Zavřít reklamu

Na vrcholu – Ubisoft

Soubor článků o herních studiích, které jsou v současné době na špičce herního odvětví… Dnes na téma Ubisoft!

24. 9. 2012    

Vítám vás u prvního dílu nové série článků, které budou postupně nepravidelně vycházet a nebudou se týkat ničeho jiného, než v současné době vyhlášených herních studií a vydavatelů, ale také studií, jež pokryla vrstva prachu, ale jejich tituly září na herním nebi do dnes a všichni je stále s láskou hrajeme. U dnešního dílu se podíváme pod poklličku francouzskému gigantovi Ubisoftu.

Je opravdu hodně lidí, kterých když se zeptáte, budou vám tvrdit, že Ubisoft je kanadské herní studio se sídlem v Montrealu. Častý omyl, opak je ale pravdou, Ubisoft je studio se sídlem ve Francii, přesněji ve městě Montreuil, rozkládajícího co by kamenem dohodil od Paříže. Vzkvétá od roku 1986, kdy ho založil Yves Guillemonte. No, vzkvétá…Studio zažilo opravdový boom v roce 1995, kdy světlo světa spatřil první Rayman, kterému vdechnul život Michel Ancel, “otec“ série Rayman. A Raymanem začneme.

Klenot Michela Ancela

Michel Ancel se do Ubisoftu dostal po tom, co se setkal s Nicholasem Choukrounem (kdy mu bylo neuvěřitelných 17 let), který ho “donutil“, aby se zkusil u Ubisoftu ucházet o místo grafika. Chvíli dělal Ancel Choukrounovi grafiku do jeho her, později dostal příležitost přijít s vlastním návrhem, kterým byl právě komický chlapík bez končetin jménem Rayman. Ve firmě to okamžitě vyvolalo nadšení a Ancel měl svůj první projekt, který se později stal legendou, která je mimochodem mylně spojována s Raving Rabbids.

Úplně první titul z rodiny Raymanů měl na starost Ancelův tým ve studiu Ubisoft Montpelier. Tahák hry byl jednoznačný: nezměrná míra zábavy, krásná grafika a hratelnost, na to vše lákal Rayman, kterého autoři dali do krásného 2D kabátku. Časem se ale ani Rayman nevyhnul 3D revoluci, Rayman 2: Revolution (nebo také Rayman 2: The Great Escape) a Rayman 3: Hoodlum Havoc se tedy dočkali převedení do 3D. Změna přišela až v roce 2011, kdy se Ancelův tým rozhodl vrátit se ke kořenům a kde se vzal, tu se vzal, na naše konzole (později i na PC) dorazil Rayman Origins (recenze zde), perfektně zpracovaná 2D skákačka, která kráče připoutá k monitoru na celé hodiny. V budoucí době se dá očekávat nový díl s podtitulem Legends, který dorazí na Wii U a také hra pro mobilní telefony s iOS a Android Rayman Jungle Run, které se dočkáme ještě tento rok. K tomu samozřejmě ještě musíme započítat Raymanovky, které nepochází přímo od Ubisoftu, ale od autorů jako je například Aqua Pacific.

Celou sérií Raymana hráče provází různorodé komické postavičky, samozřejmě je tu hlavní hrdina Rayman, jeho nejlepší přítel Globox, bublinkový snílek a kouzelníčci.

Michel Ancel však v Ubisoft Montpelier nepracoval pouze na značce Rayman, jedním z jeho dalších es byla hra Beyond Good & Evil, akční adventura, založená na řešení puzzle hádanek a stealth hraní. V současné době se Michel Ancel v Ubi Artu plně věnuje jeho největší vášni: Raymanovi.

Věnujme se ale zase na chvíli historii samotného Ubisoftu. Do roku 1990 byl totiž Ubisoft pouze vydavatelem, který po založení uzavřel dohodu s Electronic Arts, Scierra On-Line a Microprose o vydávání ve Francii. Ubisoft tedy začal prodávat produkty výše zmíněných společností po celé Francii a později začala expanze do USA, Velké Británie a Německa. Jak čas plynul, Ubisoft pokračoval v rozšiřování po celém světě, v roce 1997 založil studio v Montreuil, kde má momentálně firma hlavní stan, v roce 1996 se otevřela studia v Šanghaji a Montrealu, o čtyři roky později bylo odkoupeno studio Red Storm Entertainment,  které stojí za sérií Tom Clancy.

Tommy z Caroliny

První hra studia Red Storm Entertainment od odkoupení Ubisoftem byla právě ze série Tom Clancy, Tom Clancy’s Politika. Jednalo se o strategii pro PC, později byla dokonce vydána i jako desková hra. O rok později spatřil světlo světa první díl série Rainbow Six, který už byl multiplatformní a vyšel jak na PC, tak na Nintendo 64, Mac, PS1, GBC nebo Dreamcast, měl také multiplayer. O rok později vyšlo rozšíření Eagle Watch, další díl Rainbow Six s podtitulem Rogue Spear a od té doby bylo na nějaký čas z Red Storm ticho. V roce 2001 se však studio opět ozvalo a vydalo první Ghost Recon, který přivítal nový díl do rodiny nedávno (Ghost Recon: Future Soldier). Série Tom Clancy’s se nevypratelně zapsala do mnoha hráčských srdcí, především Splinter Cell (na němž ale pracovali Ubisoft Montreal), který vypráví příběh Sama Fishera jakožto tajného agenta. Jednou z her ze série Tom Clancy’s je i H.A.W.X. (recenze na druhý díl zde).

V roce 2001 se opět obchodovalo a Ubisoft otevřel pobočku v sousedním Německu, přesněji řečeno bylo odkoupeno studio Blue Byte Software, již v té době známé hrami ze série The Settlers.

Tým strategické povahy…Doslova

Nebylo by ani tak správné mluvit o sérii Settlers, jako o Anno. Samozřejmě se The Settlers řadí mezi přední strategie, které jsou velmi kvalitně zpracované, nicméně již před odkoupením studia Ubisoftem se v Blue Byte hrou zabývali, vydali 2 díly a slavili úspěch. Co přišlo až po Ubisoftu byla inovace série budovatelských strategií s názvem Anno, která se postupně prodírala od renesance obecně, podívala se do Benátek, až se dostali do daleké budoucnosti. Anno se od jiných strategií liší tím, že se jedná o hru ryze budovatelského a ekonomického rázu, kde je hlavní prioritou umět se otáčet ve světě peněz, obchodovat za účelem nejvyššího zisku. První Anno přišlo už v roce 2003 a mělo název Anno 1503: The New World, ale neměl ho na starost Ubisoft. Následovalo Anno 1602, Anno 1701 a poté v roce 2009 přišla změna v týmovém složení, Related Designs a Sunflowers totiž vystřídal právě Ubisoft a Blue Byte, kteří se uchýlili k práci na Anno 1404. O rok později přišel přídavek Anno 1404: Benátky a minulý rok jsme se dočkali posledního dílu série, Anno 2070, které nás poprvé v sérii zavedlo do budoucnosti, opět se však na scénu dostali Related Designs, kteří se do práce na novém díle zapojili a tvořili ho společně s Blue Byte.

No, abych nebyl hnidopich, je jasné, že Ubisoftu upřít zásluhy za nové díly Settlers nemůžeme. Po odkoupení jsme se dočkali hned sedmi dílů, z nichž poslední dva jsou volně hratelné přes internet (The Settlers Online a The Settlers – My City).

Nyní se budeme muset krapet vrátit a sice do doby otevření studia v kanadském Montrealu, tedy v roce 1997. Montrealské studio je jakýmsi Davidem v celé společnosti. Samotné studio je největší v celé rodině Ubi, týmy v Montrealu čítají více než 2100 členů, také je jedním z hlavních vývojářů a podílí se na většině značek Ubisoftu, i na již výše zmíněných hrách ze série Tom Clancy.

Ubisoft Montreal

I když jsem již některé hry, o kterých budu mluvit, již zmínil, rozhodně je třeba zmínit je znova. Ubisoft Montreal je totiž jednou velkou kapitolou v historii Ubisoftu, stálo u zrodu značek, které se řadí mezi herní špičku současné doby, nejednou vytáhlo Ubisoft z problémů.

Začátek éry se dá brát od roku 2002, kdy vyšel první Splinter Cell, který mimochodem IGN ohodnotila nejlepší hrou roku pro Xbox a přímo hru označila jako něco, co dostane Ubisoft Montreal (zajímavost: v té době ještě Ubi Soft) na mapu herních vývojářů. O rok později Montrealskou linku opouští v pořadí již třetí Rainbow Six s podtitulem Raven Shield, v roce 2003 přichází Prince of Persia: The Sands of Time, který se o rok později stejně jako Tom Clancy’s Rainbow Six 3 dočká příbuzného a sice Prince of Persia: Warrior Within.

V roce 2005 se rodí jedna z dalších silných značek Ubisoftu: Far Cry, ve kterém se hráč dostal na tropický ostrov a s pomocí všeho možného musel přežít a prostřílet se horami nepřátel. O rok později Ubisoft vydává vynikající Splinter Cell: Double Agents, hru z akční stealth série, která už v té době držela srdce hráčů pevným stiskem, ve stejném roce se pokračování dočkala i série Rainbow Six, tentokrát s podtitulem Vegas.

V roce 2006 se Ubisoft ve spolupráci se společností Techland vydává na prašnou cestu westernu, právě toho roku se hráči dočkali prvního dílu hry Call of Juarez. O tři roky později se nám pod ruku dostal Call of Juarez: Bound in Blood a v roce 2011 se k nám dostal Call of Juarez: The Cartel (recenze zde). Velký třesk má ale přijít až o rok později.

Ano, právě v roce 2007 přichází onen velký třesk a to z několika důvodů, které si vysvětlíme postupně. Samozřejmě se to ale netýká ničeho jiného, než prvního dílu Assassin’s Creed, který se okamžitě stal srdcovkou.

Čtyři muži, jeden osud

Assassin’s Creed se stal fenoménem. Příběh o barmanovi jménem Desmond Miles, který se dozvídá, že ve skutečnosti je jeho osudem být členem společenství zabijáků. Desmond je unesen templáři, se kterými zabijáci bojují, a pomocí přístroje s názvem Animus je nucen odhalovat tajemství svých předků, uložených v jeho DNA. Desmond tak zjišťuje, že je potomkem vůbec nejslavnějších osobností společenství asasínů a vydává se do Jeruzaléma jako Altaïr Ibn La-Ahad, kde po boji s templáři poráží svého mistra a získává Kousek ráje, starodávný artefakt, zanechaný na Zemi První civilizací.

Dalším mezníkem Desmondových cest je opuštění Absterga, templářského komplexu, za pomoci členky asasínského řádu jménem Lucy, která ho zavede do tajné skrýše zabijáků, kde na něj čeká vylepšená verze Animu, pomocí které se Desmond ve svých vzpomínkách dostává do renesanční Itálie ke svému předkovi ze šlechtické rodiny (zajímavost: rod Auditore ve skutečnosti vůbec nebyl šlechtického původu) jménem Ezio Auditore da Firenze, který se kvůli touze po pomstě dostane do společenství zabijáků. Nejprve ve Florencii, Benátkách a Romagně, později v Římě bojuje proti templářům a rodině Borgiů, buduje nový řád a po mnoha letech se vydává na svojí poslední pouť, na orient, do Konstantinopole, kde s pomocí madonny Sophie Sartor získává všechny klíče od slavné Altaïrovi knihovny, nalézá ono slavné Jablko a konečně si uvědomuje, že je pouhým nástrojem pro Desmonda, který skrze něj získává potřebné informace. Mezitím se Animus hroutí a Desmond je v něm uvězněn, za pomoci Subjektu 16, vlastním jménem Clay Kaczmarek, se mu daří najít tzv. synchronizační uzel a úspěšně se probouzí. Eziův život končí o několik let později (od událostí v Konstantinopoli) ve Florencii, kde umírá.

Zatím posledním dílem série je Assassin’s Creed 3, kterého se dočkáme již za měsíc a tentokrát se chopíme role Connora, napůl Mohawka, napůl Brita a po hlavě se pustíme do doby Americké revoluce. Na hráče budou čekat města jako Boston, New York hlavně nově zpracovaná příroda. Assassin’s Creed je bezpochyby jedním z gigantů Ubisoftu. Universum tvořené obrovským množství předmětů, her (nejen výše zmíněných, nýbrž i her pro mobily, PSP apod.), knih, komixů atd. Tak trochu také vděčí Ubisoft Assassin’s Creedu za to, že nebyl odkoupen EA, která již v minulosti část Ubisoftu koupila (recenzi na zatím poslední vydaný díl naleznete zde).

V současné době se Ubisoft řadí mezi giganty svého zaměření. Studio pokračuje v již zavedených značkách, v současné době je ve vývoji Tom Clancy’s Rainbow 6: Patriots, ale také se pouští do nových věcí, jako je třeba nová značka Watch Dogs, která hráče přemisťuje do světa, kde je svět tak technologicky vyspělí, že je až zranitelný, víceméně vše je řízeno počítači, vše je uloženo v databázích a svět je tak jeden velký “server“, který je možné hacknout. Čeká nás nové Call of Juarez, revoluční hra Rocksmith, která se oprošťuje od kytar o čtyřech tlačítkách, které můžete znát třeba z Guitar Hero a snaží se hráče pomocí hry naučit hrát na skutečnou kytaru a samozřejmě nikdo nepochybuje, že letošním dílem příběh Desmonda Milese nekončí a ve vývoji není další díl. Každopádně se těšíme, co nám Ubisoft v budoucnu přinese.