American Truck Simulator – Recenze

Usedli jsme za volant amerického kamiónu a vyrazili brázdit rozsáhlé americké silnice.

29. 1. 2016

Recenzovaná platforma: PC

Použité příslušenství: Logitech Driving Force GT

American Truck Simulátor (dále už jen ATS) je nejnovějším přírůstkem mezi truckovými simulátory. Hru vyvíjí všem dobře známá česká společnost SCS, která již za sebou má spoustu povedených titulů. Jejím největším dílem je jistě Euro Truck Simulátor 2 (ETS 2). Nyní se už pojďme podívat na ATS.

Vítejte v Americe

Po příjezdu do Spojených států amerických se vám otevírají nové neskutečné možnosti. V USA máte nyní jedinečnou možnost založit si vlastní přepravní společnost a splnit si tak sen každého malého kluka. Každý z nás určitě alespoň chvíli toužil řítit se po rozlehlých koutech Ameriky v útulném, vyhřátém a prostorném kamionu.

Základní verze ATS nabízí jen dva státy Spojených států amerických. Jsou to slunná Kalifornie a písečná Nevada. Stejně tak jako u předchozího ETS 2 jsou i v ATS licencované kamiony, ovšem v ATS jsou to pouze dva kamiony, což mě osobně dost mrzí. Na výběr tu máte mezi  Kenworth T680 a Peterbilt 579. Tvůrci hry tvrdí, že malý počet kamiónů je způsoben tím, že se jim prozatím nepodařilo sehnat smlouvu pro zveřejnění jiných značek ve hře. Doufají, že po vydání hry se jim bude s majiteli značek vyjednávat lépe.

ATS01

Osobní růst

I když je ATS čistě simulátor, najdou se v něm i některé prvky, které můžeme znát z žánru RPG.

Každý hráč si na začátku vytvoří svůj vlastní profil, ve kterém není potřeba nic složitého nastavovat. Nabídka vytvoření nového profilu obsahuje pouze název a obrázek vašeho řidiče, který je možné zvolit z nepřeberného množství mužských a ženských postav.

V průběhu hry pak hráč dostává herní body, tzv. XP. Tyto body jsou nesmírně důležité při budování budoucí kariéry, jelikož umožňují zvýšení vaší úrovně. A k čemu to je? Vyšší level umožní převoz dalších typů zakázek, které nejsou ze začátku hry dostupné. Po dokončení každé úrovně si řidič může vybrat, kterou svoji dovednost chce vylepšit.

ATS08

První dovedností je “Náklad o vysoké hodnotě”, jejíž vylepšení umožní převoz cenných nákladů. Další dovedností je “Dlouhá vzdálenost”, která po vylepšení umožní jezdit na delší vzdálenosti. Dovednost “Úspora paliva” přijde nejvíce vhod, pokud hráč jede se svým vlastním tahačem, jelikož může spotřebovat daleko méně nafty. “Křehký náklad a Spěšná zakázka” si myslím, že není potřeba více rozvádět. Poslední dovednost, “Nebezpečný náklad”, odemyká certifikáty pro převoz nebezpečných nákladů, jako jsou pohonné hmoty nebo chemikálie.

ATS07

Je tedy vždy zapotřebí popřemýšlet a zvážit své řidičské schopnosti – každému může vyhovovat něco jiného. Naštěstí tvůrci mysleli i na “ukvapené” hráče, a proto je ve hře možnost všechny dovednosti resetovat a nastavit si je znovu, samozřejmě bez ztráty XP.

Zakládáme vlastní přepravní společnost

Amerika vám nabízí novou příležitost, jak  můžete začít podnikat se svojí vlastní přepravní společností – chopte se jí! Hned na začátku se ve vašich rukou ocitne stará polorozpadající se garáž, ve které budoucnost firmy teprve začíná. Stačí si jen zakoupit  první tahač a najmout prvního zaměstnance. Později, až to finance umožní, je dalším nejlepším krokem renovace oné rozpadlé garáže. Renovací získáte více parkovacích míst, kde můžete zaparkovat více svých kamionů; čím víc kamionů máte, tím vám samozřejmě vzrůstá i  příjem. Tím ovšem veškerá firemní organizace končí.

ATS02

Nalaďte si rádio a vyrazte na cesty

Právě jsme se dostali k hlavnímu meritu věci. Předtím, než se naplno vydáme brázdit americké silnice, je úplně nejlepší pořádně si nařídit zrcátka, nastavit výšku, záklon a náklon sedadla. Po veškerém seřízení si pro lepší atmosféru naladíte  nějakou country hudbu z přilehlých rádiových stanic, a pak konečně můžete  celý kolos rozjet. Při překročení rychlosti je možné ve zpětném zrcátku zahlédnout policejní maják, kterým vám hlídka signalizuje váš přestupek.

ATS03

Americké tahače jsou oproti těm evropským tahačů podstatně větší a delší. V USA totiž nemají žádný zákon, který nařizuje přesnou délku a šířku tahače, jako máme v Evropě. Nicméně jejich velikost může ze začátku dělat menší potíže. Dlouhý návěs se může jednoduše “zaseknout” o protijedoucí vozidlo v zatáčce nebo špatně odhadnete velikost “čumáku”. Dlouhý tahač ale není jedinou překážkou. Problémy mohou  dělat i jiné americké jednotky, které my nepoužíváme, nebo odlišný systém dopravy.

ATS04

Hra mě velice příjemně překvapila chytřejší umělou inteligencí. Párkrát se mi stalo, že jsem omylem přejel odbočku a byl jsem nucen o kousíček couvnout. Vozidlo, které přijíždělo za mnou začalo ihned couvat, aby mi uvolnilo prostor a já tak mohl odbočit. Další příjemnou změnou (oproti staršímu ETS 2) jsou rozmístěné váhy na dálnicích, na které jste vždy povinni vjet a nechat se zvážit.

ATS09

ATS se může pochlubit krásnou krajinou a detailněji vytvořenými městy, které si už nejsou navzájem tak podobné. Dokonce se v nich i něco děje a prakticky všude jsou k vidění dělníci, hlídači nebo jiní zaměstnanci. Dokonaleji je vyřešená i silniční infrastruktura, ve které už nejsou pouze samé dálnice. Nekrásnější zážitek je jízda při západu slunce po nevadských opuštěných silnicích, kdy se vám přes cestu kutálí laskavec bílý, který je pomalu unášen větrem.

ATS05

Velkých změn se dočkalo i parkování. Při příjezdu na místo vyložení, jste povinni zastavit na vyznačeném místě, kde pak hra vyvolá nabídku, která  obsahuje tři možnosti. První možnost skrývá nejtěžší způsob parkování, který je pak ovšem náležitě odměněn přísunem bonusových bodů. Druhá možnost je o něco lehčí než předchozí a poslední možnost přeskočí parkování úplně.

Samotné parkování je o dost složitější než v předchozích dílech. Svou roli zde opět hraje velikost tahače s návěsem ale i místo, kde je potřeba náklad složit. Tvůrci totiž vybrali záměrně složitá a hůře přístupná místa. S nákladem je kupříkladu potřeba zacouvat mezi kontejnery, pod přístřešek nebo za nějaký roh, kde je samozřejmě málo místa.

Úpravy tahačů

Pokud si za těžce vydřené peníze pořídíte vlastní tahač, můžete se nyní absolutně volně pohybovat po celém herním světě.

Parádní vychytávku, kterou  ATS převzalo od ETS 2 je tuning a vylepšování tahače. Kromě samotné rutinní opravy při poškození je tu i možnost změny barvy karoserie buď klasickou barvou nebo celým skinem. Samozřejmě je možné i zakoupení nových motorů, převodovek, kol nebo větších kabin a různých dalších doplňků. S počtem doplňků nejsem spokojený, ve hře jich je opravdu málo.

ATS06

Jelikož je celý American Truck Simulátor postavený na Euro Truck Simulátoru 2, nedával jsem mu ze začátku velké naděje. Musím se přiznat, že na mě hra zapůsobila a hodně rychle jsem se do ní dokázal vžít. Velice tomu napomohla i perfektní podpora volantu, se kterým je hra hned o něčem jiném. Na druhou stranu musím udělit obrovské mínus za pouhé dva kamióny, které hra zatím nabízí.

American Truck Simulator obsahuje kompletní české titulky

- Dlouhé návěsy
- Náhodné události