloček a hezké úvodní animace nepřináší nic zásadního, kvůli čemu by se k nemu měli hráči opakovaně vracet. Dnešní generace konzolí by nejspíše už nezvládla v reálném čase vykreslovat zvětšující se nánosy sněhu na ledové ploše a hratelnost je tedy stejná, jako při zápase na stadionu. Ale kouká se na to hezky, to se musí nechat.

Hodně mě potěšily malé detaily, například když ztratíte hůl, tak spoluhráčům nahrávate puk kopnutím bruslí a pokud se vám stane, že si hokejku zlomíte úplně, ze střídačky vám spoluhráč ochotně nabídne další. Takovýchto drobností, které zase o nějaký kousek umazávají hranici mezi reálným hokejem a tím, co se zrovna děje na vaší obrazovce, je ve hře plno a rozhodně prohlubují celkový zážitek ze zápasu.
Všichni bysme si to přáli, ale bohužel, žádná hra není dokonalá a ani letošní NHL v tomto ohledu není vyjímkou. Občas se stane, že váš virtuální hrdina zamrzne a zůstane nečinně stát. V takovém případě vám nezbyde nic jiného, než počkat na přerušení hry. AI vašich spoluhráčů taky někdy dokáže pozlobit, když si před vjezdem do útočné třetiny šolíchají puk na dvou metrech a animací během přerušení hry by se snad daly napočítat na prstech jedné ruky zdravého člověka. Nedá se ale nic dělat, NHL od EA v dnešní době bohužel nemá žádnou konkurenci a pokud si chcete zahrát pořádný lední hokej se vším, co k němu patří, NHL 12 je vaše jediná a zároveň nejlepší volba. Pokud máte pár ovladačů navíc a kamarády do multiplayeru, připočtěte si k celkovému skóre dalších 10 bodů.

- uvěřitelné góly
- skvělý pocit z hitů
- Be a Pro - zábava na měsíce