Alea Jacta Est – Recenze

Strategie s tématikou starověku opět nabírají na síle. Mezi patricie a plebejce vás vrhne tato pozoruhodná hra od AGEOD Games.

30. 11. 2012

„Kostky jsou vrženy.“ Tato věta z úst Gaia Julia Caesara vstoupila do dějin po překročení řeky Rubikon. Osmdesátikilometrová řeka znamenala pro občanskou válku v Římě dalekosáhlé důsledky. Nikdo nebyl neutrální. Vybrali jste si buď jednu či druhou stranu, pak už to bylo na náhodě a štěstí. Podobně je to i v nejnovější strategii od AGEOD Games. Po exkurzi po bojišti s Napoleonem, po konflikt s Prusy až třeba po výbušnou rozbušku mezi Unií a Konfederací. Alea Jacta Est (dále jen AJE) se výše zmiňovaným hrám lehce vymyká. Tentokrát si zabalte tornu na dalekou cestu. Do Říma!

Antika v hrsti

Tahové strategie by měli kluci a holky z Francie mít v malíčku. Vždyť úzce spolupracují se studiem Paradox. Jestli jste hráli například poslední Crusader Kings II, budete mít daleko lehčí první kontakt se hrou. Je však třeba říci, že hra s vámi nebude jednat v rukavičkách, ale že vám do tváře občas vmete pěst obalenou Cestusem.

První věc, která mne opravdu zaujala je pěkné menu. Vypadá jako mramorová kompozice výjevů z amfor nebo zdí. Po zapnutí zaslechnete také ráznou muziku do kroku. Hra nabízí několik scénářů, ve kterých si na vlastní kůži vyzkoušíte osudy Caesara, Pompeia, Sully, Maria a dalších. Časem přibudou další kampaně – momentálně je k dispozici Spartakovo povstání. Scénářů je jako na prstu jedné ruky, ale je tu možnost vybrat si v určitém scénáři jakoukoliv stranu. To dává AJE novou dynamiku a smysl, protože každá frakce má jiné výchozí pozice.

Vaším pískovištěm je obří mapa Evropy. Můžete si skrz několik tlačítek vyznačit teritoria, abyste zjistili, kde hranice regionů končí. Na mapě se bude odehrávat vše podstatné. Správa měst, bitvy, stavění nových budov, trénink vojska nebo diplomacie. K tomu vám pomáhají jednak variabilní rozkazy vaší bojové mašinérie a také věci podpůrné. Je třeba si neustále hlídat vliv, přítok peněz vazalství, vpády protivníka, morálku atd. Nemusím asi zdůrazňovat, že uskutečnit dokonalou symbiózu mezi těmito prvky není žádný med. Tento skvělý stav budete mít za dobu hraní jen sporadicky, a počítač vám to bude nustále kazit.

Historická autenticita je jednou z velkých předností hry. Nic nefunguje bezdůvodně. AJE se velmi podobá stařičké hře Pax Romanum. Rozhodně si přijdete na své, pokud chcete u AJE i trochu trýzně. Umělá inteligence je dostatečně způsobilá na to, aby vás vyřídila v nestřeženém okamžiku. A kdyby přece jste měli pocit, že je na vás nepřítel krátký, lze si v nastavení v menu navolit umělou inteligenci doslova s liščí mazanosti.

Co je třeba ještě probrat? No jasně, armádu! Váš úspěch v podobě slastné výhry je doprovázen několika faktory. Musíte mít v merku pořádnou a spolehlivou legii (více legií je ale lepší alternativa). Svůj díl ale musí mít generál. Jeho schopnosti, které postupně zlepšuje, se mohou v těžkých chvílích (např. v boji proti velké přesile) hodit jako sůl. Bitva probíhá samostatně. Vy poskládáte grupu ostrých chlapů a je to. Stačí se jen dívat a modlit se za dobrý výsledek s minimem ztrát.

Skvrny na tóze

Z mého článku jste asi pochopili, že komplexnost AJE je vykoupena tvrdou a soustavnou prací, která není pro každého.  Pokud jste nikdy netíhli k tomuto typu zevrubných strategií, asi si k AJE nenajdete vztah. Trápit vás mohou také chybky v umělé inteligenci, hra má poměrně dost technických problémů. Hra může zamrznout, spadnout, kola se nepříjemně protáhnou. Grafika není z nejmodernějších, svůj účel splní dobře. Nečekejte ale přemíru detailů na centimetru čtverečním. Největší potíže ale budete mít s uživatelským rozehraním. Dlouho budete přemýšlet o fungování jednotlivých mechanismů. Tutoriál vám poodkryje tak jednu třetinu, zbytek se musíte doučit přímo v akci. Hra je z hlediska popisků sepsána jako velká encyklopedie. Bohužel je v angličtině, takže někteří z vás mohou pocítit během hraní palčivost, až budete louskat např. jednotlivé příkazy pro své ovečky. AJE se prodává za velmi příjemnou cenu, za těch pár stovek je to spousta zábavy.

Alea Jacta Est předvádí věrnou simulaci o tom, že být mocným ve starověkém Římě je skoro úkol pro samotného Jupitera. Svou část publika si ale najde. Své přednosti ukazuje hlavně v perfektní historické přesnosti a náporu na vaši hlavu. Je to velmi těžká partie v šachu. A je čistě na vás, zda si na ni troufáte.

- Znovuhratelnost
- Historická autenticita
- Mnoho způsobů, jak vyřešit situaci