Euro Truck Simulator 2 – Recenze

Nový a nadupaný díl Euro Truck Simulator je tady!

26. 10. 2012

Přiznám sem, že jsem dlouho zvažoval, jestli mám Euro Truck Simulator 2 vzít pod svá křídla a zhodnotit jej podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a nakonec,  jsem se rozhodl pro, což je logické, jinak byste tuto recenzi právě nečetli. Musím se ale bránit, že mé váhání bylo oprávněné. No uznejte, že váš instinkt vám radí, abyste se podobným hrám vyhnuli obřím obloukem a šli si raději zakopat v novém PES. Hry jako Traktor Simulator, Bagr Simulator či jiná obdoba stavebních strojů zní odpudivě, ale řekl jsem si, že usednout do kabiny velkého tahače a projíždět se po Evropě může být vcelku zábava. Leckterý malý klučina touží být kamioňákem, a tak se podívejme na to, jestli je to doopravdy taková zábava. Samozřejmě ve hře.

Rozhodně stojí hned na začátku za zmínku, že na hře usilovně makali čeští vývojáři ze studia SCS Software, kteří stojí za hrami jako German Truck Simulator, sérií 18 Wheels of Steel nebo Bus Driver, který jsem kdysi hrával a byla to skvělá odreágovačka. Jak tedy zúročili své zkušenosti za dobu své existence u jejich nové hry?

Opravdu to má příběh?

Euro Truck Simulator 2 provází dokonce i nějaký příběh, který by se sice chytl jen při prodeji v trafikách na levném DVD, ale hře padne jako ulitý a popravdě mě bavil. Na začátku si tedy vyberete jméno řidiče, za kterého budete hrát a jméno vaší firmy. Poté si vyberete jeden z několika avatárů a jde se dobýt evropský trh. Tím nastává menší zápletka v příběhu, ačkoliv jste měli peníze na založení malé firmičky, tak na vašem kontu nezůstala ani koruna, tedy euro, na zakoupení vašeho prvního tiráku. Stáváte se tak řidičem na volné noze a začnete jezdit pro jiné firmy, abyste si vydělali nějaký ten kapitál. Po čase, když si uvědomíte, že s takovou si nevyděláte ani na ten nejlacinější šunt si stejně půjčíte od banky a vašeho prvního mazlíka si přivezete do garáže. Rázem můžete příjmout nabídky, které jsou finančně mnohem lákavější. Navíc si zajezdíte na mnohem větší vzdálenost a postupem času objevíte všechna města Evropy.

Pokud jste hráli první díl, tak si všimnete hned na začátku, k jakým změnám dvojka dospěla, samozřejmě ku prospěchu. Tou hlavní je změna prostředí. V prvním dílu všechna města byla jako přes kopírák a byla spojena pouze dálnicemi, vůbec si říkám, jestli se u toho dokázal někdo zabavit. Tentokrát jsou města trochu propracovanější a když projíždíte městem, které znáte, těžko by jste hledali nějakou podobnost, přesto je každé jinak postavené a to se cení. Další novinkou jsou silnice a ty jsou tvořeny jak z dálnic, tak z okresek, po kterých je ježdění nejzábavnější alespoň tedy pro mě. Některé vedou do strmých kopců plných záludných točen, avšak zábavné je také jezdit plnou rychlostí, ze začátku asi 106 kilometrů za hodinu, z prudkého kopce a ještě vybírat zatáčky a tahač s celým přívěsem se rázem plácá na boku jako ryba na souši. To už vás smích přejde … ačkoliv.

Změny kam se podíváš

Celkově hra působí lepším dojmem než předchozí díl. Jedná se sice o drobnosti, ale díky nim dávají tvůrci najevo, že si na tvorbě dali záležet. Stále máte přehled nad vaší firmou, za jízdy vám hraje streamované rádio jako například Evropa 2, nebo si nahrajete do složky s hudbou vlastní výběr a pak si opravdu připadáte jako kdybyste jeli někam na cestu. Neustále vám chodí maily od banky, ohledně splácení vašeho dluhu, což vždy potěší. Co někteří ocení je to, že za každou splněnou zakázku dostanete nejen nějaké peníze, ale i XP body a poté se zvyšuje váš level, jak už tomu obyčejně bývá. Za každý level dostanete něco jako skill pointy, za které si můžete obstarat například certifikát pro převážení chemických látek, za které dostáváte lepší finanční ohodnocení.

Určitých změn se také dostalo jízdnímu modelu, který je tak trošku jiný než v prvním a spíše arkádovějším dílu. Pro někoho možná dobrá zprava, pro někoho taky ne. Já však tuto změnu vítám, to že vezete několikatunový náklad je mnohém lépe znát. Zatáčení je realističtější a celkové ovládání působí věrohodněji. Ve hře je také zakomponované proměnlivé počasí, tak se nedivte, až budete hledat najednou klávesu pro stěrače. Zprvu jsem byl skeptický, že déšť je vytvořen jen pro lepší pocit, ale ve skutečnosti mokrá vozovka trochu ovlivňuje způsob řízení. Tahač více klouže, má delší brzdnou dráhu a udržet ho v jednom pruhu dá některým trošku zabrat. Samozřejmě také hraje velkou roli, jestli hrajete na klávesnici, gamepadu nebo volantu. Doporučujeme klávesnici rovnou zahodit a přejít minimálně na gamepad.

Bude vám nabídnuto hned několik značek tahačů jako například Iveco, Renault a podobně, ale všechny se ovládají stejně pouze se dělí do skupin A-C podle rychlosti. Každý tahač dostal krásně vymodelovaný interiér podle skutečné předlohy a navíc máte lepší výhled do zpětných zrcátek. Co bysme tak mohli vytknout je grafické zpracování, přesto že si ETS2 nárokuje na minimální požadavky celkem dost, všechno působí zastarale a autosalony tahačů vypadají totožně. Na silnici potkáte kromě ostatních tiráků například starší model Fabie, Ford Focus, Golf a nechybí ani BMW, která však vypadají jako papírové modely z časopisu ABC.

Celkově musím říct, že mě druhý díl mile překvapil. Ano má pár chybiček, ale ty rád odpustím, protože jsem si řízení užil. Jediné co mě zaráží je cena, která roste do výše osmi set korun, což odpovídá cenám dnes již tříáčkovým titulům na PC. Pokud si hru chcete zkusit, můžete si stáhnout trial verzi, která je do čtvrté úrovně, dostatečně si tak vyzkoušíte všechny aspekty hry.

- Příběh
- Zlepšení ve všech směrech
- Rádio