Football Manager 2018 – Recenze

Football Manager 2018 doporučuje všech jedenáct Klapzubů.

22. 11. 2017

Football Manager je životním stylem. Odvážné tvrzení na začátku tohoto textu, ale je to prostě tak. Neustále sumarizuji svá předešlá rozhodnutí, při hraní poslouchám fotbalové podcasty, abych čerpal inspiraci od zvučných trenérů a vyslechl názory fundovaných novinářů o aktuálním dění v klubech. Ano, možná až moc energie na zápasy odehrávající se na monitoru. To k tomu ale patří. Podobně mě škádlí hry od Paradoxu, tam také opatrně rýsuji každý detail, abych neudělal velkou chybu. Jen místo podcastů listuji v knihách a topím se v informačním moři na internetu.

Má to cenu? No jistě! Jalový Hazard je v první sezoně trochu mimo.Sice jsem mu zadal funkci křídla, byť má raději prostor pod hrotem, přesto by to měl zvládat lépe. Christensen odvádí vzadu dobrou práci, dobré hodnocení mají i někteří náhradníci. Bojovný Kanté dynamicky brousí celé hřiště, protože někdo ty míče musí nabízet ostatním. Herní projev jako takový nic moc. Ale co, pár kol před koncem bojuji o titul. Škoda, že se nevydařil FA Cup. V Lize mistrů mám evidentně víc štěstí než rozumu. Čtvrtfinále je ale jisté, takže bude mít Roman  radost. Anabáze s týmem je letos o dost složitější. Hierarchie v šatně má obrovský význam. A nejen ona.

Fotbal (ne)má logiku

V hlavním menu se objevily dvě nové ikonky, první položka se týká zmíněné hierarchie a nálady v kabině, druhá se zabývá detailním pohledem na zdravotní stav hráčů. Už v předchozích letech se kladl důraz na individualitu a osobnostní rysy. Hráči se mohli namíchnout na manažera (zdravíme pana Ancelottiho), avšak s novým pohledem na věc je symbióza v klubu mnohem křehčí. Týmové rozhovory musíte brát opravdu vážně. Pamatujete na brilantního Al Pacina ve filmu Any Given Sunday? Podobně je zde prezentována tenká hranice mezi úspěšnou motivací nebo morálním krachem. Velmi záleží na třech stěžejních faktorech, týmové soudržnosti, náladě mezi hráči v kabině a k respektu vůči vám. V týmu jsou lídři, hvězdy, nosiči vody i outsideři. Pozitivní atmosféru posiluje dlouhodobá sehranost, společný jazyk nebo národnost. Vždycky jsem dával prostor nováčkům z akademie nebo chtěl lingvistickou vybavenost u cizinců, nyní to ale má ještě větší smysl. A to je skvělé. I bez peněz  může klub fungovat vyladěně. Jako se to daří Václavu Jílkovi a Olomouci.

Medicína se vyvíjí mílovými kroky a sportovní taktéž. Model lidského těla napoví, kde mají hráči Achillovu patu. Velmi záleží, kolik zápasů za sebou hráč hraje. Náchylnost ke zraněním je pak mnohem vyšší. Variabilita úrazů a nemoci je úctyhodná. Není nad to, když vás čeká důležitý zápas a musíte přizpůsobit taktiku kvůli současnému lazaretu ve vašich řadách. Jedinou výtku mám k začátku předsezonního období. Hráči nemají dostatečnou kondici, načež pak často vidíte situaci, která je jako vystřižená ze seriálu M.A.S.H.

Byl to vydařený zápas. Až na tu jasnou prohru

Zápasový engine se zlepšil a nepatrně zkrásněl. Nepředvídatelnost některých momentů nebo hráčů nezmizela, ale to k zážitku bezesporu patří.  Za dobu recenzování jsem nezažil žádný divný gól. Ani technické chyby, díky kterým např. zamrzne rozehraný zápas. Opět vám Football Manager 2018 poskytne nepřeberné možnosti herních taktik a rolí hráčů. Zatímco jsem nebyl v předchozích ročnících nucen měnit rozestavení a zkoušet jednoduché i složité postupy, tady je to nezbytné. Vyhrát zápas je těžší, než kdy předtím. Máte důmyslný plán? To nemusí stačit. Ani v případě zřetelných instrukcí při brifinku. Během zápasu sledujete tři sloupečky.V krajních je průběžné hodnocení vašich hráčů a hráčů soupeře a v prostředním zbytek informací, jak se zápas vyvíjí. Díky zpětné reakci vám realizační tým dodá detailní (a trochu zmatenou) analýzu , co je dobře a co ne. Můžete zareagovat obecnými pokyny nebo rovnou změnit rozestavení, které jsou přehledně seřazeny ve slotech. Pak už jen stačí díky intuitivnímu ovládaní přepnout formaci a zpátky na trávník. Tato tvárnost dává novému dílu neskutečnou sílu,aniž by kazil tempo hry.  A pak je tu ještě to krásné sportovní štěstí.

Okysličení mužstva

Vývojáři se nebáli zasáhnout i do scoutingu. Výraznější funkci dostávají datoví analytici, kteří vás nabádají k exploraci talentů z nejrůznějších koutů světa. Scouti pečlivěji vybírají potencionální uchazeče. Občas si neporadí s některým úkolem, ale při tom množství dat je to docela pochopitelné. Vyplatí se je sem tam zkontrolovat. Football Manager 2018 je zase o kousek chytřejší i na přestupovém trhu. Vcelku věrně kopíruje horentní sumy současných fotbalistů. Vyjednávání smluv je stále zábavným prvkem.

Všechno samozřejmě ideální není. S těmi tiskovými konferencemi by už měl vážně někdo něco udělat. Možná se do nálady v týmu promítnou časem i sociální média, která byla představena loni. Trénink hráčů je také dost okleštěný. V tomto konkrétním případě ale asi chtějí ve Sports Interactive jít cestou účelnosti než chaosu. Avšak nové finty v rámci volných kopů nebo rohů by se hodily. Do péče se naopak dostal fantasy draft v online režimu, který se stal za poslední roky velmi populárním. Pro anglické vývojáře je ale stále klíčový hutný singleplayer.

Football Manager 2018 si po letech menší hibernace dovolil změny, které jsou jednoznačně ku prospěchu nás všech, kteří si lámeme hlavu nad dalším ligovým kolem. Jsem nesmírně rád za to, že je hra obtížnější. Ovládaní je opět příjemnější, hra počítá s prvky, které mají váhu i  v reálném životě sportovců. I přes některé chyby je hratelnost intenzivní a zábavná, jak ji známe. Kožené slunce ještě nikdy nezářilo tak jasně.

- obtížnost
- výrazné novinky

- menší chyby