Far Cry 4 – Recenze

Král otevřených stříleček se vrací. Je Far Cry 4 krokem vpřed nebo jen krokem do prázdna?

10. 12. 2014

Far Cry 4 byla jednou z nejočekávanějších her v letošním roce. Zatímco s Assassins Creed: Unity Ubisoft díru do světa neudělal. Čtvrtý díl se s tím nepáře a servíruje asi nejodvážnější prostředí ze všech možných. Po mutantním ostrově, zběsilé africe a naprosto šílených ostrovech přichází na řadu Himaláje ve své největší kráse. Má nové dobrodružství v horském prostředí své kouzlo?

Z vyhřátých ostrovů do ledových hor

Čtvrtý díl vás zavede do drsných Himalájí, kde mají šanci přežít jen ti nejlepší. Zejména proto že ve fiktivní zemi Kyrat, v níž se hra odehrává vládne tvrdě Pagan Min. Samozvaný monarcha, který co si umane, to dostane. Chová se jako totální šílenec, a to dokonce více než Vaas, který se před dvěma lety uvedl jako absolutní magor. Pagan Min jej však překonává v šílenosti. Vaas byl spíše ujetým bláznem, tohle je však pravé šílenství.

Stejně jako v předchozím díle, máte před sebou rozsáhlou mapu, která je plná nástrah a nebezpečenství. I tentokrát na vás čeká spousta zvěře a nepřátel, kteří doufají že při nejbližší příležitosti vás zkrátka zlikvidují. Na horských toulkách narazíte na vesničky, nepřátelská stanoviště atd. Far Cry 4 dostává jiný rozměr právě díky tomu, že se odehrává nejen vertikálně, ale i horizontálně a právě změny výškových rovin jsou zde velkou zajímavostí, ale zároveň kamenem úrazu. Mnohdy se stává, že pokud jedete například v autě, tak skončíte v nějaké propasti jen proto, že nevíte co je za horizontem a to mě doslova vytáčelo.

Bez kožešin, ani ránu

Bohužel se ve hře značně uchytil systém vylepšování výbavy skrze lovení zvěře. Upřímně, to mě přestalo bavit už v Assassins Creed 4: Black Flag, kdy se jednalo o rutinní záležitost a spíše to bylo otravné, než zábavné. Je tedy vždy nutné ulovit danou zvířenu a získat onu kůži, která vám chybí k tomu abyste se lépe vybavili. Tento systém nyní Ubisoft cpe snad do každé své hry a začíná to být poněkud vlezlé a bez nápadu. Kromě toho lze ve hře vylepšovat i samotnou hlavní postavu, a to ve dvou stromech dovedností. Každá z nových schopností vám trochu pomůže v soubojích či při plížení, atd.

V porovnání s předchozím dílem se čtyřka skutečně příliš nepochlapila. Nabízí v podstatě jen nové prostředí, jiný příběh a jinak je to de facto to samé s menšími obměnami. I tak jde ale stále o skvělou záležitost, neboť solidních stříleček je na trhu také pomálu. Hra nabízí desítky hodin zábavy zejména těm, které baví se rochnit ve všudypřítomném sběru ptákovin, které jsou rozeseté po celém Kyratu. A že jich je požehnaně. Pochopitelně nechybí ani osvobozování určitých území a také ničení propagandistických stanovišť, čímž se vám rozšiřuje mapa. Ta není větší než-li ve Far Cry 3, ale nabízí větší rozmanitost, než minule.

Zastřel co můžeš!

Zatím každý díl se vyznačoval velice slušným multiplayerem a zejména u třetího dílu byl vskutku parádní. Navíc kooperace byla bez sebemenší chybičky. Bohužel u trojky šlo o plnohodnotný multiplayer u čtyřky už se jedná jen o jakousi variaci k hlavní kampani, aby bylo případně co dělat ve více lidech. Podobně jako v již zmíněném čtvrtém Assassinovi se autorům hodí do krámu stejné multiplayerové režimy, ukryté pod jinými názvy.

Najdete tu tedy hon na masky, kdy se snažíte je ukrást z určitého místa a donést na svou základnu. Druhý tým se v podstatě snaží o totéž a zároveň vám brání v ukořistění. Nechybí ani mód kdy dobýváte základnu druhého týmu a nakonec je tu režim v němž musíte pokládat bomby a protějšek se snaží je včas deaktivovat. Třešničkou na dortu je možnost, vytvářet vlastní mapy v editoru, který multiplayer obsahuje.

Jednou nahoře a jednou dole

Far Cry 4 doznalo značných změn ve zpracování. Přeci jen v herním světě dochází v posledních letech ke značnému pokroku v technologiích a každým rokem jsou nám tak servírovány hezčí a hezčí tituly. Far Cry 4 patří, zejména na konzolích nové generace, ke špičce svého žánru. Autoři využili enginu z předchozích dvou dílů a vyždímali z něj současné, možné maximum. Pochopitelně na konzolích nové generace se dočkáte celkově lepšího obrazu a zlepšených detailů. Je až nepochopitelné, jak je možné, že nové Far Cry 4 běhá skvěle, zatímco Assassins Creed: Unity byla nebetyčná ostuda. Pokud jde o ozvučení, tady nelze nic vytknout, dabing je prvotřídní a zvukové efekty vynikající. Kromě toho nechybí ani v jedné z platformových verzí česká lokalizace, která je zcela kompletní.

Far Cry 4 je přesně to co se dalo očekávat. Není průkopníkem v žánru, ale drží si své zaběhlé standardy a nebere si servítky. Dokazuje naprosto jasně v čem je skvělé a v čem otravné. Perfektní pokračování, které vylepšuje své předchozí vlastnosti, ale stále v některých pokulhává, tak jako před dvěma lety. Předchůdce byl přeci jen krapítek lepší. I tak ale budeme za pár let Far Cry 5 vyhlížet s nadějí a nadšením.

- rozmanitost prostředí
- délka hry

- málo nového