Zavřít reklamu

Mass Effect 2 – Preview

Vesmírné preview na Mass Effect 2!

14. 1. 2010    

Uvedení tak velké hry, jakou Mass Effect 2 bezesporu je, by se dalo s lehkostí přirovnat k nastoupení Usaina Bolta na stometrovou dráhu. I ten největší pesimista nemůže čekat neúspěch, či jiný výrazný negativní efekt, ba právě naopak. V případě dvojky vesmírného RPG Mass Effect, jehož první díl sklidil tak velké ovace, jak ze strany novinářů, tak samotných hráčů, to platí dvojnásob. Aby také ne, když vývojáři z Bioware již anoncovali práce na třetím díle. Datum vydání už je ale na spadnutí, a tak ještě než herní Usain Bolt opustí startovací bloky (ehm, pulty obchodů) pojďme si společně připomenout nejžhavější novinky plynoucí z prvního hraní.

Bude Mass Effect 2 v něčem jiný?

Markantní změnou oproti prvnímu dílu je akčnější pojetí boje a i hratelnosti samotné. S akčností jde ruku v ruce i zjednodušení. Sbohem můžete dát například lékárničkám. Tolik oblíbený a dříve velmi diskutovaný autoheal dorazil už i sem. Pro ty méně znalé video-herního názvosloví, jde o systém automatického doplňování zdraví. Stačí si tedy na pár sekund za neprůstřelnou bariérou hodit nohy na stůl a rázem jste jako znovu narození. S tím se pojí i změna v krycím systému, kdy jste v prvním díle byly automaticky schováni za překážky, což mnohdy působilo jako omezování volnosti a svobody volby, především pak v případě, kdy jste se schovat vůbec nechtěli. V druhém díle už musíte zmáčknout příslušné tlačítko aby se Váš hrdina schoval. Inspirace u Gears of War či jiných her (což tvůrci sami přiznali, za což jim smekám) je vidět na první pohled. Podobně totiž dopadlo i samotné míření a střelba. Všechny tyto ingredience pak tvoří ve výsledku výbornou herní polívčičku. Hra je svižnější, akčnější, neztrácí dech a máte pocit, že se stále něco děje. RPG stránka hry ale také odhodila starý kabátek a přistupuje nyní k vylepšování atributů jednodušeji a především i zábavněji. Atributů je jen několik a každý má 4 stupně, které je možné postupně vylepšovat. Na první stupeň potřebujete bod jeden, na druhý stupeň body dva, na třetí tři atd. (komu by snad nedošlo, že na čtvrtou úroveň jsou potřeba body 4, měl by si spíše místo hraní druhého Mass Effectu naplánovat opakování prvního stupně :). Celkově tedy na úplné vylepšení jednoho atributu potřeba 10 bodů, přičemž za každou úroveň vylepšení dostanete dva body pro upgrade vlastností a schopností své postavy. Nový díl potěší i hráče s masochističtějšími sklony. V jistých ohledech byla značným neduhem prvního dílu konzistentnost nepřátel, rozumějte, nemožnost je rozstřílet na kousky. Kdo nikdy nezkusil ustřelit jakoukoliv končetinu, klidně už nehybné mrtvoly, se snad ani s nadsázkou nedá považovat za hráče akčních her. Vývojáři se však poučili a nejenom že ustřelení například dolní končetiny vypadá efektně, ale přináší i výhodu v podobě po zemi se plazícího nepřítele. Ale pozor! Neplést si tak hru s God of War, nebo snad i s nebetyčnou brutálnosti jakou je například Manhunt (hlavy krumpáčem opravdu trhat nebudete), většina Vašich protivníků je totiž robotického původu, a tak jen stěží i ta největší citlivka nepřekousne nějakou tu ustřelenou nohu, ruku, či snad hlavu.

Pocity, emoce, nálady i to zde najdeme

I přesto, že Vaši oponenti zrovna neoplývají city a na kafe Vás taktéž nepozvou, máte tak nějak pocit že jsou opravdu skuteční. Jednou z devíz prvního dílu (a počítejte s tím, že i druhého) je stylizace postav, prezentace jejich emocí, pocitů a nálad. Z poslední doby se dá srovnávat snad jen z PlayStation 3 akcí Uncharted 2. V obou titulech dominuje skvěle podaný příběh a sebeprezentace postav. Od oznámení prvního dílu nám je Mass Effect předkládán jako trilogie, měl by tedy druhý díl systematicky navazovat na díl předchozí. Pokud se vám na harddisku povaluje save pozice z prvního dílu, pokračujete přesně s takovým Shepardem, jak jste ho nechali na konci jedničky. A že jste ho nechali opravdu ve špatném stavu o tom není pochyb, většina hráčů si totiž myslela že ve dvojce budete hrát za jiného hrdinu, protože vše nasvědčovalo tomu, že Shapard má namířeno k nebeské bráně. Zamlčovat Vám že tedy Shepard (i když opravdu se štěstím, klikař jeden) je naživu a opět si za něj zahrajete nemá cenu. Importem svojí uložené pozice (a tedy i přesně toho Vaše Sheparda), se promítnou i všechna rozhodnutí, zemřelé postavy, zkrátka všechny klíčové (ale i méně významné) skutky z dílu prvního. Tím Vás šikovně vývojáři opět stmelují s hlavní postavou a hrou samotnou. Pokud jste ale s prvním dílem neměli tu čest, čeká Vás příjemný a rozsáhlý editor postavy, ne nepodobný tomu z Dragon Age. Poté výběr atributů a profese postavy. Profesí, nebo-li povolání je hned několik a vybere si opravdu každý. Za vypíchnutí stojí určitě nová možnost pro všechny postavy. Hackování beden a zařízení už není jen parketa technika, ale úplně všech povolání, za což dáváme rozhodně palec nahoru! Ještě než se ale úplně vrhnete do hry, za „nového“ Sheparda, čeká Vás pár dialogů, díky kterým hra usoudí jak by to asi vypadalo, kdyby jste jedničku hráli a import uložené pozice použily. Holt trilogie, je prostě trilogie a začít odprostřed jen tak nejde.

Vzhůru do kosmu!

Že se vývojáři rozhodli Vás do hry opravdu vtáhnout, je důkazem i nová umělá inteligence lodi, alá většina filmů či seriálů s vesmírnými plavidly. Budete-li na lodi, průvodcem Vám bude všudypřítomný hlas, se kterým budete moci i v určitých chvílích hry navázat konverzaci. Celá loď je pak rozdělena na 4 patra, mezi kterými se přesunujete pomocí výtahu. A nebylo by to RPG, kdyby jste si ve své kajutě nemohli prohrabat virtuální šatník a vybrat si oblečení a brněni na loď, či do boje, které můžete libovolně obarvovat a přebarvovat jak se Vám zlíbí. Kajuta ale není tím nejdůležitějším místem. Velící můstek nabízí detailní a vzhledně propracovanou mapu Vesmíru. Pak stačí právě ovládanou lodí zaletět k jakékoliv planetce a ihned se dozvíte z kolika procent ji máte prozkoumanou. Pokud zjistíte že je na planetě výskyt surovin, můžete pomocí sondy planetu vytěžit a nakoupit tak jedno z mnoha vylepšení. Kooperace s postavami bude v určitých úsecích klíčová, proto si před každou misí vyberete své spolubojovníky a přidělíte jim zbraně. Jejich ovládání, určování cílů a úkolů, probíhá pomocí jednoduchého menu, které můžete kdykoliv během hraní hry vyvolat stisknutím příslušného tlačítka. Mezi Vámi ale i mezi spolubojovníky bude probíhat neustálý vývoj vztahů, vyplatí se tedy sledovat jejich chování a především pak indikátor oddanosti. Jestli byl pro Vás zmatený inventář v prvním díle noční můrou, potěšující novinkou není jeho úprava, nýbrž naprostá absence.

Mass Effect 2 vychází na Xbox 360 a PC a především na prvně zmíněnou konzoli. Jde o zcela jedinečný „must have“ titul, který má určitě takové kouzlo a náboj fantastické hry, že Vás dokáže dokopat ke koupi samotné konzole. V BioWare opět dokázali, že RPG žánr je jejich parketa. Kratší a méně častější loadingy, rychlejší a chytlavější hratelnost a skvělý příběh s životem pulzujícími postavami a zdařilými RPG prvky. Tak by se dal shrnout druhý díl Mass Effectu. Pokud jste šetřily na herní pecku, kterou musíte mít, je třeba rozbít prasátko. 29. leden je totiž za dveřmi!