Zavřít reklamu

Final Fantasy XIV: Online – Preview

Preview na pokračování legendární ságy

10. 9. 2010    

Final Fantasy je dnes tak neuvěřitelně komplexní a rozsáhlou ságou, že nad tím téměř zůstává rozum stát. Je až neuvěřitelné, že první díl této ságy měl být poslední hrou tehdejšího studia Squaresoft. Takzvaný poslední zoufalý pokus o záchranu studia před absolutním krachem. Ale občas se zázraky konají a Final Fantasy se zejména v Japonsku uchytilo neuvěřitelně rychle a studio mohlo spřádat plány na následující léta. První titul tedy začal nádhernou ságu, která se dnes hraje po celém světě. Posledním chystaným dílem je právě Final Fantasy XIV, které si nese podtitul Online. Jak už to sám podnázev naznačuje, půjde o MMORPG, a to přesně druhé v této sérii. Pojďme tedy nahlédnout pod pokličku tajemství a zjistit, jaké vlastně bude, nebo by alespoň mělo být.

Válečníkem v době klidu? Absurdní? Vůbec ne!

Čtrnácté pokračování má i vskutku zajímavý příběh, myšlen je samozřejmě onen základ, na kterém se pozdější questy staví, ten totiž působí více než realisticky. Vítejte ve světě nazvaném Eorzea. Fantaskní místo, jenž by zajímalo kdejakého geologa, archeologa, přírodovědce a mnoho dalších vědeckých megalomanů, jelikož se zde setkáte s jevy, které jinde zkrátka neuvidíte. Na rozdíl od minulého Final Fantasy, myšleno třinácté dobrodružství, se budeme toulat spíše po zalesněných a travnatých plochách. Ale to jsem udělal zbytečnou odbočku, která nás posouvá pryč od děje. V Eorzey hrozí velký konflikt, který je povětšinou nazýván válkou. Válečníci z různých koutů tohoto světa a dokonce i jiného se vydávají právě sem, aby se postavili proti hrozbě ze strany Garlesiánského impéria. Překvapivě však k žádnému konfliktu nedojde, jelikož impérium obsadí pouze jeden městský stát a dále se neroztahuje.

Rytíři jsou tedy přinuceni zůstat na tomto místě jen tak pro jistotu, kdyby si to snad Garlesiánci rozmysleli. Bohužel ačkoliv čekají, neděje se nic a tento věk je nazván jako „Věk klidu“. Válečnici jsou však bez práce a obživy, a tak vyvstává zásadní otázka, kde sehnat něco k snědku a nějaké ty valuty? To se jim tedy ani trochu nezamlouvá a žádají krev, tím tedy začíná možná strašlivější hrozba, než legie Garlesiánských žoldáků. Většina válečníků se začíná formovat do skupin, začínají vznikat guildy, které spolu loví a bohužel také zabíjí bezbranné samotáře, či cizí tlupy.

Jaký si to uděláš, takový to máš

Toto tedy k základům děje. Jelikož je hra obřím MMORPG, tak se můžete těšit na velkou řadu questů všeho druhu. Co je však zajímavější, tak to je utváření samotného hrdiny, či hrdinky. Kromě navolení vzhledu, budete moci během hry ovlivňovat vaše schopnosti. Zabíjením a lovením se vám samozřejmě zvyšuje váš level a schopnosti, ale pozor! Ne veškeré atributy se zvýší po dosažení vyšší úrovně. S narůstajícím levelem se vám začnou zvedat pouze fyzické atributy, tedy síla, rychlost, výdrž, odolnost a další. Pokud jde o bojové styly, povolání a magii, to záleží pouze na vašem rozhodnutí. Pokud budete neustále používat meč, hra vám bude automaticky zvyšovat atributy u sečných zbraní a stejně tomu bude i pokud čapnete například magickou hůl. Hra je však přeci jen v jednom ohledu vůči hráči velmi ohleduplná. Pokud začnete hrát za mága, není nutné vytvářet nový herní charakter jenom proto, abyste mohli vyzkoušet válečníka. Stačí, když hůl odložíte a vyměníte ji za ocelovou čepel, hra už bude automaticky přidávat schopnosti k nové dovednosti. V praxi to znamená, že můžete být, jak ostřílenými mágy, tak i velmi zručnými bojovníky. Super ne? Hra nabídne celkem 4 různá zaměření – válečnictví, magii, lovení s těžbou a výrobu předmětů.

Jak již bylo řečeno, nebo tedy napsáno – jak uznáte za vhodné, tak se dočkáme otevřeného světa plného zalesněných ploch a travnatých pastvin, ale celkové rozložení je děleno na šestici městských států, z nichž každý působí poněkud odlišným dojmem a dokonce i kultura by se zde mohla značně lišit, nikoliv však architektura, dokonce si architekti tohoto světa dali za vzor umělecký směr, který se v předchozích dílech již projevil. Z betatestu vyšlo najevo, že ovládání zatím není tím pravým ořechovým, ale autoři slíbili v tomto ohledu zlepšení. Co se týče grafické stránky, ta byla chválena ze všech stran, jelikož v tomto ohledu spousta takovýchto titulů pokulhává – viz. World of Warcraft.

Eorzea má potenciál, který je nutno vyzkoušet

Final Fantasy XIV by měla být naprosto jedinečná online záležitost, kterou by žádný MMORPG maniak neměl minout. Přiznám se, že ačkoliv nejsem příznivcem tohoto žánru, velmi rád vyzkouším nejnovější dítko z dílny ostřílených japonských designérů a vývojářů ze Square Enix. Láká mě totiž fantaskním prostředím, dobrými questy a řádně nastolenou kulturou ve světě Eorzea. A co vy? Opustíte náš reálný svět a při ošklivých večerech se také ocitnete na půdě cizí a přesto tak důvěrně známé země? To už nechám na vás. Nutno ještě poznamenat, že Final Fantasy XIV vyjde 30. září pro osobní počítače a v březnu 2011 pro konzoli Playstation 3, ta se totiž potýká s jistými technologickými problémy (velikost operační paměti). Xbox 360 verze není v plánu. A ti co by snad mohli oplakat odlišení od standardu série, neplačte, jelikož běžný singleplayerový titul se chystá již na nadcházející léto a nese název Final Fantasy: Versus XIII. Fantasy zdar!