Fire Emblem: Awakening – Recenze

Fire Emblem: Awakening je pokračováním kultovní série Fire Emblem, které útočí na vaše Nintendo 3DS.

27. 4. 2013

Recenzovaná verze: Nintendo 3DS

Po opravdu dlouhé době jsem byl donucen vyndat a oprášit mé 3Dsko a zamořit jeho prachem vzduch v mém pokoji a znesvětit jej novým dílem již celkem kultovní série pro Nintendo zařízení. Bohužel Mario ani Wario to není, takže vy co na sobě máte červenou čepici, jděte o dům dál, tady se totiž bude rozebírat Fire Emblem: Awakening. Fire Emblem se opravdu podíval téměř na všechny konzole od Nintenda např. na: Gameboy Advance, Gamecube, Nintendo DS, Wii a teď i na 3DS. A za tu dobu, si série vytvořila hromadu fanoušků a dobré jméno.

Nováčci mají dveře dokořán

Jak jsem už zmiňoval, emblemko je herní veterán, který tu už je od roku 1990, a proto se určitě ptáte je tato hra přivětivá i k novým hráčům, kteří se s touto hrou nikdy nesetkali? S radostí musím oznámit, že ano. Hra na nováčky opravdu myslí, a to hned v několika aspektech, hra totiž nabídne tři urovně obtížnosti, a také si můžete navolit, jestli jste nováček nebo už jste hru někdy hráli. Rovněž si můžete i nastavit jestli chcete, aby se vám po smrti postavy respawnuli anebo zůstaly navždy mrtvé, což je spíš pro hráče, kteří mají oblibu si u hry trhat napětím vlasy. Po celou dobu jsou taky hráčům zpřístupněné nápovědy, které se vždy objeví, když se ve hře ukáže něco nového a hra vás s tím seznámí, abyste věděli jak to používat a věděli co a jak. Tím pádem si hru užijí jak velcí fanoušci této hry, kteří tu určitě budou potešení řadou novinek, tak i hráči (jako třeba já), kteří byli Fire Emblemem, dosud nepolíbení.

Vstávat cizinče!

Celý epický příběh plný zvratů napětí a duležitých rozhodnutí, které mají za následek, jaký bude mít hra konec, začíná na poli, kde se jako hlavní hrdina probudíte bez vzpomínek na to, co se vám přihodilo. V tom vás najde skupinka, se kterou se vydáte na toto úžasné dobrodružství. Příběh vám nechci spoilerovat a nic o něm říkat, jelikož si ho musíte sami užít, protože je skvěle proveden a protkán cut-scénami, které mají skvělý anglický dabing, ručně kreslenou grafiku a se zapnutým 3D dostávají spravné grády a vy se cítíte, jako kdybyste se koukali na mangu. Po tomto zážitku jste vrženi do hry, kde hrdinové kteří v custscéně vypadali jako normální chlapáci (což u japončíků je nezvykem, aby chlap vypadal jako chlap), tak v animacích přímo ve hře už vypadají jako malé děti, co se rozhodli jít na maškarní s nalepeným strništěm. To ale rozhodně není zápor. Jestě než se vrhnete do litých strategických soubojů, musíte si samozřejmě svou postavu vystilizovat podle svého gusta, jelikož Fire Emblem: Awakening obsahuje nezvykle širokou customizaci vaší postavy, takže si budete moct upravit vlasy, tvar obličeje a mnoho dalšího. Tvůrcům se také musejí pochválit výborné dialogy, které na rozdíl od cut-scén nadabované nejsou, ale to jim na kvalitě neubírá. Jsou záživné, vtipné a napínavé a celkově vzato celý příběh je perfektní a je to veliké plus.

Jsem rozený stratég… po mamince

Jakmile vašeho hrdinu dopudrujete a dolíčíte, objevíte se na opravdu rozlehlé mapě, na níž, se postupem času objevují nové kapitoly, vedlejší úkoly a nepřátelé, kteří čekají, až jim čutnete do zadnice. Než se pustíte do bitvy jak vedlejší tak i příběhové, objeví se tabulka, ve které si můžete navolit, jakou postavu chcete do vaší jednotky. Před soubojem můžete jít do kolonky support, kde mezi postavami můžete vytvářet přátelské vztahy tím, že si spolu vybrané postavy popovídají a poté když si při boji dáte do páru postavy, které spolu mají přátelský vztah, jde jim boj líp. A co je to párování? Jde o to, že můžete dvě postavy spojit do jedné (do skupinky) a tím jí zvýšit některé atributy a pak hrajete za oba, ale jakoby v jedné postavě. Poté co si navolíte potřebnou armádu, jste vrženi do boje hlavní náplní hry (co jiného by bylo náplní). Jakmile se objevíte v boji, jste na menší mapce, která je málokdy stejná a často obsahuje jiné okolí. Někdy bojujete v lesích, jindy v hradu nebo např. v horách a celý souboj a taktizování sledujete z ptačí prespektivy v jednoduší grafice, jako například měli pokémoni na DS. Jakmile na někoho svojí postavou zaútočíte, hra se přenese do vcelku povedené 3D grafiky a vy celou animaci sledujete z boku. A rozhodně stojí za podotknutí, že do samotné bojové animace nijak zasáhnout nemůžete, akorát si jí můžete zrychlit nebo stopnout.

Po celé mapce jsou rozházena nepřátelská vojska, která jsou většinou v početná, ale na druhou stranu zase nemusíte celou nepřátelskou armádu pobít, stačí jen porazit bosse. K němu se ale prosekat, není někdy zrovna procházka ružovým sadem, také je dobré podotknout, že pokud jste rambiči, co uznávají styl „naper to do nich“, tak tady byste daleko nepochodili, jelikož se tu musí taktizovat. Pečlivě musíte rozmýšlet každý krok, a jak postavíte svoje vojsko, abyste neměli zbytečné ztráty. Takže strategové tu budou zažívat hotové orgie. Tvůrci totiž jednoduchý strategický systém dovedli k uplné dokonalosti a zato jim patří veliké plus. Nesmíme také opomenout, že hra není jen strategie ale také RPG a proto je tu i levelování postav, které probíhá přímo v soubojích a vaše postavy vždy po zabití nebo zranění nepřítele dostanou XP body a pokud dostanou určitý počet, automaticky se posouvají na novou úroveň a hra sama postavě přidělí body do atributů. Jenže na jednu stranu mi celkem vadí, že hra mi bere možnost rozdat postavám body podle svého, ale na druhou stranu vždy víte, že hra přidělí body tak, aby byla postava co nejvíce vyvážená a nestalo se v dalších částech, že na jednu ránu pošlete nepřítele do hrobečku, ale sami po jednom úderu se také složíte. Proto to musím hodnotit jako plus jelikož já sám vždy když jde na rodzělování atributů, tak je vždy rozdám nějak špatně.

Na boje rovněž mají vliv zbraně. V pozdější části daleko větší jak levelování postavy, kterých je tu velká hromada a postavy si vždy vezmou pro sebe specifickou zbraň. Některé z postav dávají přednost magii, jiné zas pořádným mečům nebo sekerám. Zbraně svých postav můžete rovnou u kovářů vylepšovat a to vám rovnou říkám, že každé vylepšení bude opravdu znatelné. Navíc si u obchodníků, krom vylepšení, můžete koupit i lečivé lektvary atd. Jelikož příběhové mise začínají postupem času nabývat malinko nepatrně na stereotypu a začínají být i jednoduché a ne moc rozmanité. Doplňují to i vedlejší mise, ve kterých máte za úkol kupříkladu záchranu vesničanů nebo prohledávání vesnic a slouží také jako plácek pro levelování postavy a vydělání nějakých peněz na upgrady zbraní. Sem tam se také na mapě objeví i nějaký ten nepřítel, kterému byste měli nakopat prd.., ale vězte, že tyto souboje nejsou chvilkovou záležitostí.

A co říci závěrem?

Fire Emblem je prostě úžasná hra, která se neskutečně povedla a přináší skutečně pořádný strategický a RPG zážitek a já musím jen pochválit tvůrce a dát jim palec nahoru. Jelikož vytvořili paradní, pořádně propracovanou a dlouhou hru. Obsahuje 26 hlavních misí a spousty vedlejších ukolů a herní doba? Těžko říci, za jak dlouho všechny tyto mise projdete, ale odhaduji, že i s vedlejšími misemi zhruba za víc než 35 hodin. A za připomínku stojí také velice povedený anglický dabing a skvělý soundtrack, který navodí správnou atmosféru, a spolu se hrou si ho prostě budete užívat!

Prostě parádní hra plná krasných custscén (kterých si budete přát víc a víc), výborných dialogů, úžasných soubojů a krásných hodin plné úžasné zábavy.

- úžasné filmečky
- strategický systém