Metal Gear Survive – Recenze

Konami dokazuje, že fenomenální značka může nabídnout ostudný spin-off. Metal Gear Survive je tu!

25. 2. 2018

Metal Gear Solid sérii považuji za jednu z nejlepších, jaké se ve videoherním průmyslu kdy objevily. Bohužel i tuto značku zasáhl fakt, že investoři by rádi další díl i přes logické možnosti pokračování. A tak se Konami po odchodu Hidea Kojimy rozhodlo stvořit Metal Gear Survive. Ten se po mírném odkladu podařilo nakonec vydat, a tak tu máme první spin-off od Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Přežití samotného hráče

Podtitul Survive nebyl vybrán náhodou, ačkoliv to zavání konspirací ohledně toho, z jakých důvodů byl tento název vybrán. Možnosti jsou totiž dvě. Jednou z nich je neustálé hlídání vašeho bojovníka – zda nemá hlad, není unaven a nepotřebuje se třeba napít. Ačkoliv mě osobně tyto prvky vadí i u nedávno recenzovaného Kingdom Come: Deliverance, tak tam měli své opodstatnění. Zde v podstatě vůbec. Druhá možnost využití názvu Survive připadá na samotné hráče, neboť hraní titulu je skutečným bojem o přežití.

Titul se pokouší i o příběhovou vložku. Ta kupodivu částečně navazuje na události z Metal Gear Solid V. Poté co v Ground Zeroes dojde ke zničení Mother Base, tak jeden z vojáků je téměř vtažen do čerstvě vytvořené červí díry v oblacích. Po probuzení zjišťuje, že se probudil v tajné základně organizace Wardeclyffe Section, která je pod taktovkou vlády Spojených států. Přichází na řadu část, kdy je třeba zachránit své kolegy.

Příběh, jako kdyby nebyl

Inu příběh, přestanete vnímat velmi brzy a působí zde jen jako kulisa. Hlavní část spočívá na tom, že vaším primárním cílem je v tomto nehostinném světě přežít. To je komplikované již díky zmíněným survival prvkům, které jsou zcela iritující a otravné. Nicméně, abyste se po mapě jen tak nazdařbůh neplácali sem tam, tak jsou zde i nepřátelé. Jde o jakousi variaci na zombie. V určitém ohledu tak hra funguje jako tower defense, kdy bráníte vyhrazený prostor všemi dostupnými prostředky.

Základna je tu jakýsi středobod, a to zejména díky surovinám. Její postupné vylepšování nastane poté, co se vám podaří porazit dostatek nepřátel a potenciálních bossů. Vylepšení základny má za následek například větší zásoby jídla či pitné vody atd. Díky tomu se hra postupně usnadňuje. Bohužel vše sráží na kolena mikrotransakce, které jsou do hry naroubovány.

Zaplať, kam se podíváš!

Mikrotransakce jsou dost kontroverzním tématem, nicméně většina her je nabízí jako okrajovou možnost, jak si za reálné peníze co nejvíce usnadnit a urychlit postup ve hře. Metal Gear Survive je jimi, ale doslova prošpikovaný tak, že vás doslova vybízí k tomu, abyste nějaké ty peníze na konto Konami zaslali. Hra je ale na dohrání poměrně dost náročná, a tak se dá říct, že kdo zaplatí tak snadno dohraje. Toto je dosti zásadní pro celou hratelnost titulu a smutné na tom je, že se zde platí téměř za vše. Kromě různých boostů a vylepšení je naprosto neomluvitelné, že se platí za další slot pro novou postavu. V přepočtu to vychází na nějakých 250 Kč, neboť cena je stanovena na 10 euro. Hanba!

Soubojový systém je z velké části převzat z Metal Gear Solid V, tedy funguje poměrně dobře. Kromě boje na blízko, ten je velmi nepraktický a poněkud komplikovaný. Lépe se tedy těmto zombiím (Wanderers) vyhnout či je zastřelit z dálky. Palných zbraní je dostatek. Nechybí brokovnice, pistole, kulomety, a dokonce i luky.

Protivníci jsou jen tupá stáda

Protivníci jsou zde ale jen tupým stádem, které se povětšinou žene jedním směrem a bez jakékoliv větší snahy se pokouší zničit vše co mu stojí v cestě. Soubojový systém tak stojí na tom, že mezi sebe a stádo strčíte překážku, skrz kterou pak střílíte či mlátíte. Jak zábavné! Tohle se zkrátka vůbec nepodařilo. Určitě tedy neočekávejte nějaké sofistikované formace nepřátel, kteří by se vás pokusili nějak zapeklitě obstoupit.

Metal Gear Survive nabízí kampaň, která není v podstatě vůbec zábavná a ani zajímavá. Nicméně je tu ještě kompenzace v podobě kooperace. Ta zahrnuje jakýsi Horde režim. Režim hordy je geniální záležitostí například u Gears of War. Ne však v tomto případě. Společně s vaším týmem je třeba bránit Wormhole Digger proti vlnám nepřátel. Bohužel tento režim je stejně nudný, jako zbytek hry. Nějak mi není jasné, čím chtěli tvůrci hráče oslovit v případě, že by si jej měli pustit znovu. Repetitivní gameplay rozhodně nejde ruku v ruce se skvělou hratelností.

Co se týče zpracování, tak hra vychází ze základu Metal Gear Solid V. Je však zarážející, že hra při bližším prozkoumání ani zdaleka nedosahuje takových kvalit. Zobrazení nemá tak pěkné textury a v určitých efektech těžce zaostává za svým dva roky starým „bráškou“. Velmi ale potěšil fakt, že hra během hraní nepadá a veškerý online běží bez potíží. Co je to však platné, když při takéto kvalitě bude hráčů ubývat takovým tempem, že za tři měsíce jen těžko seženete spoluhráče.

Metal Gear Survive byl ve svízelné pozici již dlouho před vydáním. Konami mohlo šikovně navázat na svého populárního předchůdce, namísto toho se však rozhodlo uvařit tohoto kočkopsa. Hra je nemastná a neslaná. Chybí jí jakýkoliv zápal a nadšení pro hráče, které by jej nutilo pokračovat. Zápletka je naprosto ostudná a stupidní. Samotný koncept už smrděl poněkud nezdarem, výsledek je však ještě horší. Mikrotransakce jsou tu až ostudně v popředí a bohužel je znát, že tento pseudoMetal vznikl jen z důvodu dalšího obohacení společnosti. Za nás rozhodně nekupovat, ani ve výrazné slevě.

Metal Gear Survive nenabízí žádnou formu české lokalizace

- stealth režim a střelba

- kooperace