Battlefield 3: Close Quarters – Recenze

Z širých plání a velkoměst do úzkých chodeb a kancelářských komplexů? Ano, přesně tam se vydává nový přídavek pro Battlefield 3.

20. 8. 2012

Nebaví vás hrát na velkých otevřených mapách? Jste již unaveni z neustálého umírání díky ostrozrakým sniperům a leteckým stíhačům? Neradi běháte herní maratony a po nocích tajně vzpomínáte na zničehonic lákavě vypadající úzké uličky Call of Duty?

Pokud jste odpověděli alespoň na dvě výše zmíněné otázky ANO, máme pro vás lék. Právě nově vydané DLC pro Battlefield 3 totiž boří doposud zažitý stereotyp „čím více, tím lépe“ a vydalo se zcela opačnou cestou. K majetnějším hráčům (doporučená cena 400 Kč není jednou z nejpřívětivějších) nebo předplatitelům lákavé služby Battlefield Premium se tak dostala hned čtveřice nových map, dvou módů a hrstky vybraných zbraní poněkud velkolepě zabalená v dvougigovém balíčku nazvaném výstižně – Close Quarters.

Nečekejte tedy žádné vzdušné souboje, ani ty pozemní ve vozidlech, což ovšem není zcela na škodu. Vývojáři se rozhodli na všech čtyřech mapách poměrně utlumit týmový boj, jenž vynikne jen při malém počtu hráčů (i 24 se mi místy zdálo, jako příliš) a místo toho dali všem hráčům do ruky prostředí i módy, kde si nikdy nemůžete být jistí, kdo vám stojí za zády a kdo se krčí za nejbližším rohem. Battlefield veteráni si tak budou nejspíše prvních několik hodin bolestivě zvykat a nadávat na vyhozené peníze, ale po čase možná zjistí, že je celý koncept poměrně návykový.

Představme si ale nejdříve mapy, které DLC přináší. Nejedná se o žádné předělávky z minulých dílů, jak tomu bylo u Back to Karkand, ale samostatné kousky, jejichž jediným účelem je otevřít vám ústa nad dovednostmi FrostBite enginu. Zde vyniká především dvojice  Ziba Tower a Operation 925. Obě mapy jsou zasazeny do prostředí kanceláří, kde se v několika patrech, u Operation 925 dokonce v podzemních garážích odehrávají ty rychlé a tvrdé boje, které postupně promění jednotlivá patra v haldu suti. Odštěpující se kusy zdí, létající kusy papírů nebo dřevené stoly měnící se během několika vteřin na hromadu třísek. Samozřejmě nečekejte žádné probourávání se skrz na skrz patry a stěnami. Zde jde spíše o atmosféru podporující prvek, jež však funguje na výbornou.

Třetí mapa Donya Fortress se prezentuje, jako největší z nabízeného balíčku. Hráč v ní navštíví velkou arabskou pevnost, jež se spíše podobá hodně drahému sídlu arabského miliardáře. Dle mého názoru jde nejspíše o nejpovedenější prostředí z celého balíčku, a to především díky množství cest, tunelů i odboček, jež vás nutí k neustálé ostražitosti a paranoie. Poslední tak zůstává Scrapmetal, který je zasazen do továrního komplexu plného hal, schodišť, chodeb, ale lze se pohybovat i po střechách. Ačkoliv se právě zde nejvíce vyskytují campeři ukrytí v zákoutích, jichž je opravdu požehnaně a budete tak zpočátku mapu proklínat, časem se situace ale přece jen zlepší. Naučíte se nejobvyklejší úkryty hráčů, a pokud budete mít štěstí i na dobře sehraný tým, málokdo vás nezastaví.

Novým mapám musí odpovídat i nové módy, takže ani Conquest, ani Rush zde bohužel nenaleznete. DICE naopak vsadilo na dvojici šitou na míru Close Quarters, Conquest Domination a Gun Master. První je tak, jak již samotný název napovídá dynamičtější obdobou samotného conquestu, kdy jsou po celé mapě rozmístěny tři vlajky, jejichž zabírání je zrychlené a úkol týmu je udržet dvě z nich a co nejdříve vyčerpat soupeřovi žetony. Právě tady je tak nejpatrnější rozdílnost DLC od původního Battlefieldu. Zatímco jinde by hráči pravděpodobně takticky postupovali, prozkoumávali a kryli se navzájem, nyní tato snaha většinou dříve, než později ztroskotá a rozpoutá se pravá anarchie. Člen týmu, jenž vám před chvílí kryl záda je zničehonic na druhé straně mapy a nepřátelé se blíží odevšud. Gun Master poté nabízí klasiku známou z Counter Strike nebo i Call of Duty. Hráč dostává postupně za zabití jiné a jiné zbraně, dokud mu v ruce nezbyde pouze nůž, s jehož pomocí může potvrdit své vítězství. Vyhrávají zde tak především ti nejvšestrannější hráči. Navíc tímto způsobem hra také nenásilně představí hrstku nových zbraní v čele s AUG 13, SCAR-L, SPAS-12 či MP5K. Každá z výše jmenovaných samozřejmě disponuje i sadou vylepšení, jako optiky, tlumiče, granátomety,…

Ačkoliv se tomu tak mnohým věrným hráčům Battlefield nemusí zdát, Close Quarters je významnější posun nebo chcete-li obrat, než jaký kdy série doposud udělala. Z rozsáhlých krajin a měst jsme se přestěhovali do menších lokací, které vyžadují zcela jiný styl boje a ne každému sednou. DLC tak na sto procent splňuje svůj účel, tedy vnést do multiplayeru této série trochu svěžího větru a nádavkem přináší zajímavé módy, skvěle propracované mapy i pár zbraní. Jestli vám ale Close Quarters za poměrně znatelnou částku stojí, se musíte rozhodnou sami.

- nový styl boje
- propracované mapy
- odklonění od originálu