Tomb Raider – Recenze

Reboot Tomb Raider konečně dorazil. Jaká je nová náctiletá Lara a podivný ostrov, který ukrývá různá nebezpečí?

21. 3. 2013

Tomb Raider je jedním ze základních kamenů moderního hraní. Lara Croft se poprvé objevila na Playstationu 1 v roce 1996. Od té doby se stala legendou v herním průmyslu. Posledního dílu jsme se dočkali v minulém roce, kdy se Lara vrátila v titulu Guardians of Light, který ji přivedl v trochu jiném duchu. Pak ale začaly pořádné přípravy na kompletní reboot. Autoři z Crystal Dynamics zasedli, vymysleli pořádný koncept a vyvrhli na svět zcela novou podobu Tomb Raider, jež se dosti podobá například soňackému Uncharted.

Dodnes považuji za nejlepší Tomb Raider čtvrtý díl The Last Revelation. Šlo o pouštní dobrodružství, kde Lara pátrala po svém dětství a minulosti. Aktuální Tomb Raider se zaměřuje na adolescentní Laru, někdy kolem sedmnáctého roku života, kdy ztroskotá na záhadném ostrově. Spolu s ní je na lodi její vlastní výpravu. Už v mládí se totiž Lara dala na cestu archeologie a vede tedy výpravy za záhadami. Jenže tato výprava se zvrhne v boj o holý život.

Začíná boj o život

Lara Croft je nucena se přizpůsobit těžkým podmínkám v džungli a nebude to snadné. Probouzí se zraněná, unavená a hladová. V první řadě se tedy musí naučit jak v divočině přežít. Její základní výbavou se stane luk, kterým je možné lovit občasnou zvířenu. Prvotními nepřáteli se tedy stávají nejrůznější vlci a samozřejmě všudypřítomné překážky. Lara je dosti zručná akrobatka, takže jí nedělá problém šplhat po skalách a zdolává nejrůznější propasti bez velkých obtíží. Jakmile se překlenete přes tento interaktivní tutoriál, tak se vrhnete naplno do hry. Začnete potkávat své známé z posádky a příběh se začne rozjíždět.

Stručně řečeno, příběh nového Tomb Raider je laciné béčko a možná i céčko. Postavy, se kterými konverzujete, se chovají jako naprostí dementi. Absolutně nechápu, že v situaci kdy ztroskotáte na pustém ostrově, se skupinka nesnaží držet pospolu. Je absurdní když se Lara s někým domluví, že na ní na sjednaném místě počká a ihned poté co se vrátíte je váš druh někde úplně jinde. Je to totálně na hlavu a jednání některých lidí vám přijde opravdu trapné. Příběh se pak celkově motá kolem nadpřirozené síly, která nikomu neumožní z ostrova uprchnout.

Základ hratelnosti je ale stejný, jako v předchozích titulech. S tím rozdílem že lokace jsou o něco málo větší a v nich buďto plníte konkrétní příběhový úkol anebo sbíráte součástky či vykrádáte hrobky. Těch je ve hře určitý počet a v podstatě jsou tu zejména proto, aby vás pří průchodu hrou zdržely. Tváří se jako logické hlavolamy, ale ve skutečnosti je většinou velmi snadné přijít na to, jak každou z nich zdolat. Povětšinou se jedná o hádanky typu, naplnit protizávaží něčím co jej zatíží, či jen najít správnou cestu do hrobky. Lara během svého putování po ostrově sbírá nejrůznější artefakty a zápisky, které zde slouží spíše jako achievementy.

Vše stojí jen na akci a zase akci

Boj v novém Tomb Raideru je velice akční a v podstatě sestává z toho, co známe z Uncharted. Horda nepřátel se na vás vrhá z určitého místa a vy je kosíte, jak to jen jde. Nicméně jsou zde i pasáže, v nichž se můžete skrýt za překážkou a potichu vyřadíte z boje jednoho po druhém. Co se mi opravdu líbí, že hra umožňuje i vskutku tichý průchod na některých místech, což vám umožní strategické výhody nad nepřítelem.

Brzy si tedy uvědomíte, že herní náplň je stále stejná, ale to celkem nevadí, protože Tomb Raider je velmi svižný a během hlavních misí nenarazíte, tak jako v předchozích dílech, na nějaké složité puzzly které by vás zdržely až na několik hodin. Přeci jen na tom původní hry stavěly. Tentokrát však autoři vsadili na prudkou akci. Lara v první fázi zažije prudký šok, když poprvé zabije člověk, jelikož je okolnostmi donucena. Poněkud absurdně pak působí fakt, že se později vrhá do akce jako Arnold Schwarzenegger ve filmu Komando. Lara jako když otočí a najednou vraždí nepřátele po desítkách.

Jenže s tím asi přichází největší kámen úrazu. Nový Tomb Raider je až příliš akční. Vše jede v obrovském tempu, jenže v tomto titulu to působí až moc přehnaně, například oproti Uncharted kde je vám akce servírována po dávkách. Jenže Tomb Raider je schopný vám z jedné akční scény přejít do druhé, třetí až čtvrté a pak už vám zůstává jen nevěřícný výraz.

Rád bych zdůraznil, že alespoň co se týče zbraní, je nový Tomb Raider poněkud vstřícný. Není jich zrovna přehršel a můžete nosit pouze 4 najednou. Standardní zbraní je luk, ten má Lara k dispozici od samého začátku, další zbraní je pak klasická pistole, případně brokovnice nebo kulomet. Taktéž je vám k dispozici od určité fáze hry cepín. Ten vám umožní skákat přes velké propasti tak, aby se Lara mohla zachytit na protější stěně. Veškeré vybavení je navíc možné upgradovat na stanovištích, podobně jako v Dark Souls u ohníčků.

Lara je zručná montérka

V každém odpočinkovém táboře si můžete upravovat své vybavení. Navíc každé tábořiště nahrazuje checkpointy, a co musím hře uznat k dobru, je fakt že hra se v podstatě loaduje neustále dopředu, tedy vy ani nepoznáte přechod mezi lokacemi a nejste brzděni načítáním další lokace. Nutné je mít k dispozici dostatek součástek, které se dají sbírat z nepřátel anebo z všudypřítomných beden. Za každou odehranou pasáž navíc dostáváte dovednostní body. Ty vám umožní zase vylepšovat Laru samotnou. Ze součástek můžete sestavovat nové a hlavně větší zásobníky, lepší mířidla a tak dále. Tudíž ke konci se z vašeho kulometu stává stroj na vraždění. Lařiny schopnosti jsou vcelku klasické, delší výdrž v boji, schopnost zabít nepřítele ze zálohy a podobně.

Postupně se v průběhu hry Laře odemykají nové vlastnosti, které předtím k dispozici nejsou. Stane se tedy poměrně často, že v některé lokaci na ostrově nemůžete například zbourat nějakou stěnu. O něco dále získáte naviják, kterým můžete zeď strhnout. Není ale nejmenší problém se vrátit zpět napříč lokacemi a zeď konečně svrhnout. V tomto je Tomb Raider celkem zajímavý a nabízí se možnost, že u něj strávíte i dobrých 20 hodin, než se vám podaří posbírat naprosto všechno. Klasický singleplayer, pak rychlíci zvládnou za nějakých 10 hodin, zbytek to zvládne zhruba za 14.

Pokud jde o zpracování, tak je více než dobré a velmi překvapuje u PC verze samotná optimalizace hry. Překvapivé je už to, že autoři ponechali podporu Windows XP a skutečně i na slabších sestavách je možné Tomb Raider spustit. Hodně vyhypovaným efektem se stal TressFX, který umožňuje vykreslovat vlasy hlavní protagonistky reálněji. Nicméně z toho jsem zrovna nadšený nebyl, navíc efekt působí dosti nereálně a zbytečně brzdí výkon vašeho počítače, tudíž vás stojí poměrně dost FPS. Nový patch tuto vadu trochu zlepšuje, ale nijak závratně. Pokud však nemáte potřebu se nechat laskat efekty, tak doporučuji tuto volbu naprosto ignorovat. Jinak je zpracování hry poměrně slušné. Efekty jsou velmi pěkné a celkově působí Tomb Raider na pustém ostrově poměrně uspokojivě. Poněkud hůře je na tom dabing, ten společně s výše zmíněným scénářem vytváří poněkud paskvilní dílo a není příliš kvalitní.

Multiplayerový kámen úrazu

Zásadní novinkou v novém Tomb Raider je samozřejmě multiplayer, na který nejsme z dřívějška zvyklí, a musím uznat, že původně se dobře vědělo, proč multiplayer do této hry nezasazovat. Mě osobně ničím zvlášť nezaujal a raději si tedy stále budu vylepšovat postavu v multiplayeru God of War: Ascension. Multiplayerové mapy jsou poměrně malé a je v nich spousta šplhání a skákání. Klasicky nechybí team deatchmatch, který není třeba popisovat. Zkrátka Lara a její expedice se postaví proti banditům. Cry for Help je asi nejzajímavějším módem. Zde se snažíte posbírat co nejvíce artefaktů a tím vyhnat skóre do požadované hodnoty. Posledním módem je Rescue. Zde máte za úkol sesbírat určitý počet lékárniček, abyste zvítězili, pokud jste Lařin tým. Bandité se snaží povraždit co nejvíce přeživších. Tomb Raider tedy multiplayerem neuchvátí a to i zejména proto, že není důvod se k němu vracet, jelikož vaše postava zde nedosahuje žádného dalšího levelu a dalších schopností.

Tomb Raider jako nový reboot poměrně překvapil, ale vyloženě neuchvátil. Za svou konkurencí mírně pokulhává a přiznám se, že po jednom dohrání ani nemám chuť se k titulu znovu vracet. Příběh je vyloženě směšný, multiplayer zbytečný a singleplayer až příliš přehnaný. I tak se ale jedná o hru, která se dá doporučit zejména díky singleplayeru, který vás u obrazovky udrží, ale asi si z něj nic neodnesete.

- Zpracování
- Rozsáhlý singleplayer

- zbytečný efekt vlasů