From Dust – Recenze

Doslova božská recenze na From Dust

29. 8. 2011

Originálních, avšak pro mainstreamový trh určených her se rok od roku objevuje čím dál tím méně. Hlavně proto bychom měli být vděční, že po druhém (avšak neméně originálním) Portalu, či taktéž skvělém Limbu se na pultech digitálních obchodů objevil i From Dust. Titul, jenž mnohé svým nápadem a stylizací zaujal již na loňské E3. A kdo jiný by za ním měl stát, než legendární tvůrce scifi adventury Another World, Eric Chahi.

Pokud hru chceme k něčemu připodobnit, či ji dokonce s něčím srovnat, čeká nás nelehký úkol. From Dust se totiž od všech svých potenciálních konkurentů (kteří, se pokud nahlédneme několik let nazpět ani nevyskytují) liší natolik, jak je to jen v žánru strategií možné. Ve své podstatě hra nejblíže zapadá do škatulky fantasy strategie, jelikož vaším úkolem není po celou dobu nic menšího, než úspěšně opatrovat (nejspíše) tichomořský kmen primitivních človíčků na úsvitu samotných věků a bránit je proti nástrahám přírody, jejíž síly v omezeném množství také můžete využívat.

Není strategie jako strategie

Na samém prapočátku se tedy jako všemocný vítr představíte kmeni, jež se vás záhy začne uctívat jako svého boha a následovat prakticky kamkoliv. Místo klidu na hráče ale čekají povětšinou jen starosti, které dokáže zmírnit jen krásné audiovizuálního zpracování. Oproti ostatním hrám rozhodně nečekejte žádnou interakci se samotným kmenem, či dokonce stavění chatrčí, dílen nebo jakýchkoliv ostatních budov. Jakožto bůh se přece k takovým primitivním věcem nesnížíte, ale svým neosvíceným lidem budete pomáhat jinak. Proč stavět most, když můžete řeku přehradit pískem, či natrvalo ztuhlou lávou? Proč dělat pole, když na kus neúrodné skály stačí nasypat trocha hlíny s vodou a za okamžik se již zelená? Celý herní princip je ve From Dust poměrně odlišný od jiných her a i když do něho nemusíte proniknout hned, tak jakmile se vám to podaří, začnete si užívat plnými doušky.

Dalo by se říci, že ve zjednodušené podobě vždy máte za úkol dovést mírně dementní vesničany od bodu A do bodu B občas s mírnými zajížďkami k bodům C, D, či E. To sice na první pohled zní jednoduše, ale pravda je samozřejmě poněkud komplikovanější. Hra obsahuje celkem 13 misí odehrávajících se pokaždé v jiné lokaci, přičemž jejich základní a konečný vzhled po vašem odchodu je jen ve vašich v rukou. Při cestě napříč jimi na vaše božská bedra připadá navštívit s kmenem všechny totemy, založit u nich vesničky a nakonec (pokud ještě máte s kým) vlézt do jeskyně vedoucí k další lokaci. Ale abychom to neměli tak jednoduché, cestu nám bude stěžovat mocný nepřítel, příroda. Trasu totiž vždy zahrazují říčky, moře nebo láva a jako by tomu nebylo málo. Pro jistotu celé pobřeží jednou za čas zalije vlna tsunami, či spálí oheň.

Božská moc

Jako bůh máte ale nad některými z živlů kontrolu, takže všem katastrofám i ztrátám na životě se dá s trochou fantazie i šikovnosti zabránit. Můžete tak manipulovat s hlínou, vodou a lávou jak chcete, či jednotlivé prvky kombinovat. Můžete tak umísťovat kameny blízko ohně, jelikož jejich následná exploze zničí i kus skály, vytvářet pomocí vody a lávy vlastní přehrady, vyzdvihovat totemy výše kvůli větší bezpečnosti před obřími vlnami, či přenášet speciální tipy rostlin, z nichž jedna rozšiřuje vodní a druhá ohnivý živel. Navíc díky totemům může hráč občas využít i speciální silná kouzla, jako větší kapacita pro nabírání písku, uhašení všech požárů na mapě nebo proměnění veškeré vody na dočasně pevný podklad, po kterém může kmen chodit.

Ačkoliv to na první pohled zní překvapivě. Autoři si dali neuvěřitelnou práci s fyzikou i vlastnostmi jednotlivých materiálů. Voda s sebou tak odnáší hlínu, rozděluje se do reálně proudících potůčků i řek, které se ze všech sil snaží probojovat si cestu k moři, lává syčí a tvrdne po kontaktu s mořem i řekou a vytváří nádherně vypadající skaliska a všemu dominuje nádherná grafická stylizace, přes níž jako by autoři jen vyzívali hráče k tvoření a hraní si s přírodou v její nejzákladnější podobě.

From Dust ale vyniká ještě v jedné věci. A to ve schopnosti udělat z hráče opět malé zvídavé dítě, jež nespokojí s nejjednodušší cestou, ale naopak zkoumá a zkouší i jiné alternativy. Díky tomu jsem se leckdy přistihl, že půl hodiny tvořím nádherně vypadající, avšak úplně zbytečnou hráz u pramene řeky, místo abych ji jednoduše přehradil na nejvhodnějším místě.

Pár chyb na kráse

Na závěr ale musím vyzdvihnout i pár nedostatků. Ačkoliv je hra od Erica Chahiho skvělá. Má i řadu vad na kráse. Pravděpodobně největším a také nejočividnějším mínusem je to, že ze hry až příliš vyzařuje skutečnost, že jde o konzolový port. Díky tomu nečekejte žádné úpravy grafiky jako vyhlazování hran nebo měkké stíny. Prakticky jediné, co můžete ovlivnit je tedy rozlišení displeje. Bohužel žádných oprav se nedočkala ani kamera, která si mnohdy dělá, co chce a zvláště v Challege módu, kdy hrajete o každou vteřinu práci vývojářů oceníte množstvím nadávek. Plusové body si hra nezíská ani mírným stereotypem ke konci kampaně a DRM Ubisoftu je příběh sám o sobě.

From Dust na první pohled působí jako zjevení z jiného světa. Za 300 korun se hráči dostane více jak 10 hodin neotřelé zábavy podané v nádherném audiovizuálním kabátu. A jako by tomu nebylo málo vše podtrhává originální hratelnost. Pokud chcete zkusit něco jiného. From Dust je pro vás jednoznačná volba.

- vizuální zpracování
- hrátky s přírodou
- originalita