Zaklínač 3: O víně a krvi – Recenze

Zaklínač 3: O víně a krvi je přesně tím, co bychom na závěr od Geralta čekali! Recenze posledního dodatku je zde!

5. 6. 2016

zaklinac3

Recenzované verze: PC a Playstation 4

Recenzenti jsou lůza, špínou pokrytá, jejichž pokrytectví a zaslepený úsudek pohřbívá jedno RPG za druhým. Nyní jim jest nabídnuto víno té nejlepší jakosti, aby záhy mohla být prolita krev. Zde není místa pro slitování, pouze včasný a rychlý zásah stříbrem bude efektivní a ku prospěchu v následujícím vývoji herního světa. Budiž jim zbloudilý korek v lahodném moku smrtelný.

pronesl „Kdosi“ na břehu Jarugy

Štěpán:

Recenzovat poslední dobrodružství Geralta z Rivie je obrovský závazek. Jsem na jednu stranu dojat, dmu se pýchou, že se zakončila ta fantastická etapa, jež začala na podzim roku 2007. Tehdy jedno malé polské studio vsadilo vše na jednu kartu, Zaklínače, národní literární poklad ve virtuální podobě. Neotesané RPG se spoustou chyb. Ta pohádka vlastně začala ještě mnohem dříve, ale jelikož lidská paměť není dokonalá, řekněme si jenom to podstatné. Zaklínač, ten literární, byl v Evropě velmi osvěžujícím fantasy. Vážné a přitom si sem tam dělal legraci z jiných děl a vůbec lidské povahy samotné. A každý si na něm našel to své. Někdo ho měl rád pro jeho slovanství, jiný se nořil do politických intrik, kdekdo se usmíval nad hrubým žargonem postav, támhleten si představoval krásu a smyslnost žen,  komusi stačilo se zatajeným dechem sledovat v řádcích boje plné krve a potvor. A hlavně to fungovalo jako celek.

Martin:

Tentokrát jsme se rozhodli u tohoto dodatku své dojmy vypustit oba a upřímně řečeno, je zázrak že jsme se shodli, aniž bychom museli rozhodnout partičkou Gwintu, pěstním soubojem či divokou řeží na kolbišti!

Beauclair

Vínem a mečem

Štěpán:

Já se bavil i u televizního seriálu. Nemohl jsem opomenout ani knižního lovce monster. A když se dostal na pulty obchodů ten videoherní, volba byla jasná. Určitě znáte ten pocit, kdy po pár hodinách hraní víte, že je před vámi hra, která není obyčejná, ba vás baví a chcete, aby vůbec byla co možná nejdelší. Tohle bude zkrátka hit. Věta, na kterou nemyslím často. Možná je to tím, že už mě jen tak něco na monitoru nepřekvapí. Geralta jsem si zamiloval. Jsem rád, že padlo rozhodnutí ho mít v celé trilogii jako hlavní postavu, kterou si hráči přizpůsobí obrazu svému. Anonymní hrdina sice má něco do sebe, knižní Geralt by se asi taky nezachoval na herním plátně vždy stejně. Vlkova trilogie je perfektní v tom, že každý jeho díl je v něčem jiný, ale nechybí v nich skoro nic. O vině a krvi je mohutné DLC (jedná se o datadisk), které vyšperkovává původní hru a s pompou ji rovněž uzavírá. Nebudu jej srovnávat s prvním rozšířením, protože to bylo také dobré. A hlavně, autoři chtěli svou energii využít co nejlépe, byť by na drobná zakolísaní měli asi nárok.

Zaklínač 3: Divoký hon ukázkově zvládal hlavní i vedlejší questy. Varianta přines, najdi, zabij je jako u každého pravého RPG patrná, ale CD Projekt to prezentuje hráčské obci tak trochu jinak. Za každým úkolem jsou poutavá vyprávění, záleží vám na každé postavě, když ne, alespoň přemýšlíte, jak se k nim zachovat. Svědomí se mnou cloumalo prakticky neustále. Detektivní součást a bohaté zápisky knih a charakterů zase vtipně a chytře budovaly atmosféru. Každá akce měla svůj pozitivní nebo negativní dopad, protože svět zaklínače rázně zamítá bílou a černou pravdu, všichni jsou lemování tlustým šedým kabátem vlastního ega.

Scénáristé zaslouží aplaus. Ano, grafika a ozvučení nechává čelist a uši pravidelně tetelit se, ale já musím smeknout před muži a ženami s propiskou a šálkem kávy nad stohy lejster. Takto chci, aby bylo odteď vyprávěno každé RPG. Nebo aby to bylo mnohem častěji. A ta výše zmíněná paměť to také ocení.

Sansretourská kotlina

Martin:

V digitální podobě Geralt přicestoval naposledy, alespoň to tak tvrdí samotní tvůrci. Těšil jsem se jako malá Potracenka a nyní mohu litovat snad jen toho, že už je to za mnou. Geralt se vrací ve skvělé formě a celé DLC opět dokazuje kvalitně odvedenou práci. Bez okolků asi mohu říci, že poněkud dynamičtější vyprávění bylo v případě rozšíření Srdce z kamene, ale toto bude dost o subjektivním pohledu na věc. O víně a krvi je celkově větší rozšíření. Není pouze dodatkem k plné hře, ale rozehrává zde zcela novou oblast a přináší i některé staré známé z knih, jež ve hrách ještě neměli, tu čest.

Tentokrát se podíváme do Toussaintu, což je krásné, až harmonické knížectví plné vína a nádherné architektury, která se může rovnat tomu nejnádhernějšímu z italské a francouzské renesance. Geralt dostává zakázku na podivnou nestvůru, která systematicky vraždí obyvatele, a to od samotné vládkyně Anny Henrietty. Geralt tedy neváhá a začíná poměrně rozsáhlé a velice nebezpečné pátrání po velkém spiknutí.

Podhůří Gorgony

Štěpán:

Geralt se zase jednou dostává na aristokratický dvorec. Toussaint je ekvivalentem ráje. Žádné války, žádné strádání. Měšťané chodí v krásných šatech, rytíři se perou za čest sličných dam, všude voní hroznové víno, které posléze teče plnými doušky do hrdel všech, kteří na něj mají chuť. A nebyl by to Geralt, kdyby spolu s Klepnou nepátral po nějakém neřádovi, který škodí tamní lidské populaci. Zápletka je samozřejmě mnohem složitější. Region je jako takový velmi lákavý, má opět jiný ráz než Velen a Skellige, což je jen dobře. Víno je hlavním vývozním artiklem, Geralt také dostane do správy vlastní malou vinici. Pokud budete mít dostatek financí, můžete si aktivovat pár bonusů, toto vylepšování má tedy smysl. Je radost cestovat přes nádhernou krajinu, nicméně robota na zaklínače nepočká. Hlavní linka je skvělá, ale to zjistíte sami. Zmíním pár zajímavých epizodek a odboček ve vedlejších úkolech. Ani ve druhém přídavku nezmizel humor. Jsou to především narážky na věci, u kterých budete mít pocit, že jste je viděly v jiné interpretaci nebo se zkrátka vyskytnou v běžném životě. Když někdo soše místního hrdiny poškodí vandalstvím slabiny, je to úsměvné. Hledání správného formuláře v bance také není k zahození, A když se naskytne možnost odhalit pančované víno, naše lihová aféra dostane okamžitě další význam.

Martin:

Hlavní novinkou DLC je samozřejmě mapa. Ta je zcela nová a opět jí nechybí jistá členitost. Najdete tu jak lesy, studánky, paloučky, louky, menší hory, tak i různé úžlabiny, vesničky a také městečko Beauclair s překrásným zámkem. Autoři si opět hodně vyhráli. Už v knihách jsem si knížectví představoval v podobném stylu a toto ztvárnění je jako pohlazení po duši.

Dalšími novinkami jsou barvy na zbroj, kdy si můžete barevně zbroj uzpůsobit dle svého. Nechybí také nové mutageny a velkou změnou prošel inventář, který je přehlednější, byť rychlostně je na tom stále trochu pozadu. Celý interface byl trochu upraven a mnohem lépe se v něm nyní orientuje. Palec rozhodně nahoru.

Sansretourská kotlina

Splněná přání

Štěpán:

To je bezesporu devízou celé ságy o bělovlasém. CD Projekt totiž dokáže komunitě naslouchat. O komunikaci a práci s ní už bylo napsáno dost. Pokud bylo něco, na co jsme si jako fanoušci stěžovali, většinou se to opravilo díky patchům nebo v rozšířeních. Kosmetické změny nejsou možná vidět, ale hratelnost se tím mocně posiluje. Vylepšený inventář, možnost dokoupit chybějící suroviny, lepší značkování míst, to jsou vskutku příjemná vylepšení. Některé volby v menu si navíc můžete zapnout a vypnout podle libosti. Hra tak nijak neomezuje. Manévrování Geralta není dokonalé, ale pokud se hra chová v jádru férově, dokážu jí zanedbatelné chyby odpustit.

Nyní si může Geralt vylepšovat své schopnosti přes mutageny. Stačí mu na to jen mutageny určité barvy zkušenostní body. Levelováni  je okořeněno o další zajímavou věc, která najde využití především v režimu New Game Plus. Expanze přidává nové předměty a postavy. Kdo má načtené universum, bude nejspíše radosti cenit zuby. Estéti mohou své oděvy obarvovat pestrou paletou barev. Mapa nabízí dostatek prostoru pro nové výpravy. Pamětníci dvou předchozích dílů také zažijí drobná deja vu. Poctivý datadisk.

Martin:

Technické zpracování je stále stejné, jako tomu bylo před rokem při vydání Zaklínače 3. Nicméně je třeba podotknout, že spousta patchů hru opravila, tak že už je nyní téměř bezproblémová. Jediné co se dá stále vytýkat, tak je délka nahrávacích časů. Snad jen jednou mi hra spadla, ale nic vážného, co by kazilo zážitek.

Veškeré scény, kterým nechybí dynamika, dokonale doplňuje skvělý dabing a hudba. CD Projekt v tomto rozšíření přidává na počtu vtipných situací a odkazuje na kdejaké filmy a pohádky a to zvlášť trefně. Zejména dialogy jsou hlavní devízou celého dějství.

Podhůří Gorgony

Va fail, Gwynbleidd

Štěpán:

Charisma jednoho ne zcela perfektního Zaklínače se asi nedá napodobit. Jeho rozhodnutí a následky mají váhu, jeho dabing a ostrá slova pobaví, jeho konání se krásně sleduje, hudba tomu všemu zdatně a s péčí sekunduje. Zaklínač 3: O víně a krvi si zkrátka zaslouží superlativy, ostatně jako jeho tvůrci. Je to dojemný a inspirující příběh se zajímavým koncem. Ačkoliv nejsem zastáncem nekonečných herních sérii, Zaklínač zraje jako to nejlepší Toussaintské červené. Na druhou stranu bych neodmítl další story z tohoto fantasy světa. Tady se totiž spojila kvalita i kvantita – a to je vzácnost. Důstojná derniéra nemohla být lepší. Vkusný Geraltův vzkaz je jen tou pomyslnou třešničkou.

Hlavní nabídka

Martin:

Jedno se musí CD Projekt RED nechat, a to je odhodlání s jakým do této ságy šli. Tehdy bez větších prostředků vytvořili první díl s naprosto brilantním dějem a postavami. Pravda základem již byly knihy, ale velká spousta práce byla vlastní. Nemohu než celému studiu poděkovat za to, že téměř 9 let přinášelo vynikající příběhy ze zaklínačova světa. I poslední dějství si drží svou kvalitativní laťku nad poměry běžné produkce. Ačkoliv Geraltův příběh skončil, vůbec nepochybuji o tom, že příběh jiného zaklínače/zaklínačky nás čeká.

Jedno z nejlepších DLC všech dob skončilo a za sebe mohu pouze doporučit. Vynikající tečka s příběhem, který vás bude držet až do samotného konce.

Zaklínač 3: O víně a krvi obsahuje kompletní české titulky

- vybroušená hratelnost