Stronghold Crusader II – Recenze

Křesťané a Muslimové se zase škorpí. Strnoghold Crusader II chce získat ostruhy.

17. 10. 2014  

Série Stronghold už není jako dřív. Druhý díl populárního Crusaderu dorazil takřka bez famfár. Regulérní dvojka ani trojka jsou jasným důkazem toho, že nové technologie mohou zničit perfektní hratelnost. Experiment s podtitulem Legends také není moc dobrý. Crusader II má co napravovat.

Pouštní lišáci

Richard I. Lví Srdce a Saladin opět v ringu. Ale hlavní hvězdou jste vy. Vrátili jste se ve jménu obou kultur, abyste tu či onu smetli a zvítězili. Samozřejmě nemůže chybět Vlk a pár dalších vojevůdců. Ty potkáte v krátkých kampaních a tolik opěvovaném skirmishi. Kampaně opět slouží jako seznámení se základními principy, takže nečekejte velkolepý příběh. Vlastně, Stronghold Crusader II okopíroval většinu misí. Navíc se nesnažil vkládat nové momentky, které by stály za zmínění. Skirmish bude jistě lepší.

A není. Sice nechybí nic, co byste neznali. To znamená. Omezené zdroje na začátek hraní, první dřevorubec, farma, skladiště, jednotka, ovšem ani tady není žádné větší překvapení. Hra se snaží vykouzlit pár zajímavých map. Třeba dá vedle sebe řeku, kopec a travnatou oblast, avšak počítač využije prostředí pouze podle jednoho vzorce. Skirmishových map je o hodně méně než v předchozím díle.

Portfolio staveb a vojenských jednotek sazí na klasiku. Vyzkoušíte si pár nových dobývacích strojů. Nechybí oblíbení arabští střelci na koních a obrnění rytíři. Stavby vyžadují až moc dřeva, což není ideální. Přehledná tabulka je nápomocná hlavně k ekonomice.

Umělá inteligence a ovládání je kapitola sama pro sebe. Vojáci málokdy vykonají správnou a rychlou reakci. Bojové módy mají možná dobrý záměr, ale nevyužijete je tak, jak byste chtěli. Otáčení kamery je zcela k ničemu, protože lehce ztratíte jednotky z dohledu. Hra samotná je pak velice pomalá, mám dojem, že zmizela lehkost, která první Crusader a jedničku tak zdobila.

Vyleštěné brnění

Pestřejší barvy oživily pouštní plochu. Animace a modely nejsou moc pěkné. Jistě, nasvícení, hloubka pole a vykreslovaní textur potěší, ale jen pokud si to můžete vzhledem k náročnosti na HW dovolit. Jestli něco z toho nezapnete, není to tak dobré. Holt, poctivé 2D umělo víc. A není to pouze nostalgický argument. Dojem napraví vydařená hudba a dabing původních herců. Hratelnost by mohl vylepšit multiplayer. Obsah by mohli časem přidávat samotní hráči přes editor.

Stronghold Crusader II se zasekl někde mezi Jeruzalémem a Akrou. Nečekal jsem penzum novinek, ale měl jsem po celou dobu hraní pocit, že autoři hlavně kopírovali. Kdybych alespoň našel náznak snažení, jenomže nám zbylo jen toporné ovládání a nedisciplinované vojsko. Je to smutné, protože tým Firefly zůstal prakticky stejný. Skirmish měl být hlavní devízou, avšak hratelnost po pár hodinách vyprchá. Hru bych doporučil nováčkům, kteří se strategiemi zkoušejí koketovat. Ostřílení králové ať velebí svá království třeba v Crusaderu I, ušetří vám to zlaťáky, můj pane.

Pošli to spoluhráči!

Klady

- Návrat některých postav
- Krásná hudba
- Multiplayer má potenciál

Zápory

- Repetitivní hratelnost a málo novinek
- Neposlušné ovládání a umělá inteligence
- Animace

Hodnocení: 40%