Lego City Undercover – Recenze

Exkluzivní Lego hra pro Nintendo Wii U, Lego City Undercover, dokazuje, jak vypadá dokonalý kostičkovaný svět.

24. 4. 2013

Lego City Undercover je zkrátka další přírůstek do už tak rozsáhlé rodiny. Díky studiu Travellers Tales už mnoho let máme možnost rozehrávat LEGO příběhy na našich obrazovkách a monitorech. Byl to Batman, Star Wars, Piráti z Karibiku, Indiana Jones či třeba Pán Prstenů. Jen stručně shrnu proč Lego City: Undercover je na Nintendo Wii U a zřejmě se jej nedočkáme na jiných platformách. Jde o to, že Nintendo přímo zafinancovalo tento projekt, včetně verze pro 3DS, která je prequelem a nese název Lego City Undercover: The Chase Begins (recenzi tohoto titulu můžete očekávat rovněž velmi brzy).

Chase McCain je správnej polda

Vraťme se tedy k recenzování Lego City Undercover. Z příběhu moc prozrazovat nebudu. Ve stručnosti se dá říci, že poté co Chase McCain, coby hlavní postava hry, prožila své dobrodružství ve 3DS verzi, se opět musí vrátit jako policejní detektiv do služby. Primárním cíle pro něj bude už starý známý zločinec Rex Fury. Oproti prequelu se tyto události odehrávají o několik let později. Co je však nejdůležitejší, tak rozhodně zjištění, že tentokrát si autoři nevzali na paškál žádný známý filmový hit, aby jej pouze obyčejně přetvořili ke svému kostičkovanému obrazu a nasadili hromady vtipů. Tentokrát je zde zcela jejich vlastní zápletka, která sice na poměry jiných her není nic převratného, nicméně v rámci série je to rapidní posun a dokonale tím doplňují to skvělé, kvůli čemu spoustu hráčů nutí ke koupi.

Humor je jednou z hlavních složek této hry. Autoři se totiž trefují jak na mladé publikum, tak i na starší. Dokonale vyvážili jednotlivé aspekty. Zatímco menší publikum se bude smát klasickým vtípkům, kdy se postavičce za dobu mírného odpočinku přilepí kobliha na tvář, či když klauni právě vyloupivší banku, místo zbraní postříkají policisty vodou. Co se pak týče starších, ty budou tyto scény vnímat jinak, neboť klauni vybíhající z banky jasně evokují útěk Jokera v Temném rytíři. Odkazů na filmy je tu nenápadně umístěno dost. Najdete tu Matrix, Vykoupení z věznice Shawshank a další.

Dělej si co chceš. To ti máma neumožní!

Samotná hratelnost hry vychází přeci jen z předlohy asi nejrozmanitější série v historii herního průmyslu, a to GTA. V podstatě je Lego City vytvořeno, jako GTA z kostiček, bez přílišných násilností a krve. Chase McCain má možnost běhat po městě, plnit tuny nepovinných misí a vedlejších věcí. Může také jezdit autem, a to téměř jakýmkoliv, měnit obleky, běhat parkour, může i plavat a nechybí dokonce ani létání.

Chase je všeuměl, ale je nutné jej spousta kouskům teprve naučit. Na začátku máte jen své původní šaty a neumíte zhola nic. Časem se ale Chase bude moci převléci za zloděje, horníka, hasiče, člena gangu a mnoho dalších. V každém z těchto obleků pak může vykonávat specifickou vlastnost. Jako horník například může sbírat dynamit a umisťovat jej tam kde ho aktuálně potřebuje, nebo může rozbíjet krumpáčem kamenivo.

Hratelnost je zde skutečně rozmanitá a nestačíte se divit, kolik toho autoři dokázali do města vtěsnat. Naprosto šokující je počet všude se válejících kostiček. Ty můžete sbírat a za ně pak nakupujete nejrůznější možnosti. Často ve hře narazíte na prázdnou plošinku z Lega, na níž můžete za příslušnou částku zakoupit nějakou stavbu. Tím se vám například, vedle dvouproudé silnice otevře jakési depo a můžete si na něj coby policista nechat přivolat vozidlo, kterým je pak možné cestovat po městě.

Po městě narazíte i na spoustu výzev. Například můžete proběhnout nějaký ten parkour (free-run) po střechách či si dáte závod na určité místo v omezeném čase a tak podobně. Některé výzvy se opakují mnohokrát, takže si jich užijete do sytosti. Navíc všude možně po městě jsou poschovávané další odemykatelné charaktery, spousta speciálních kostiček, které lze získat, jen když k tomu máte správný oblek a tak dále. Zábava je tu skutečně na dlouhé hodiny, a tak se není čemu divit, že po několika hodinách hry zjistíte, že nemáte hotovo ani 10%.

Kostičkovaný svět

Pokud jde o samotné město, tak to je opravdu velké. Nabízí v podstatě tři větší ostrovy, z nichž jeden je opravdu veliký, poté tu najdete i ostrůvek se sochou Svobody a také ostrov, na němž je postavena parodie na Alcatraz, nazvaná Albatros. No zkrátka je to asi největší mapa jakou jste v Lego hře mohli začít a je velmi dobře, že ji máte v podstatě přístupnou od začátku téměř celou a to bez nějakého zbytečného loadování. Horší to je, když pak přeskakujete z exteriéru do interiéru a opačně. Nicméně mapa nabízí různé zajímavé lokace. Klasické město, čínskou čtvrť, přírodní park, spoustu vodní plochy kolem města, nákladní doky a další. Rozmanitost je tu skutečně obdivuhodná. Navíc spousta lokací je ukryta v rámci nejrůznějších misí – banka, věznice, kanály atd.

Hra trpí na strašně dlouhé načítání. Co si budeme nalhávat, konzole Wii U samotná je už v podstatě sama o sobě děsně pomalá a utahaná. Není tedy divu, že jí trápí loady u takovéto kolosální hry. V podstatě pokaždé když přejdete z vnější mapy do vnitřních prostor, třeba do banky, spustí se načítání, které trvá zhruba půl minuty, někdy až minutu. Je to dost otravné a brzdí to zejména, když se už těšíte do další lokace. Kupodivu tento neduh není eliminován ani v případě že máte hru staženou skrze digitální download. I přesto že jsem měl hru nainstalovanou přímo v konzoli, její nahrávací časy odpovídají tomu, co se děje při čtení z DVD.

Jinak je hra technologicky zvládnuta velmi dobře. Nechybí kvalitně podané zpracování v Lego stylu, které už mají Travellers Tales za ta léta zvládnuté naprosto skvěle a stejně jako na jiných platformách i na Wii U se hra hýbe a vypadá výborně. Naprosto překvapující je dabing. Prvně jsme se s ním u Lego hry setkali v případě Pána Prstenů. Tam však šlo o hlášky vyňaté z filmů a nasazené do hry. Tentokrát je tu vlastní příběh, vlastní scénář, vlastní dialogy. Postavy jsou velmi profesionálně nadabované a nutno říct, že se zvuková stránka taktéž povedla na jedničku. Pokud jde o hudbu, tu má Lego City také vlastní a sem tam vám tam mixne nějakou tu hitovku.

Ach, ty bouračky

Co se však na jedničku nepovedlo, tak to je jízdní model vozidel. Ano, stejně jako v GTA ostatní řídí poměrně dobře a pokud budete stát na kraji chodníku a jen tak se rozhlížet, tak snad k žádným samovolným kolizím nedochází, ale jakmile se do toho čtyřkolového mumraje vměstnáte, tak poznáte, že to není tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Bohužel jízdní model je zde až bych řekl odfláknutý. Auta se chovají opravdu divně a často se vám stane, že se vyhýbáte autu ve vedlejším pruhu, a i když si jste jistí tím, že jej nemůžete štrejchnout, bum a už se sypu kostičky.

A jak se autoři poprali se speciálním Wii U ovladačem, tedy hybridním tabletoidem. Poměrně dobře. Co mi však vadí a přijde mi, že je to snad zejména u této hry, tak to je fakt že ovladač toho moc nevydrží. Mám vyzkoušeno, že po 4 hodinách se zkrátka vypne a vy musíte dobíjet, což mi přijde poměrně málo. V době kdy jej totiž v podstatě nepotřebujete, tak neustále svítí a ukazuje mapu města, což mi přijde zbytečné a doslova to ovladač vybíjí. Nicméně občas ho můžete využít i jinak. Jde přes něj například fotit a skenovat prostředí anebo skrze něj přijímáte videohovory. Přišlo mi ale poněkud nelogické, že pokud si zapnete ke hře doprovodné titulky, tak postavička, která mluví, má svou animaci na ovladači, zatímco titulky běží na obrazovce. Zkrátka těžko budete létat očima sem tam.

Pokud jde o skenování a focení. Tak se obrazovka na televizi promění na statický obraz a na ovladači pak vidíte situaci a pomocí něho zaměřujete a cílíte na to, co je třeba oskenovat či vyfotit. Ovladač umí i odposlouchávat na dálku cizí hovory postaviček, samozřejmě v rámci mise.

Nejlepší Lego hra?

Lego City Undercover je zkrátka skvělé. Má své mušky a cílí především na mladší hráče, ale i přesto by se mu starší publikum nemělo vyhýbat jen z principu. Ukazuje se, že i Wii U má konečně titul, kvůli němuž někteří zapláčou, že nemají tuto konzoli, neboť jak jsme již zmínili, dá se očekávat, že na jiných platformách se hra neobjeví. Hru můžu směle doporučit naprosto komukoliv, protože dostanete porci příjemného humoru a neuvěřitelně rozmanité hratelnosti.

- otevřená mapa
- vtipné narážky

- místy kamera