Zavřít reklamu

Carrier Command: Gaea Mission – dojmy z bety

Přinášíme vám dojmy z bety chystané české hry Carrier Command, která překvapuje na každém kroku.

11. 6. 2012    

Tvůrci z Bohemia Interactive nejsou žádní zelenáči a k vojenským hrám mají v herním průmyslu nejspíše nejblíže. Z jejich rukou vzešla nejen původní Operace Flashpoint, ale především novější série Arma, jež se i přes některé nedokonalosti zapsala zlatým písmem do srdcí všech fanoušků válečných simulací. Nyní však studio vůbec poprvé vkročilo do vod sci-fi s „remakem“ hry Carrier Command, jež před více jak 20 lety uhranula miliony lidí. I my jsme tak ještě před vydáním dostali možnost naplno otestovat právě probíhající betu s podtitulem „Play and Contribute“, jež nemá za úkol nic menšího, než hru před vydáním za pomocí nadšené komunity odladit do nejmenšího detailu.

Jelikož valná většina z vás pravděpodobně původní Carrier Command nehrála, nejdříve se zaměříme na pozadí hry a jejího příběhu. V blízké, či daleké (dle toho, jak velcí jste optimisté) se tedy vstanete velitelem letadlové lodi, jež bude manévrovat mezi desítkami ostrovů planety Taurus, o níž zápolí dvě nadnárodní organizace – United Earth Coalition (UEC) a Asian Pacific Alliance (APA). Právě proti nim tak pomocí námořních, vzdušných i pozemních jednotek budete bojovat. Díky propracovaném systému přepínání a ovládání jednotek si zde tak na své přijdou jak akčněji založení hráči, kteří ocení možnost chopit se zbraně a vytáhnout sám do boje, tak i stratégové, kteří raději bitvu řídí ze svého křesla. Časem se tak dostane i na prozkoumávání ostrovů, budování obrany a postupné zatlačování nepřátel. Jak je tedy patrné, Carrier Command zcela určitě není obyčejnou hrou, ale jejím přesným opakem. Jak se ale autorům všechny prvky podařilo zkombinovat?

Zlaté české ručičky

Abych pravdu řekl, ihned po spuštění bety mě zaujalo tradičně kvalitní grafické zpracování, jež můžete ocenit již při vstupu do menu. Na výši je ale i zpracování prostředí hry, na kterém se odklad Carrier Command nejvíce podepsal. Zapadající slunce nad vegetací porostlými ostrovy, velké travnaté louky, ale i zasněžené hory. Vše vypadá nadmíru dobře a ještě více potěší zpráva, že i prostředí bude mít na vývoj strategie a použití jednotek značný vliv.

Pokud tak překonáte první pár porážek, jelikož beta vás bez téměř žádného intra ihned vybídne k boji, začnete pronikat do tajů Carrier Command. Ze své lodi postupně začnete vysílat jednotky a obsazovat nepřáteli obsazený ostrov. Zde se také nejvíce projevuje strategická část. Nemůžete jen vyslat všechny své jednotky naráz na první základnu a navíc se po vzoru CoD sám vrhnout do první čela vojska. V takovém případě vám hra dá velmi rychle najevo, co si o této strategii myslí a vám nezbude nic jiného, než další restart mise. Před každým útokem je nutné vymyslet strategii, a čím rychleji to pochopíte, tím méně budete muset jednotlivé mise opakovat. V žádném případě ale nečekejte stovky vámi ovládaných jednotek. Tvůrci zde rozumně volí cestu „méně je někdy více“, což pochopíte hned po prvním střetu. Ani několik malých skupinek není zpočátku jednoduché ovládat. Poté stačí jedna chybička a promyšlená strategie se zbortí jako domeček z karet.

Nic pro zelenáče

S rozvahou se ale vyplatí i vyrábět suroviny na k tomu zaměřených ostrovech. Elektřina, palivo nebo další jednotky, které mohou posílit boj. Vše závisí na vaší vůli i strategii, jelikož výroba obyčejně trvá poměrně dlouho. Na obtížnosti Carrier Commandu nijak neubírá povětšinou hornaté prostředí, jež na taktiku klade ještě větší vliv. Abychom ale nestranili jen taktické složce hry, i akce si zde samozřejmě užijete více, než do sytosti. Ať již velící loď, skvělé létající manty, nebo obrněný walrus přímo vybízejí k přímému ovládání a v mnoha případech vám ani nic jiného nezbude.

Ačkoliv se celý koncept zdá na ovládání nesmírně složitý, opak je pravdou. Bohemia Interactive jako by zapomnělo, že kdy tvořilo vrtulníkové i vojenské simulátory a v novém Carrier Commandu nabízí intuitivní interface i hratelnost, do které se každý během několika minut ponoří. To samé platí i o dobývání ostrovů. Nejdříve, v případě neutrálního ostrovu vyšlete průzkumné manty, které odhalí vše potřebné a následně pomocí walruse zrekonstruujete velitelské centrum. Za chvíli je ostrov váš a můžete se rozhodnout, zda ho použít na těžbu, či naopak jako předsunutou základnu.

Chyby betaverze

Daleko těžší je ovšem získat pod kontrolu ostrov ovládaný nepřítelem. V takovém případě je nejlepší nejdříve zlikvidovat rušičky a následně již jednu po druhé obsazujete a dobýváte základny, elektrárny a další. Do toho všeho na vás samozřejmě neustále útočí jednotky a dostat se až velícímu centru, které je třeba naháčkovat se místy rovná sebevražedné misi. Naštěstí leckdy vám pomůže i samotná hra, konkrétně její AI. Samozřejmě Carrier Command je stále v betě, takže většina jejích problémů do vydání plné hry zmizí. Na druhou stranu nemohl jsem si nepovšimnout, že v téměř sto procentech případů dopadnete lépe, pokud se daného stroje ujmete sám a nenecháte ho řídit umělou inteligenci. Ta se bohužel stále leckdy dopustí menších, či větších chyb, ale právě k jejich odladění slouží tvůrci vydaná beta.

Carrier Command: Geaya Mission je na první pohled nesmírně komplexní a neobvyklá hra, jež dělá studiu Bohemia Interactiv již před svým vydáním čest. Samozřejmě beta neobsahuje celou řadu prvků a je v ním pouze zlomek budoucí hry. Nestydím se však říci, že jde o kvalitní dílo a černého koně tohoto roku.