Batman: Arkham City – Recenze

Komiksový hrdina zachraňuje Akrham City v naší recenzi

27. 11. 2011

Batman se vrací do Arkhamu nakopat zadnici všem, na koho se v prvním díle nedostalo. Joker, Two-Face, Mr. Freeze a Penguin si ale z Arkhamu udělali nedobytnou pevnost naplněnou po zuby ozbrojenými zloduchy a rozhodně na Batmanovu návštěvu nejsou nepřipraveni. Podaří se mu v ulicích nastolit pořádek a zopakovat úspěch Arkham Asylum, nebo je nový díl jen o paběrkování ve městě a špízování Catwoman? Nebudu vás déle napínat, ale vy to stejně nejspíš tušíte. Arkham City je totiž naprostá pecka. Už od samého úvodu jde ze hry cítit ta temnost, syrovost, nebezpečí, která v Akhamu na Batmana čekají a když se po chvilce hraní, hned co se vypořádáte s prvními strážemi, posadíte na bobek a shlédnete ze střechy mrakodrapu dolů, doslova vám z toho, jaký je to skok od minula, naskočí husí kůže. A to ani nemluvím o tom, jak kolem vás poletují sněhové vločky a ke všemu vám do uší hraje hudba, která jakoby z Temného rytíře vypadla. Přesně takhle si představuju hru na hrdiny.

Jak už z názvu vyplývá, tak v Arkham City budete mít k dispozici ke svým choutkám celé město. A že se vyvedlo náramně! Hlavně milovníci detailů si přijdou na své. Zářící neony na stěnách lákající ke koupi klobouku nebo něčeho ostřejšího, stoupající kouř z kanálů, sněhové vločky a k tomu všemu na téměř každém rohu postávající kumpáni čekající na vaši kopačku a jejich hlášky typu „sakra, to je ale zima“. Město se sice nemůže rozlohou rovnat některé z her „alá GTA“, ke svému účelu ale slouží parádně a hlavně, nebudete muset plachtit z jednoho konce na druhý půl hodiny. Vše je díky Batmanově vychytávkám, jako je například vystřelovací hák, svižné a přemistťování za úkoly po mapě v žádném případě nenarušuje celkovou plynulost hraní a plachtění nad vrcholky domů je opravdu zážitkem.

A když už jsem nakousl úkoly, v Arkhamu toho budete mít k dělání, pokud si chcete odpočinout od hlavní příběhové linky, opravdu hodně. Budete třeba vyšetřovat záhadná úmrtí nebohých bezdomovců, hledat ztracenou manželku pana Freeze, nebo jen sbírat a řešit hádanky, které vám ve městě připravil Hádankář (Mr. Riddle). Ty mi momentálně dávají pořádně zabrat. Sice se pro to, abych je vyřešil, nemusím dopovat ženšenem po hrstech, ale občas vám šedou lůru mozkovou trochu potrápí. Společně pro Batmana a Catwoman jich je k sesbírání 400, takže hra vás k televizi či monitoru přišpendlí na hezkých pár týdnů.

Souboje se od minula změnily jen mírně, rozhodně však ale k lepšímu. Nejvíce vás při nich potěší možnost používání batmanových udělátek, jako je přitahovací hák, granát se zmrazovací emulzí, nebo…ehm „elektro-zbraň“. S nimi pak lze vymýšlet různé kombinace, jak protivníky nejeefektivněji zamordovat. A protože ti od minulého dílu o moc víc inteligence nepobrali, tak jediné, s čím byste mohli mít problém, je počet letících pěstí najednou, ale po chíli tréninku se i s tím dá něco dělat (hraju na normal, pokud jste se zasekli při hraní na nejvyšší obtížnost, mně si nestěžujte), klíčové je hlavně správně využít všechny možnosti, které okolí nabízí. Některé stráže ale dostaly do rukou střelné zbraně, neprůstřelnou vestu, nebo infra-brýle, takže se většinu času budete schovávat ve stínu a číhat na svou oběť. Osobně si tohle ve hře užívám naprosto nejvíc. Ten pocit, když necháte jednu ze stráží viset za zábradlí a jeho kolega pak pobíhá po okolí jak splašená slepice a vyhoržuje mi, co se mnou udělá, je naprosto skvělý. A i kdyby vás schováváni nebavilo, vše můžete vyřešit jednou dobře mířenou kopačkou do úsměvu. S Catwoman je pak hraní podstatně odlišné. Na pažích byste jí svalové boule hledali marně a tak si vše vynahrazuje svou mrštností, drápy a bičem (ideální pro dominantní typy). Za každého zbitého padoucha pak dostanete zkušenostní body, které můžete využít pro odemčení nových gadgetů a ukončujících chvatů, nebo zvýšení odolnosti brnění.

A co se na hře povedlo o něco méně? Nuže, občas jsem byl frustrovaný z obtížnosti soubojů a toho, jak dlouho mi trvalo vyčistit celý level od stráží, aby mě hra pustila dál. Někdy se taky stalo, že se Catwoman nemohla dostat k Riddlerově otazníčku bez Batmanovy pomoci, takže pokud si vaše přítelkyně usmyslí, že za Catwoman je to lehčí a pomůže vám, mohla by šeredně narazit. Její kožený obleček rozhodně není tak odolný, jako ten Batmanův, a po pár fackách může level opakovat znovu. Což by taky mohlo skončit pár nadávkami a mrštěním ovladače o stěnu. A to nikdo z nás nechceme, že? 🙂 To je ale asi tak všechno, co bych novému Batmanovi vytkl. Grafika je excelentní, hratelnost skokově lepší, hádanek a vedlejších questů spousta a město je vyvedeno na jedničku. Batman: Arkham City je špičkou ve svém žánru a pokud vás bavil minulý díl, tento zaručí, že přes svátky nevytáhnete paty z domu. Na Mrazíka zapomeňte, zimy si v Arkhamu užijete dost.

- skvělá grafika
- u soubojů se cítíte nepřemožitelně
- Riddlerovy hádanky