Zavřít reklamu

Dota 2 – Preview

Dojmy z pokračování slavného Defense of the Ancients

21. 2. 2012    

Po mnoha, opravdu mnoha letech společnost Valve přebralo otěže vývoje pokračování původně neoficiální mapy pro Warcaft 3, Defense of the Ancients a na letošní rok chystá její, pokud se tak dá vůbec říci, druhý díl. Přeskočme však právní handrkování Blizzardu s Valve o celou značku DoTa i hysterické fanoušky snažící se dostat do uzavřené bety a zaměřme se hru. Ačkoliv tento očekávaný titul na první pohled nikterak výrazně nevybočuje, v něčem se však současným trendům vymyká. Nelze ho na rozdíl od ostatních tak snadno zaškatulkovat do určitého žánru. Zeptejte se sami sebe. Jde o strategii nebo jakési multiplayerové RPG? Dle samotného tvůrce a vedoucího vývoje, IceFroga, který mimochodem spolupracoval i na prvním díle je pravda někde uprostřed. DoTa 2 jak jakýsi hybrdid, tedy akční strategie s prvky RPG, u níž však největší kouzlo spočívá v hraní online.
Jelikož jsem měl možnost vyzkoušet si na vlastní kůži betu, pokusím se celou hru přiblížit i těm, kteří s původní mapou, ani podobnými tituly, jako LoL a HoN (pro neznalé – League of Legends a Heroes of Newerth) nikdy nepřišli do styku. Ihned poté, co se připojíte do hry máte na výběr ze dvou nepřátelských stran a je zastupujících hrdinů, z nichž každý disponuje zcela unikátními a různorodé schopnosti. Právě za vámi vybranou postavu následně hrajete a snažíte se spolu s ostatními spoluhráči zničit budovy nepřátel, ale především hlavní budovu, či před nimi naopak bránit stavby svého týmu. Ačkoliv se tak hlavní poslání, tedy “znič hlavní stavbu nepřítele a nedopusť aby se to samé stalo tobě” zdá až příliš jednoduché, právě opak je pravdou a jen ti nejlepší, či spíše nejsehranější vyhrají.

Ale zpět k hrdinům, na nichž celá hra stojí a padá. Jak jsem již zmínil, můžete si zvolit ze dvou frakcí, tedy “hodných” Radiantů a “zlých” Dirů. Následně si každý vybere z jemu vyhovující kategorie – Strength (Síla), Agility (Obratnost), či Intelligence (Inteligence) a pustí se do hry. Nejspíše jste tak pochopili, že hráč mající raději boje z blízka si vybere postavu z kategorie Strenght a naopak rození mágové nepohrdnou hrdinou z řad Intelliegence. Jelikož je však v současnosti postav opravdu hodně (aktuálně máte na výběr u každé strany přibližně ze třiceti) bude vám nejspíše trvat, než najdete “toho svého”. Vyberou si tak úplně všichni od vyloženě team podporujících hráčů, po samotářské vlky podnikající rychlé výpady na nepřátelské území. Díky unikátním schopnostem, za jejichž použití jak správně tušíte ubývá znatelně mana například odhalovat nepřátelské hrdiny, rychle se přesouvat, proměňovat, duplikovat, využívat síly přírody a mnoho dalšího.

Jelikož by však boje jen se samotnými hrdiny bez jakýchkoliv vylepšení nebyli příliš zajímavé, existují v místech spawn pointů i na různých místech map obchody, kde lze za peníze získané především z vyhraných soubojů nakupovat zbroj, zbraně, ale i vylepšení všech schopností. Musíte ovšem pečlivě vybírat, díky pouze šesti slotům v inventáři, přičemž alespoň jeden se vyplatí obsadit jen lektvary léčícími zdraví nebo doplňujícími manu. Ovšem DoTa 2 vám nic nedá zadarmo.

Prakticky každá alespoň trochu využitelná věc, stojí více, než si zpočátku dovedete “vydělat”, což v podstatě vybízí jen k jednomu výsledku. Musíte se naučit hrát opravdu dobře. Velmi brzo narazí i šetřiví hráči, kteří ustrašeně pobíhají po celé mapě snažíce se posledními údery udolat nepřátelské vojáky a čekají na tu jednu vysněnou zbraň. Takhle to zkrátka v DoTě nefunguje a vaše častá smrt i nelibost ostatních tomu bude ostatně důkazem. Nejlepší taktikou tak zůstává postupné nakupování stále lepších a lepších předmětů, abyste stačili tempu protivníka.

Série DoTa ale vyniká i ve schopnosti zaujmout i obyčejné diváky, kterých se leckdy může vyskytnout více, než samotných hráčů. Spectatoři proto mohou sledovat taktiky jednotlivých hráčů, učit se z jejich chyb, ale především si užívat skvělou podívanou, kterou každý zápas nabízí. K tomu samozřejmě slouží i výběr módů, jež jsou v DoTě 2 především kvůli masivní podpoře progamingu. Plná verze tak krom již potvrzeného tutorialu, klasiky v podobě boje dvou týmů nebo tréninkového zápasu nejspíše obsáhne navíc i easy mód pro nováčky, kteří po smrti neztrácejí zlato ani zkušenosti, commander mód kde jste nuceni po každém úmrtí změnit hrdinu, avšak za ponechání stejných schopností a chybět nesmí ani hardcore dvojice Wild a Arena. Zatímco prvně jmenovaný vás obdaří naprosto náhodným hrdinou i výběrem schopností, Arena odkládá stranou hru na týmy a pošle hráče proti sobě.

Co se týče hratelnosti udělalo Valve dle mého názoru krok správným směrem, a i přes to, že s podobnými žánry her nemá téměř žádné zkušenosti, vše funguje jak má, což dokazuje stále více se rozšiřující počet betatesterů i nadšené ohlasy na fórech. To samé musím konstatovat i u vizuální stránky, do které by snad nikdo nehádal, že je založena na stále spolehlivém Source Enginu. Důraz na částečně kreslenou grafiku se rozhodně vyplatil a DoTa díky tomu nabízí líbivou, a přes to detailní grafiku, u které se nezadýchá ani několik let starý počítač. Téměř na stejné úrovni jsou i zvuky hry, kde se sice zvláště při delším zápase hlášky hrdinů často opakují, ale vše lze přičíst na vrub bety, která je, alespoň doufejme pouhým stínem samotné hry.

DoTa 2 je prakticky bezchybné pokračování původní mapy Defense of the Ancients a od perfektně vyvážené hratelnosti, líbivého audiovizuálního zpracování, po opravdu dlouhou životaschopnost nabízí vše, co si původní fanoušci mohli přát s nádavkem v podobě téměř mateřské péče, kterou Valve každému svému produktu věnuje. Vybízí se tak pouze jediný otazník. Bude se chtít stále početné komunitě okolo první DoTy přejít na druhý díl? Dle mého názoru ano, ale na definitivní odpověď si nejméně půl roku počkáme.