The Evil Within – Recenze

Zlo přichází, ale budeme se bát? Na to vám odpovíme v recenzi The Evil Within.

21. 10. 2014

The Evil Within byla poměrně očekávaná záležitost, zejména fanoušky hororových her, kteří čekají na kvalitní lekačku již delší dobu. Naposledy co dokázalo otřást základy videoherního hororu byla interaktivní ukázka P.T. tedy Silent Hills. Hideo Kojima opět dokázal že je mistrem koncepce. To samé se očekávalo o Shinji Mikamiho, který je duchovním otcem her Resident Evil a nyní i The Evil Within. Takže otázka je prostá. Budeme se bát?

Detektivem do smrti a možná i po smrti

Hra vám dá možnost vžít se do role detektiva Sebastiana Castellanose a ačkoliv to tak dle jména vypadá, tak hra se neodehrává v malé malebné španělské vesničce, kde byla odcizena tři sombréra. Vaším úkolem je vyšetřit podivný masakr, který proběhl v blíže nespecifikovaném městě. Vše se však změní ve chvíli, kdy jste zničehonic omráčeni a probouzíte se dá se říct s motorovou pilou na krku. To by nejeden hýbnul svalem a tak unikáte seč vám hnáty stačí.

Jenže to by nebylo jen tak aby za tím vším nebylo něco víc. Ačkoliv to na první pohled vypadá že děj nedává žádný smysl a ono to tak skutečně vypadá, není to mu tak. Detektiv se následně společně s dalšími prolíná v jiných dimenzích snaží se přijít na to, co je skutečnost a co ne. Je tu z nějakého důvodu? A proč se ty děsy dějí ostatním? Jaký je jeho účel v tomto celku? To jsou zásadní otázky na které se budete snažit při hraní přijít.

Zamotává se to

Příběh se tedy rozplétá postupně a rozhodně stojí za to, jelikož vás poměrně rychle vtáhne a vy budete chtít vědět více. Z hlediska hratelnosti je ale The Evil Within poněkud paskvil. Jediné co vlastně můžete je jít neustále dopředu v poměrně uzavřených koridorech a přitom se snažíte se nepřátelům vyhnout anebo je zklikvidovat. Samozřejmě druhá možnost je snazší a účelnější, nicméně má to jeden podstatný zádrhel a tím je fakt že nábojů na jejich odstranění je pekelně málo.

Proto se vám více vyplatí stealth postup, který vám zajišťuje krytí a zároveň s tím vám dává možnost své protivníky likvidovat nenápadně ze zálohy. Kromě pistole má totiž detektiv k dispozici také nůž a tím už se dá nadělat poměrně slušná paseka. Ve hře je vaší velkou potíží právě nedostatek zásob. Nábojů je poskrovnu a lékárničky zde také zrovna nerostou na stromech. Tím se stává hra velmi náročnou a to zejména na těžší obtížnosti.

Hratelně je na tom titulně obdobně jako Alan Wake. Všude kolem vás je povětšinou absolutní tma a vy se tak orientujete jen pomocí své svítilny. Do toho všeho se snažíte likvidovat své protivníky a všelijaké přeludy. Boj však tím že je většinou nerovný tak postrádá smyslu. Co však hře chybí a je to zcela zásadní faktor, tak to je strach. Upřímně jsem se snad za celou dobu nebál. Občas jsem narazil na pocity nejistoty z toho co mě čeká dále, ale rozhodně jsem se nedostal do stavu, že bych hru vypínal ze strachu. Spíše z frustrace ze samotného hraní.

Horor beze strachu

Autorům se příliš nepovedlo nastavit na rozumnou míru ovládání a kameru. Mnohdy se vám stane, že se musíte příliš krkolomně otáčet, což je způsobeno tím, že kamera je téměř hned za zády hlavního hrdiny a díky tomu je manipulace s postavou mnohdy dosti náročná. V některých okamžicích je situace rázem velmi nepřehledná a vy nevíte co se pořádně děje.

Pokud jde o koncepci hry, tak lépe mi vyhovovala pozdější část hry, která je pro hru tohoto rázu lépe stavěná. První polovina je poněkud nudnou záležitostí a onen stealth ve hře příliš nefunguje, takže upřímně nechápu proč se tím autoři vůbec zabývali. Možná kdyby bylo více akce, tak by hra byla záživnější a to říkám jako příznivec hororů. Bohužel hra ačkoliv bude takto označována hororem není, ona se jím pouze snaží být.

Co trochu okořenilo zatuchlé principy této hry, tak to jsou nápady jaké měli autoři u vytváření potvor a bossů. Zpočátku natrefíte na starou dobrou klasiku. Tedy kousavé zombie bez špetky inovace a také na řezníka, který s máchající motorovkou v ruce nemůže vyděsit už ani sám sebe. Následně však přijdou roztodivné kreatury, které dokážou alespoň děsit svým zjevem a pokud by se vám tohle objevilo v noci u postele, tak už jen tlučete do smrti hlavou o polstrování.

Neoriginální a nepřekvapivé

Ve hře je i jednoduchý levelovací systém, kdy máte možnost vylepšit Sebastianovi schopnosti či si upgradovat vaše zbraně a doplnit některé zásoby. Problémem je však opět to že levelovacích bodů máte nedostatek, a tak je dost těžké se rozhodnout do čeho vlastně investovat.

U hry byla použita technologie enginu ID Tech 5. Upřímně příliš spokojen nejsem. Pokud jde o navození atmosféry tak to se enginu daří dobře, ale pokud jde o textury a postavy, tak to je tragédie. Nehledě na to, že na starších konzolích hra působí poněkud neostrým dojmem. Plus pak rozhodně musím dát za hudbu a dabing, které se oproti grafickému ztvárnění zdařily. Jak již bylo zmíněno, učiněnou katastrofou je kamera a ovládání.

The Evil Within je něčím co došlo na půli cesty a tam si uvědomilo, že vlastně nemá tvář. Není ničím konkrétním. Nedaří se mu v základních principech a celkový koncept je zadupán do země tím, že jej sráží na kolena zbytečné nedodělky. Hra není v rámci hororu ani evolucí ani revolucí. Je pouze připomenutím starých časů a své fandy si najde. Otázkou ale zůstává kolik jich vlastně bude.

- ozvučení

- stealth
- kamera