Zavřít reklamu

Dishonored – Preview

Zajímavý mix žánrů se na nás řítí už v tomto roce v titulu Dishonored.

16. 7. 2012    

V poslední době stojaté vody stealth akcí zčeřila na letošní E3 hra Dishonored, která si s každým střípkem odtajněných informací získává povědomí jak hráčské veřejnosti, tak i herních novinářů. I v naší redakci má své fanoušky a to nejmenší co pro Vás můžeme udělat, je podělit se o všechny nasbírané informace.

Hlavní hrdina s krkolomným jménem Corvo Attan to má ze začátku velmi těžké. Byl vsazen do vězení za vraždu císařovny a pouze čeká na provedení trestu smrti. Corvo je však ve všem nevinně a odpykává si trest neznámého vraha. Nebyla by to však videoherní spravedlnost, kdyby Corvo nebyl z vězení zachráněn neznámým mužem, který ho ještě ke všemu ocejchuje prapodivným tetováním, které hlavnímu hrdinovy přináší nevídané možnosti. Děj hry se měl původně odehrávat v Londýně, avšak autoři nakonec od původního úmyslu odstoupili a vytvořili město zcela fiktivní. To nás určitě mrzí, atmosféře hry by jistě přidalo, kdybychom se proháněli po známých lokacích, na druhou stranu nedržení se reálné předlohy může vývojářům z Arkane Studios popustit uzdu kreativity. Smyšlené město se jménem Dunwall vypadá jako industriální sídlo nacistů. Je plné kovových vozů, elektrických překážek a hlídkujících nohsledů na vysokých robotických nohách. Dunwall nabídne množství úzkých uliček a zákoutí, temných míst, ale i vysokých budov, po jejich střechách se budete nejednou prohánět. Zkrátka skvělý píseček pro každého zabijáka a přestože nemůžeme čekat sandboxovou akci, hra by měla nabídnou hráči velkou volnost.

Přestože jde vyloženě o stealth akci, bude na Vašem stylu hraní, jak se dějem prokoušete. Můžete chladnokrevně popravovat na počkání, nebo se pouze plížením a šikovným schováváním proplést až ke svému cílu. Odlišovat se hra bude nejenom smyšleným světem a jeho historií, ale především již zmíněnými speciálními schopnostmi hlavní postavy. Zastavení času známe již z ostatních akčních her a netřeba představovat jeho výhody a nevýhody, jestli vůbec nějaké nevýhody jsou. (Pokud Vás nějaké napadají, můžete se o ně podělit v komentářích pod článkem). Teleport Vás zase může dostat ze situace, která se zdá být patová. Například z mnohanásobné přesily, nebo z obklíčení. Asi největší pochoutkou je možnost převtělit se do libovolného zvířete a díky jeho velikosti se tak dostat do jinam nepřístupných míst, kde se opět můžete proměnit zpět do lidské podoby. Celkově se nejedná o kdovíjaké originální vlastnosti, ale v tomto žánru jde o vítané zpestření. Jste-li naopak vyznavačem tradičnějších způsobů boje, k duhu Vám přijde klasický nůž na x provedení, samostříl a další tiché zbraně. Do jaké míry a jestli vůbec do rukou dostaneme střelné zbraně není zatím jisté. Co se týče způsobů zabíjení, nabízený repertoár se dle mého názoru nejvíce přibližuje tomu z Assassins creed. Vyhazování z oken a balkónů, podřezávání hrdel, bodání do srdce, dušení, čí efektní útok shora. Variabilita těchto a mnoha dalších smrtelných chvatů bude záviset na možnostech herního světa. Nejen proto se těšíme na první pořádné záběry přímo z hraní. Nedávno se dokonce vývojáři rozpovídali o herní době. Průměrný hráč by měl u hry strávit kolem dvaceti hodin, rychlící a přímočaří hráči by hru dokonce mohly zvládnout za nějakých 12 hodin, což je i tak na dnešní poměry více než sympatické číslo.

Nebudeme se jen mlátit 

I když můžou řádky výše nabádat k pořádné akční rubačce, autoři neustále upozorňují, že hra je stavěná jako čistokrevná stealth akce, kde bude nejdůležitějším úkolem vyhýbat se přímému kontaktu s nepřítelem, který Vás tak může rychle přečíslit. Pro analýzu dané situace pomůže například i klíčová dírka, která slouží pro šmírování nepřátel v jiných místnostech, protože tak jako v ostatních stealth akcích je i zde klíčovým momentem chvíle překvapení. A pokud se překvapení nezdaří, nadějí na přežití může být nedaleký úkryt v podobě, zdi, kusu nábytku, nebo čehokoli jiného, za co se dá schovat. K získání přehledu jak si stojíte bude sloužit ukazatel viditelnosti, tedy indikátor  míry jak jste vidět Vašimi nepřáteli. Ku pomoci budou i ostatní audiovizuální vlastnosti hry, jak již zmíněná klíčová dírka, nebo jednoduché, leč účinné poslouchání nepřátel. Podle intenzity hlasu budete moci odvodit, jestli je nepřátel jen pár kroku od Vás, nebo až za dalším rohem. Zajímavou informací je i fakt, že hra se bude odehrávat i za denního světla, kdy bude pravděpodobně obtížnější utéct z dohledu nepřátel a nejspíše právě přes den budete nejvíce využívat možnosti pohybu po střechách budov, kde bude koncentrace hlídek nejmenší.

Dishonored prozatím vypadá velmi slibně. Ostatně, už bylo načase rozkopat píseček Samu Fisherovi a dalším tichým zabijákům a přijít s novým hrdinou. Hra je směskou osvědčených prvků žánru, okořeněných špetkou akčnějšího orientu. Tak jako tak to bude mít nová značka na poli her těžké, prozatím se nám ale Corvo Attan zdá jako někdo, kdo nám na našem herním písečku chyběl. Dishonored vychází 12. října na PC, PS3 a Xbox 360.