Torment: Tides of Numenera – Recenze

Torment: Tides of Numenera je téměř dokonalým herním zážitkem, jenž může směle sloužit jako inspirace pro ostatní.

3. 3. 2017  

Recenzovaná verze: PC

Torment: Tides of Numenera bez nadsázky oživuje staré vzpomínky. Hra byla jedním z nejsledovanějších a nejúspěšnějších projektů na Kickstarteru. Tvůrci vybrali na první pohled astronomickou částku. Jenže u takto ambiciózních her obecně platí, že sebevětší finanční obnos nemůže pokrýt celý vývoj. Historie se ráda připomíná. Původní Planescape: Torment měl také trable s penězi, neprodával se dle představ. Ovšem v magazínech a na prvních herních webech dostával téměř vždy absolutní hodnocení. Ojedinělý úkaz na herní scéně. Snad tehdy poprvé si lidé uvědomili, že některé videohry mohou mít neortodoxní obsah, jenž by se dal definovat jako umění. Samotná Numenera představuje budoucnost. Toto RPG je moderní, ale občas je svým způsobem zpátky v devadesátkách. A to je moc dobře.

Specíální dobrodružství od prvních chvil

Numenera kombinuje vizi futuristického světa s prvky klasického středověkého fantasy.V praxi to znamená, že se hned na první pohled odlišuje současných RPG. Jenomže když se ještě na moment podíváme do minulosti, ani tam nenajdeme mnoho kandidátů. Musím to napsat už teď, Numenera má nejblíže k Planescapu, byť se vlastně jedná o zcela rozdílný vesmír. Tvůrci nemohli uskutečnit plány na právech z roku 1999, takže převzali licenci designéra Monteho Cooka (nikoliv Morteho) a vybudovali nový virtuální svět, který je ojedinělý, divný, pitoreskní, ale svůj. Stejně jako jeho obyvatelé. V roce 1999  Bezejmenný objevoval svou minulost, nutno podotknout, že ani přítomnost nebyla vůbec růžová. Nyní se hráč ocitne v těle, které není jen fádní biologickou schránkou pro kosti, svaly a orgány. Je unikátní. Patří totiž někomu výjimečnému. Vědci, jenž dokázal využít dostupné technologie a stát se nejmocnější bytostí. Pokud zestárne, reinkarnuje se do nového těla. Ovládat všechny je samozřejmě legrace, jenže jeho poslední tělo unikne, navíc nabylo znovu své primární vědomí. Numenera  jako jeho předchůdce často balancuje na hraně mezi klasickými zápletkami fantasy a filozofickými otázkami, což okamžitě zaujme.

Postavě můžete dát jedno ze tři povolání, je to glaive (válečník), jack (zloděj) nebo nano (kouzelník). Při vylepšování postavy dáváte body do síly, rychlosti a inteligence. V praxi využijete pestrou škálu dovedností, které ucítíte na každém kroku. Postavu vylepší sem tam nějaký artefakt nebo zbroj. V inventáři se dá lehce zorientovat. Numenera nenabídne nespočet předmětů, o to víc si jich ale budete vážit. Ukazatele, které se jmenují „Přílivy“, profilují vaše jednání po celou dobu hraní. Jde spíše o kosmetickou součást loru, protože neovlivňují přímo NPC, ale spíš napovídají, jak reagujete na situace. Další moc propůjčí tzv. „Šifry“, které jednorázově vylepšuji vlastnosti. Pakliže jich ale vlastníte mnoho, čekejte omezení.

Nejkrásnější  na světě nejsou věci, ale okamžiky

Alfou a omegou celé hry jsou rozhovory. Obrovská kniha plná zajímavých příběhů, které si nezadají s dalšími literárními díly, které znáte. Ačkoliv mnoho textů  trpělivým hráčům nabídl také Wasteland 2, Pillars of Eternity nebo Divinity: Original Sin, tohle je ještě minimálně o stupeň dál. Překonat laťku nastavenou Planescapem není vůbec jednoduché. Numenera odhaluje jeden odstavec za druhým se ctí. Nikdy jsem neměl pocit, že kvalita má sestupnou tendenci. Sledovat děj v hlavních i vedlejších questech je prostě zábavné. Stále je nad čím přemýšlet. I to je jeden důvodů, proč je  Numenera specifickou hrou. I v kategorii izometrických RPG. Dialogy sice nejsou nadabované, ale při tom množství to mohu bez výčitek akceptovat. Informací je občas mnoho, proto radím absolvovat Torment: Tides of Numenera v kratších časových úsecích. Všechny texty momentálně překládá komunita.

Planescape: Torment měl slabší soubojový systém. Tvůrci zakomponovali do hry tahový režim, ten funguje znatelně lépe, než ten v reálném čase. Není nad to si tah promyslet. Dokonce můžete i utéct. Obvykle je soubojový systém důležitou složkou, ale tady často platí, že dobře zvolená rétorika je silnější než meč. Ten nemusíte používat, když nechcete. Hratelnost není repetetivní, Svůj rozhodující podíl na tom má mechanismus procentuální úspěšnosti. Když řešíte určitou situaci, můžete díky zvyšování procent ovlivnit výsledek konání. Tato křivka se odvíjí od vašich dovedností nebo od dovedností členů ve skupině. Hra triumfuje i v případě, kdy se řešení nepovede, protože nabídne další děj v úkolu. Podobný princip platí i u smrti, obvykle nebudeme muset hru nahrávat znovu, pouze se objevíte jinde.

Společníci mají spoustu nezaměnitelných charakterových rysů. Je vtipné sledovat, jak reagují na vás a na ostatní v partě. Opět tu najdete originální osobnosti, na které budete dlouho vzpomínat. Je oříšek někoho z toulek vynechat. Jeden kompletní vandr ale naštěstí trvá několik desítek hodin a konců je dost, takže máte možnost otestovat všechny.

Specifická oblast

Numenera vypadá úchvatně. Stále jsem se zastavoval a kochal se nad výtvarným ztvárněním. Připadalo mi to povědomé. Na hře vyniknou modernější technologie, byť engine Unity má jisté limity. Je to mnohem barevnější a na první pohled i veselejší pokoukání než před osmnácti lety. To ale není negativum, naopak. Hudba Marka Morgana je také krásná, takže osobně hodnotím vizuální dojem na jedničku. Nesetkal jsem se s žádnými chybami technického ražení. Lokace jsou docela malé, ale i možná proto nikdy nenudí a mají své kouzlo, i když oblast znáte nazpaměť.

Torment: Tides of Numenera je splněným retro snem i moderním návratem. Ve hře málokdy narazíte na něco banálního. Hratelnost je dokonce tak dobrá, že mi nevadilo, že některé prvky, které tvůrci původně zamýšleli, ve finálním produktu nejsou. Tým vývojářů z inXile našel vyvážený způsob starého a nového ve fungujícím poměru. Unikátní lokace s unikátními postavami jsou zaplaveny oceánem hlubokých myšlenek a slov, které by byla škoda minout.

Pošli to spoluhráči!

Klady

- hratelnost
- rozmanité buildy
- výborně napsané rozhovory
- krásný svět

Zápory

- velmi sofistikované RPG, které není pro všechny

Hodnocení: 95%