Zavřít reklamu

inFamous: Second Son – Recenze

inFAMOUS: Second Son je tu a ukazuje, že i nový Conduit, Delsin Rowe dokáže svých schopností využít naplno.

20. 3. 2014    

Recenzovaná verze: Playstation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

První inFamous byla poměrně revoluční hra. Zakládala si předně na tom, že hlavní hrdina přinesl schopnosti dosud v herním světě poměrně nevídané. Ačkoliv jsme již viděli pár postav využívat elektřinu (Shocker a Electro – univerzum Spiderman), žádný z nich ji neuměl využít tak jako Cole McGrath v inFamous. Hra měla velký ohlas a druhý díl jen potvrdil, že se jedná o perfektní exkluzivitu pro konzole Playstation 3. Sucker Punch tvrdě dřeli a tajně připravovali třetí díl, který přináší nového hrdinu a nový příběh, nicméně již na Playstation 4. Je Delsin Rowe lepší než Cole?

Nové město, nový hrdina, nové schopnosti

inFamous: Second Son vypráví příběh mladého Delsina Rowea, který je cosi jako místní flákač a jehož největší snahou na sebe upoutat pozornost pomocí nejrůznějších graffiti. Jeho bratr Regie Rowe pak nemá coby místní šerif nic lepšího na práci, než chytat Delsina při jeho přečinech. Abych nevyzradil příliš z příběhu, jen nastíním, že v úvodu hry dostává Delsin možnost využití svých schopností. Následně se dostává do Seattlu, který vám umožní využít váš potenciál naplno. Hra se odehrává 7 let po událostech z inFamous 2.

Nutno ještě dodat, že Seattle ovládá organizace D.U.P. Ta se snaží o to, aby byly Conduiti zlikvidováni. Jednotky D.U.P. působí po celém městě. Jejich úkolem je vyhledávat jakékoliv druhy Conduitů a zpacifikovat je. Delsin naopak bojuje za místní obyvatelstvo a hledá možnost jak město zbavit této organizace. Stejně jako v předchozích dílech ale Delsin převažuje misky vah své karmy. Bude hrdinou či tyranem pro místní obyvatelstvo? To je čistě na vás a pak také na něm.

Seattle je rozdělen na jednotlivé čtvrti. Celé město je pak rozděleno na dva velké ostrovy, z nichž ten druhý je přístupný až později. Každou čtvrť ovládá D.U.P. a vaším úkolem je vyrvat ji ze spárů těmto jednotkám. Postupně tedy zabíráte město a zvyšujete svůj vliv. Propaganda běží naplno a obyvatelé vás buďto obdivují anebo nenávidí a dokonce se vás bojí. Dobrá i špatná karma má celkově 5 stupňů.

Živoucí město je rájem pro Conduita

Město je poměrně velké, nicméně to způsobuje fakt, že Delsin nemůže využívat extrémně rychlého pohybu, tak jako Cole. Ten kdysi mohl jezdit díky elektřině po kolejích nadzemky. Delsin tuto možnost nemá a tak je jeho pohyb omezen pouze na jeho schopnosti. Poměrně překvapující je však samotné město z pohledu lidí, kteří v něm žijí. Po ulicích jich chodí skutečně desítky a po pár vašich interakcích na místní okolí zjistíte, že na vás i reagují. Pokud se k nim chováte jako ryzí tyran, budou vás nenávidět a zároveň již dopředu utíkat. Pokud jste ale jejich hrdinou, tak vás obdivují, pokřikují na vás, fotí si vás a například slečny projevují i svou náklonnost.

V každé čtvrti je spousta dronů, po jejichž zničení je Delsin může využít pro své účely, a to tak že z nich vytáhne Blast Shard. Díky Blast Shardům můžete získávat nové dovednosti, díky poměrně rozsáhlému stromu schopností. Každá ze schopností má ještě spoustu variací a možností jak jí využít. Jelikož bych nerad spoileroval i ohledně dalších schopností, které Delsin může pak využít, tak budu níže popisovat pouze možnost využití ohně a kouře a také neonu.

Zpočátku můžete vyzkoušet schopnosti, které jsou odvislé od elementu ohně a kouře. Díky tomu může Delsin využít rychlého přesunu na krátkou vzdálenost. V takovém momentě se rozptýlí na oblak kouře a znovu se zhmotní za objektem, který překonává. Dále může kouř metat proti nepřátelům a také díky rozptýlení do kouře, může rychle cestovat mezi ulicí a střechami. V takovém případě stačí najít nejbližší větrací šachtu, která vás vyhodí na střeše. Rovněž můžete kouř využít k tomu, abyste setrvali ve vzduchu a přeletěli určitou vzdálenost. Silným útokem jsou jakési kouřové střely, které dávají větší damage.

Kouř, oheň, neon a další

Druhou schopností hry je využití neonu, což pro mě osobně není tak zajímavé jako předchozí vlastnost, nicméně je to velice efektivní. Kouř dobíjíte tak, že si jej vytáhnete z nějakého komína či hořícího vozidla. Ohledně neonu je to o něco snazší, jelikož ten můžete vytáhnout z jakéhokoliv billboardu, který svítí a dalších reklam. Neon je možné využít podobně jako kouř, vlastnosti jsou podobné, akorát ohledně přesunu jsou možnosti větší. Pokud tlačítko pro rychlý únik držíte delší dobu tak Delsin dokáže i několik vteřin využít opravdu velice rychlého pohybu. Ten lze využít k tomu, že se dostanete po zdi domu až na střechu anebo díky tomu přeletíte na blízkou střechu od vás.

Největším útokem, který lze využít je použití jakési bomby. Tu doplníte tím, že se vám podaří nepřátele zajmout, nikoliv zabít v případě že hrajete za ochránce města. Pokud je z vás místní tyran, tak je nutné nepřátele zabíjet. Tím se dobíjí možnost využití této bomby. Pakliže je naplněna, tak ji spustíte na daném místě pomocí jednoho tlačítka. U kouřové bomby však nejde tuto schopnost využít, pokud nejste na odkrytém prostranství, tak v takovém případě vám to hra nepovolí, ale o možnost použití nepřijdete.

Ve chvíli, kdy dojde k použití bomby, se rozpoutá pro nepřátele peklo. Pokud jde o kouřovou bombu, tak Delsin vyletí vysoko do vzduchu, tam se otočí a prudce zamíří k zemi. Tam pak dojde po nárazu k detonaci, která zničí vše živé i neživé v okruhu několika desítek metrů. U neonu dojde k tomu, že Delsin se vznese pár metrů do vzduchu, zvedne přitom i své nepřátele, čímž je znehybní a poté spustí salvu neonových střel. Tím opět dojde k likvidaci všeho co je v nejbližším okolí. To vše probíhá za neuvěřitelně efektivní animace, která vyráží dech, když si uvědomíte, že jde o in-game a je spustitelný téměř všude.

Vliv, propaganda a teror

Abyste vymanili určitou čtvrť z vlivu D.U.P. musíte vyřadit z provozu rušičky a jejich hlavní stanoviště, což je jakýsi energetický zdroj. Rušičky jsou zde v podobě menších vysílacích věží, které musíte zničit. Poté se musíte postarat o energetický zdroj. Ten pokud vyřadíte z provozu, velmi snížíte vliv jednotek v dané oblasti a na mapě díky tomu uvidíte vše co je k dispozici. Co musím autorům pochválit, tak je rozhodnutí přidat na mapu od samého začátku úplně všechno. Tudíž nemusíte nic složitě hledat, včetně Blast Shardů.

Po likvidaci hlavního stanoviště máte k dispozici vedlejší mise, které snižují vliv D.U.P. až na nulu. Jedná se například o to, že Delsin může svým sprejem na určitých místech vytvořit graffiti. Tím zvyšuje propagandu. Otvírá se tím i možnost využití Dualshocku 4. Musíte jej natočit zatřepat a pak pohybem nastříkat sprej na správná místa. Ostatně se dá využít i dotyková plocha ovladače, díky které otvíráte dveře a podobně. Dále ve hře můžete hledat skryté agenty. Hra vám vždy ukáže váš cíl na obrazovce a vy jej musíte ve vyznačené oblasti najít a zlikvidovat. Pokud vás cíl odhalí dříve, tak utíká a to velmi rychle, neboť jde o Conduita rovněž.

Dalším úkolem je kupříkladu likvidace kamer, které se objevují všude po městě. Většinou jsou viditelné velmi dobře, ale narazíte i na takové, které je třeba vyhledat. V takovém případě se vám pohled přesune do čočky kamery a vy tak hledáte její umístění. Můžete sbírat i audio logy, které zde plní funkci Dead dropů z předchozích dílů.

Úchvatná podívaná

Na inFamous: Second Son je jasně vidět, že autoři nelenili a připravili naprosto úchvatnou podívanou. Pochopitelně jim to umožňuje nový hardware, který je v konzoli Playstation 4. Hra má naprosto dokonalou mimiku postav, čímž dodává všemu na realističnosti. Grafická stránka je neuvěřitelná. Efekty jednotlivých elementů jsou zpracovány skutečně věrně a naprosto vás pohltí již zmíněné speciální bomby, které Delsin umí. Předělové animace jsou pak ještě o chlup hezčí než samotný gameplay. Dá se ale říct, že hezčí hru na poli next-genu a možná i celkově jsme tu ještě neměli. Zvuková stránka se nemá za co stydět i když mi trochu přišlo, že oproti inFamous 2 šel hudební podkres trochu do pozadí. Zvukové efekty a další jsou však parádní. Důležité je i zmínit, že hra netrpí žádnými bugy a podobně. Určitě stojí za to zmínit, že tvůrci se rozhodli do hry nedat dynamickou proměnu počasí, ale v rámci příběhu se postupně protočí asi sedm různých denních hodin. Takže jednou hrajete ve dne, pak v noci, pak za soumraku a podobně. Při každém tomto časovém úseku hra vypadá trochu jinak, díky nasvětlení a dalším efektům.

inFamous: Second Son je vlastně tím co jsem tak nějak očekával. Parádní jízdou za nového Conduita, který využívá své nové schopnosti doslova naplno. Technologie pokročila, a tak jej Sucker Punch servírují v té nejlepší možné podobě. Pakliže čekáte se svou konzolí Playstation 4 na perfektní a hlavně exkluzivní titul, tak je inFamous jasnou volbou. Nejlepší next-gen hra je tu.

Klady

- grafické zpracování
- příběh
- nový hrdina
- spousta nových schopností
- hratelnost

Zápory

- nic důležitého

Hodnocení: 93%