XCOM 2 – Recenze

Vynikající sci-fi strategie XCOM 2 přináší perfektní podaní boje s mimozemšťany a doslova si vás omotá.

7. 4. 2016

Recenzovaná verze: PC (hra vyšla exkluzivně pro tuto platformu)

XCOM 2 jsme s napětím očekávali, neboť jde o titul, který si zaslouží velkou pozornost. Jeho předchůdci sklidili velký úspěch a nepochybovali jsme o tom, že tomu tak bude i  v případě tohoto pokračování. Ostatně sliby autorů byly více než velké. Mrkneme se tedy na to, jak se jim to vlastně povedlo.

xcom2-4

Staří známí

Zápletka není nic zvláštního pod sluncem. Vy se pokoušíte získat vše co je vám drahé zpět. Tím je myšlena planeta Země, kterou nyní ovládá obří korporace nazvaná ADVENT. Situace je téměř bezvýchodná. ADVENT je řízen silnými mocnáři a nad nimi dohlíží mimozemská civilizace. Jednotka XCOM navíc neexistuje, neboť došlo k jejímu rozdrcení. Někteří lidé se navíc přidávají na stranu utlačovatelů a vzniká na druhé straně odboje. Právě zde se dává do kupy několik zbylých členů kdysi proslulé jednotky. Dokáže se lidstvo ještě vzchopit?

Hra naštěstí obsahuje tutorial, takže ani nováčci nebudou mít problém se do hry rychle dostat. Doporučujeme si tuto prvotní misi projít, neboť se lehce váže k samotnému příběhu a trochu vám nastíní o co tady vlastně asi tak půjde.

xcom2-1

Strategický skvost?

Asi vás bude zajímat, co vlastně hra nabízí? Inu perfektní strategické zázemí, které byste jinde jen těžko hledali. Pokud jde o jednotky, tak tentokrát je k dispozici celkově pět typů. Nechybí Grenadier a Sharpshooter stejně jako minule. Schopnosti jim však byly rapidně pozměněny a nově přichází Ranger a Specialist. Specialist je v podstatě schopný technolog a hacker a co se týče Rangera, tomu nebudete chtít přijít do cesty. Posledním do party je Psi Operative. Tento parchant je zatraceně dobrý ve válčení a stává se z něj doslova stroj na zabíjení. Jeho rekrutování je však podmíněnou speciální psi základnou, jež je třeba postavit.

XCOM 2 se s tím příliš nemaže, nabízí dokonce určitě morální volby. Vy nemáte možnost pokrýt vše, jelikož se vám na globální mapě zobrazí možné hrozby a útoky. Občas  tak musíte zvolit, zda raději obětujete některý ze svých týmů, ale ztratíte cenné suroviny, anebo naopak. Velmi dobrá vychytávka a v hráči se díky tomu občas sváří pocity beznaděje a špatného úsudku. Váš hlavní úkol je však jasně daný a vy se tedy vždy musíte nějak rozhodnout.

xcom2-3

Plížení k nezaplacení

Velmi dobře se osvědčil ve hře stealth a jsem za to velmi rád. XCOM 2 oproti předchůdci umožňuje hra tichý postup, za což musím autorům poděkovat. Díky tomu, můžete soupeři dát mnohdy zásadní úder, z kterého se bude těžko vzpamatovávat. Právě přidáním stealthu se vám nám dostal do rukou velký dar, neboť takto můžete snadno využít velké výhody v začátku bitvy.

Grafická stránka se podařila na výbornou a překvapuje svými detaily, zejména proti předchůdcům. Co nás ale trochu trápilo, tak to byly opakované cuky ve hře a občas nepříjemné propady FPS, které způsobovala zejména prvotní verze hry. Postupně se vše vylepšuje, ale zkrátka je v tomto případě ještě na čem pracovat. Co je také velké zklamání, tak to jsou nahrávací časy, jsou příliš dlouhé. Nicméně hra nenačítá a stačí je jedním tlačítkem přeskočit. Cože? No zřejmě to je pouze zástěrka pro to, aby nám mohli autoři ukázat nějaké ty události navíc.

xcom2-2

Ačkoliv přes sci-fi strategie příliš nejsem, tak uznávám že XCOM 2 je jednou z nejpovedenějších strategií poslední doby. Jediné co ji trochu sráží je poněkud nezvládnutá optimalizace, co se ale do hratelnosti týče, tak hře není co vytknout. Pokud milujete sci-fi a rádi hrajete strategie v téhle hře, se do slova a do písmene najdete.

XCOM 2 neobsahuje žádnou variantu české lokalizace, komunita však aktuálně připravuje české titulky

- bitvy
- stealth mód