Rise of the Tomb Raider – Recenze PS4 verze

Rise of the Tomb Raider ukazuje, že kromě Nathana Drakea je tu pouze Lara Croft!

17. 10. 2016

Recenzovaná verze: Playstation 4 (pro konzoli dostupná jako 20 Year Celebration Edition)

Rise of the Tomb Raider není vyloženou novinkou. Zatímco na PC je dostupný už od ledna a na Xbox One už dokonce rok, tak na Playstation 4 se podíval, díky své exkluzivitě, až nyní. Ačkoliv letos si to hráči na PS4 vynahradili titulem Uncharted 4, tak zřejmě do teď netušili o jak skvělou hru za ten rok přišli. Osobně jsem se k novému Tomb Raideru dostal také až nyní a řeknu vám, proč má smysl se jím zabývat.

Rise of the Tomb Raider

Po dvaceti letech, stále jako mladá

Ne nadarmo hra nosí přízvisko 20 Year Celebration Edition. Autoři totiž do této verze nacpali kromě hlavní hry také veškerá DLC, nové skiny atd. Jde tedy o souhrnné vydání všeho, co postupně doplnilo samotnou hru. O těchto speciálních módech a rozšířeních se rozepíšu ještě později.

Druhý Tomb Raider navazuje na svého předchůdce z roku 2013. Lara coby mladá archeoložka opět pátrá po záhadném objevu. Jedná se tentokrát o posmrtný život. Toto pátrání začal již její otec, ale z jistých důvodů již neměl možnost pátrání nijak dokončit. Lara se tedy vydává po jeho stopách. Po tom samém však pase starodávný řád Trinity, který udělá vše proto, aby jej získal sám. Tentokrát je fajn, že se vývojáři zaměřili i na Laru samotnou a něco více nám o ní prozradí, zejména pak v dodatečném DLC.

Rise of the Tomb Raider

Mírná zklamání jsou, ale nic důležitého

Co mě trochu zklamalo, ale nejedná se o nějakou výraznější vadu, tak to je prostředí. V tom smyslu, že v podstatě celou hru se Lara pohybuje v horách a zasněžených úsecích. Díky geotermálnímu údolí se pak na nějakou dobu oteplí, ale raději bych už nějaké Lařino novodobé dobrodružství viděl v krásně teplých krajinách, případně i Egyptě.

Rise of the Tomb Raider

Hratelně hra nabízí to, co jsme již mohli hrát na PC či Xboxu. Mnoho prvků oproti prvnímu dílu bylo vylepšeno, a tak má Lara nějaké ty vychytávky ve výbavě a také nové schopnosti, jen je trochu zarážející, že navzdory prvnímu dobrodružství, zde Lara začíná takřka od nuly.

Jak již bylo zmíněno, tak Rise of the Tomb Raider pro PS4 nabízí řadu DLC a rozšíření, oproti základu. Přímo ve hře je tak zakomponováno rozšíření Baba Yaga: The Temple of the Witch. V dané lokaci Lara zjišťuje, co se tam vlastně děje, neboť se o daném místě vedou nejrůznější báje a mýty. Tato záležitost vám zabere v příběhu asi dvě hodiny času navíc.

Rise of the Tomb Raider

Nacpáno obsahem až k prasknutí

Dále hra obsahuje mimo hlavní příběh také rozšíření Blood Ties, kde Lara pátrá ve vlastním domě, po odkazu svého otce a zároveň tak zjišťuje pravdu o své matce, díky čemuž se o Laře dovídáme nové informace. Toto rozšíření opět zabere zhruba dvě hodiny, pokud se budete věnovat i vysbíraní všeho okolo. Poté je tu také související Lara’s Nightmare. V tomto módu se také dostanete na panství Croftů, ale tentokrát vás napadnou přízraky a je třeba je všechny porazit.

Dále je tu Cold Darkness Awakened, které je rovněž trochu přitažené za vlasy. Lara zde také bojuje se zombiemi a snaží se zachránit nějaká rukojmí. Hlavním úkolem je zde zajistit tři věže. Nebude to nic snadného, doporučuji tedy DLC hrát spíše až poté, co dokončíte příběh. Nechybí tak Endurance režim, což je v podstatě taková online část titulu. Endurance se dá totiž hrát v kooperaci a nabízí v podstatě to samé, co hlavní děj, ale je třeba hlídat, aby Lara neměla hlad či nestrádala zimou.

Rise of the Tomb Raider

O něco uhlazenější

Pochopitelně tím, že hra vyšla o dost později i pro Playstation, tak si mohli autoři dovolit trochu pohrát s nastavením a detaily. Jedná se tedy o nejstabilnější a také techniky nejvypiplanější variantu. Grafické zpracování je parádní a za Uncharted 4 ztrácí v podstatě jen malinko, zejména ale ve výrazech tváře. Jinak jsou ale efekty parádní a zejména Lařiny vlasy jsou dokonale uvěřitelné. Hra podporuje i speciální mód pro PS VR a také nechybí budoucí podpora pro Playstation 4 Pro. Bohužel ani jednu z technologií jsem neměl možnost ozkoušet.

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider je přesně tím, co jsem od něj očekával, a dokonce jsem dostal i něco navíc. Hra má skvělé tempo, trošičku klišovitý příběh, ale jinak se jedná o jeden z hitů podzimu, zejména pro ty, kteří neměli možnost toto dobrodružství hrát na jiné platformě. Pokud máte rádi dobrodružné hry a jste fanoušky Lary Croft, tak se dá s naprostou určitostí říct, že lepší díl k nám ještě nedorazil a už teď s nadějí vyhlížím další díl.

Rise of the Tomb Raider nenabízí žádnou formu české lokalizace

- hodiny zábavy

- občas drobné chybky