Total War: Attila – Recenze

Evropo, třes se! Přichází Bič boží. Total War: Attila přináší drsné válečné období.

9. 3. 2015

Zlé časy jsou tu. Kdysi mocný římský velikán se nyní ocitá na pokraji sil. Rozdělení ve dví a nápor barbarů se podepisují na osudu celého římského impéria. Jako by tyto okolnosti nestačily, přichází nová hrozba. Žene se skrz východní stepi a již je u hranic evropských národů. Je neporazitelný a do dějin vstoupí jako Attila, Bič Boží.

Jiná doba, jiné mravy

V Rome II jsme zažili vzestup a dobu nejvyšší moci Římské říše. Nyní však slyšíme pouze bolestné vzdechy římského národa a vítězné pokřiky barbarských národů.

Total War: Attila se odehrává na přelomu 4. a 5. století našeho lepotočtu, v dobách stěhování národů v oblastích severní Afriky, Blízkého Východu a samozřejmě i celé Evropy. Jádro hry, v porovnání s Rome II , zůstává stejné. Na mapě,rozdělené na města a provincie, pohybujete svými armádami, flotilami i agenty, abyste sváděli bitvy proti nepřátelům. Stavíte budovy ve městech, verbujete nová vojska, zabíráte území a uzavíráte diplomatické smlouvy s Vašimi sousedy. Na první pohled to tedy vypadá že se hra vůbec nezměnila. Ale to není pravda.

Mezi novinky patří možnost ovládání hord a migrace. Pro ty kdo hráli datadisk Barbarian Invasion k Rome : Total War nejsou tyto mechaniky nijak neznámé. V TW: Attila se představuje hned několik migračních frakcí, od Ostrogóti přes Vandali až ke krvežíznivým Hunům. Tyto frakce nevlastní žádná města a jsou založeny pouze z hord. Taková horda funguje jako obyčejná armáda ale zároveň si může založit tábor a stavět budovy.

Vypal, znič, panuj!

V praxi si taková horda přivandruje na území cizí frakce a vyloupí město dané frakce. Potom odcválají pryč a založí ozbrojené „pojízdné“ město. Druhou možností je město dobýt a okupovat. Tím se ale z hordy stane obyčejná frakce.

To ovšem neplatí v případě o největším taháku celé hry, Hunech. Tito stepní nájezdníci žijí a budují své impérium z rabování a drancování.

Slovo které vystihuje styl hraní za Huny je šikana. S velmi pohyblivou kavalerií přecváláte si hranice cizí frakce, nedbaje na diplomatické postihy, napadnete méně chráněné město a než se daná frakce vzpamatuje město je vyrabované a vypálené.

A to je další mechanika TW: Attila. Po dobytí města můžete buďto mírumilovně okupovat, vyrabovat a nebo vypálit až do základů. Tuto destrukci doprovází zajímavý vizuální efekt. Po celé oblasti okolo města se prožene plamen který spálí všechnu vegetaci. Díky tomu bude tato oblast stane neobytnou a neúrodnou zuhelnatělou plackou. Tomu se říká pořádné hunské pošušňání.

Real-timové bitvy

Real-timové bitvy jsou hlavní koření všech dílů Total War. TW:Attila nyní upravil pouze menší chyby. Zaprvé jsou k dispozici nové typy jednotek tzv. nájezdníci. Tito nájezdníci dokážou při obléhání rychle obsadit nepřátelské budovy jako např. věže a brány. A to se vyplatí hlavně proto, že věže byly posíleny, takže dokážou ve Vašich řadách ztropit velké ztráty.

Další velmi využitelná novinka je „úroveň hrozby“ dané jednotky. Pokud máte označenou Svou jednotku, okolní nepřátelské jednotky mají nad sebou barevné označení.

Největší změna se stala v balancování jednotek. Oproti Rome II, kde jsme proti obrněným římských legionářům hledali marně nějakou odpověd, v TW: Attila je ničivou zbraní právě lehká jízda, plná lučištníků. Vetšinou bylo až nefér kroužit okolo pomalé pěchoty a odstřelovat je z bezpečné vzdálenosti. Pokud se ale s touto jízdou pod salvu nepřátelských lučištníků je s Vámi ámen.

V bitvách je dále upraven režim únavy, kdy se Vaše jednotky rychleji unaví ale také se rychleji zregenerují.

Diplomacie, základ velmoci

Klíčovým prvkem každé velmoci je diplomacie. Ta se v TW: Attila trošičku pozměnila. Například můžete najít jaká bude Váš vztah s danou frakcí příští kolo.

Další novinkou je žebříček moci všech frakcí. Z ní náme rozporuplné pocity. I když se v čele této tabulky drží Východořímská říše, s největším počtem provincií, její armáda je přesný opak. Rozpadající se armáda, která se při prvním čelním útoku rozpadne. Zkrátka na tuto tabulku síly se nedá spolehnout.

Další novinkou je rodinný strom. Tam si můžete vybrat za koho provdáte svou dceru či syna, kdo bude nástupník na trůn a kdo bude vládnout jaké provincii jako guvernér. Vše je přehlednější než dřív a toho si vždy ceníme.

Světová válka

Z TW: Attila kape atmosféra války po tunách. Možná za to může soudtrack, který je zpěvem hunských válečníků.

Atmosféra je všude ponurá, temná mračna na obloze. V každém tahu se mění roční období.Při každém tahu je možné mít neobvyklé počasí, které způsobí škody na úrodě nebo na chování obyvatelstva. Při bitvách bojujete spíše v dešti nebo sněhu než při slunném počasí. Attilovo přítomnost vyvolává v obyvatelstvu strach a většinou vypukají povstání či dokonce vznikají separatistické frakce.

Celkové dojmy ze hry jsou rozporuplné. Na jednu stranu jsme nadšeni z nového prostředí, nových mechanik a nových frakcí. Na druhou stranu se některé chyby nedají odpustit jako nesnesitelně dlouhé nahrávací obrazovky. Přes to všechno je Total War: Attila krásným přírůstkem do série Total War a není důvod proč by si ho herní nováček nebo profesionál neměl zahrát.

Proto vřele doporučujeme.

- nové prostředí
- nové frakce