Sherlock Holmes: Crimes and Punishments – Recenze

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments oživuje žánr adventur!

2. 10. 2014

Sherlock Holmes zažívá v posledních letech poměrně velký nárůst popularity. Díky Hollywood nás v příštím roce čeká ukončení filmové trilogie o tomto populárním detektivovi. Nyní i díky talentovaným vývojářům máme možnost si vyzkoušet jaké to je být v roli detektiva Sherlocka Holmese.

Sherlock Holmes bez Downeyho

Předchozí hry se Sherlockem Holmesem nebyly nic moc, to se dá říct bez větších sporů. Mnoho lidí již odsoudilo adventurní žánr a  v mnoha případech se tomu bohužel ani nedá divit. Nový Sherlock je však překvapivě velmi dobrý, a to i přesto že pochází z dílen stejných autorů, jako díly původní.

Nový Sherlock Holmes vám narozdíl od předchozích titulů z této série umožní dosud nevídané. Ve většině detektivních her totiž zákonitě musíte dojít k nějakému závěru, a to nejlépe k tomu jednomu. Naprostou demenci a degradaci tohoto žánru jsme nedávno viděli v Murdered: Soul Suspect. Autoři vás nechali vše opakovat tak dlouho a zkoušet tolik variant dokud jste nedošli tam kde jste měli být a kde jste měli sebrat to co bylo třeba.

Sherlock Holmes: Zločin a trest vám dá možnost onen řešený případ dokonale podělat. Pokud nesesbíráte dost důkazů nebo si je dáte špatně dohromady, tak se může stát že bude obviněn někdo jiný či prostě případ nevyřešíte. I s tím kupodivu hra počítá. Je zde tedy reálná možnost, že Sherlock Holmes ve vašem případě nedostojí svého jména.

Detektivka jak má být

Spíše tedy podobně jako v L.A. Noire vyslýcháte jednotlivé postavy, získáváte vodítka a stopy, sbíráte důkazy a vyvozujete z toho závěry. Jenže i L.A. Noire vás většinou dotlačilo do jediné správné možnosti s tím, že jste akorát měli odečtené plusové body za některý ze špatných důkazů. Sherlock vás to však nechá dotáhnout až do konce a to je na něm právě to parádní.

Hra je rozdělena do šesti velkých případů z nichž každý trvá dvě až tři hodiny, dle toho jak schopní budete u samotného pátrání. Výsledek případu se vždy dovíte až na konci, takže do samého závěru nemáte tušení, zda jej řešíte správně či ne. Vy však nepotřebujete důkazy k dalšímu řešení. Pokud jste přesvědčeni o tom že by bylo možné řešit určité souvislosti takto, tak se tak můžete vydat. Buďto je to rozhodnutí správné anebo ne. To ale dopředu nevíte. A to je na tom to krásné.

Ačkoliv je třeba občas u hry popřemýšlet, neznamená to že byste se někde na delší dobu zasekli anebo jste nevěděli co dále. Hra vás nechá plynule proplouvat svým příběhovým prostředím a láká vás k tomu abyste případy vyřešili.

Jak na to?

Holmes má k dispozici několik metod vyšetřování. Může postavy vyslýchat, shánět důkazy a představovat si průběh. Rozhovory probíhají tím stylem, že vybíráte možnosti a posloucháte následné odpovědi. Rekonstrukci případu můžete občas využít při spojení některých stop. Sherlock je pak schopen při správné dedukci si přehrát nějaké důležité okamžiky, tak jako by je předtím sám viděl. Ohledně shánění důkazů, tam je to klasika v hledání předmětů a také probírání se písemnostmi. Díky tomu že hra je na PC kompletně v češtině, tak se nemusíte obávat nejasností z důvodu neporozumění textu hry. Čeština je navíc na té nejprofesionálnější úrovni.

Výjimečně se také vrátíte na Baker Street, kde Sherlock rozjímá či provádí nějaký ten pokus. Autoři se snažili hru ozvláštnit i o nějaké ty novinky, a tak nechybí ani možnost chopit se postavy Johna Watsona nebo dokonce psa Tobyho. Ale v těchto ohledech bych nerad prozrazoval nějaké další detaily.

Hru lze hrát jak z pohledu první tak z pohledu třetí osoby. Upřímně řečeno, lepší hraní je v případě pohledu třetí osoby. Pokud jde o zpracování hry, tak to se povedlo na poměry adventur velmi pěkně. Vše běží na Unreal Enginu 3 a až na pár drobností se dá říct, že hra je zpracovaná dobře. Škoda jen technických problémů a některých loadů, které jsou poměrně časté. Je občas skutečně otravné, když chcete započít jen rozhovor a hra vás nechá chvíli čekat.

Sherlock Holmes: Crimes and Punisments je skvělá hra. Po delší době jsem měl možnost si zahrát adventuru která má hlavu a patu a navíc vás baví od samého začátku až do konce. Sherlock sám o sobě je velmi charismatická osoba a dodává tomu šmrnc. Možnosti řešení případů jsou neobvyklé a dělají tak hru v tomto směru unikátní. Jediné co jsem již vytkl je poněkud menší množství případů, ale to je jen malá vada na kráse. Pokud jste na adventury ještě nezanevřeli, tak vám Sherlock ukáže tu nejschůdnější cestu jak se k nim vrátit s plnou vervou.

- rozuzlení případů

- dlouhé loady
- místy tech. potíže