Dead Space 3 – Recenze

Dead Space 3 přichází, aby vás naposledy pořádně vyděsil. Daří se mu to?

22. 4. 2013

Recenzovaná verze: Xbox 360

Série Dead Space je jedna z mála, která v posledních letech měla snahu hráče při hraní také řádně vyděsit. To se jí také podařilo, jelikož Dead Space vždy přinesl velice kvalitní zvuky a hororové podání, jež dokázaly vyděsit. Od Dead Space 3 se tedy nečekalo nic jiného, než že přinese staré zvyky stejně kvalitně jako dříve. Jenže dokáže vás vyděsit něco, co jste už třikrát zažili?

Potřetí a naposled

Pokud jde o příběh, nejedná se opět o něco vyloženě převratného, ale je poměrně kvalitní a nabízí i pár silných a dosti drsných momentů. Ačkoliv se to tak nemusí zdát ze samotného prologu hry, tak i přesto se ocitnete opět v roli vesmírného inženýra, Isaaca Clarka. Isaac se během rychlého sledu událostí stává důležitou figurou v příběhu. Je nutné zachránit jeho přítelkyni Ellie, kterou můžete znát z druhého Dead Space. Hra je poměrně dlouhá, čítá totiž 19 kapitol, které nabízí zhruba kolem 12-15 hodin hry, dle toho jakou obtížnost zvolíte. Navíc během jednotlivých kapitol narazíte i na nějaké nepovinné mise, kdy například musíte prohledat určitou oblast, kterou za normálních okolností můžete klidně minout, a nijak vám to nepřitíží.

Pro začátek se sluší říct, že Dead Space 3 přináší o něco akčnější pojetí celé hry. Autoři propadli hloupému trendu, který povětšinou z dobrých her dostane pryč ty specifické vlastnosti, kterými se hra lišila a raději je přizpůsobena větším masám. Už v první kapitole budete v šoku, co se to před vámi na obrazovce odehrává. V prvních minutách, co máte pod palcem Isaaca, se totiž dočkáte přestřelek z klasických third-person akcí.

Sestav si sám

Naštěstí se velmi brzy dostanete do vesmírné lodi, která vás má přepravit na avizovanou zasněženou planetu Tau Volantis. Na to samozřejmě dojde, ale mezitím na lodi strávíte zhruba třetinu hry. Tady se hra velmi podobá zejména prvnímu dílu série. Temné chodby, kdy nikdy nemáte jistotu, že z té či oné díry na vás něco nevyskočí. Co mě velmi potěšilo, tak to je zejména prostředí planety. Na ní se nachází množství komplexů, které zde po lidech zůstaly a jsou poměrně různorodé. Pravda, v dané kapitole se například do určitých místností vracíte, ale rozhodně zde nejsou neustále recyklovány stejné lokace. V rámci kapitol je vám servírována vždy něčím specifické a hlavně jiné prostředí.

Třetí díl hororové vesmírné ságy přináší pár novinek, což je vcelku pochopitelné. Jednou z nich je vaše výbava. V předchozích dílech postupně nacházíte jednotlivé zbraně a tím vylepšujete svůj kompletní arzenál. Nyní jste nuceni nacházet součástky a různé prvky k tomu, abyste si na takzvaných lavicích mohli upravovat a dokonce díky plánům, si i mohli kompletně sestavovat nové zbraně. A že se z některých součástek dá sestavit pořádné dělo! Zbraně totiž nesestavujete podle pevně daných kritérií, tedy pistole, brokovnice atd., můžete totiž veškeré prvky kombinovat a experimentovat.

Jiná planeta, stejné potvory

V určité fázi hry dostane Isaac do výbavy malého bota. Ten je tu proto, aby kromě vás nalezl další součástky. Časem jich můžete vypustit i více a po určité době, když rozevřete lavici, tak vám vyjedou údaje o nově nalezených věcech. To se celkem hodí a snadněji tak přicházíte k jednotlivým vylepšením. Ono kromě zbraní, lze zlepšovat i vaše obleky. Dříve měl Isaac k dispozici pouze jeden, který vylepšoval, a dokonce se to na obleku vizuálně projevovalo. Tentokrát autoři vytvořili asi pětici obleků, které se vám postupně odemykají a veškeré úpravy které provedete, nejsou tolik vidět, ale týkají se pak všech obleků, které máte přístupné. V jednu chvíli jste dokonce oblek nuceni nalézt, neboť původní oděv Isaaca  nechání vůči mrazu a delší pobyt na otevřeném prostranství by jej zabil.

Pokud jde o nepřátele, tak kdyby zde nebyli mimozemšťané, rozhodně by to byla zásadní novinka, ale naprosto nesmyslná. Těch je zde několik druhů. Někteří z nich si zřejmě řekli, že neobjevit se v posledním díle trilogie znovu by byla škoda, a tak jsou zde druhy, které znáte z dřívějška. Deprese mám do teď zejména z potvor, které nelze klasicky zabít, jelikož jim neustále dorůstají všechny údy. Nově se zde ale objevují velké potvory, které zde plní úlohu bossů. U těch mě však trochu mrzí, že je dost snadné přijít na to, jakým stylem je rychle a efektivně popravit. Nejtrapnějšími pasážemi jsou ty, kdy bojujete s lidskými protivníky, kteří povětšinou mají kulomety či něco podobného. Tyto přestřelky, které na vás vybafnou, už v první kapitole jsou zoufale nudné a absolutně do Dead Space nezapadají.

Kooperace jako přebytek

Velkou novinku v třetím Dead Space najdete ve hře více hráčů. Nejedná se o klasický multiplayer, ale jde o kooperativní mód pro kampaň. Připojíte se buď vy k někomu, nebo někdo k vám a hrajete jednotlivé kapitoly z příběhu. Vaším kolegou se pak stává John Carver, který standardně vystupuje v příběhu a je pravda, že pokud hrajete sami, tak se Carver dokáže ze scény vypařit, ze vteřiny na vteřinu a působí to trochu divně. Nicméně kooperativní hra je zajímavý doplněk, ale já osobně nejsem zrovna zastáncem toho, že zrovna hra tohoto typu něco takového potřebuje. Chápu však, že se najdou tací, kteří to vyloženě uvítají, ale připraví se tak o dusivou atmosféru.

Co se týče zpracování, tak není co vytýkat. Upřímně, už první díl mě ve své době nadchl svou grafikou a dokonce i dnes, když si jej pustíte, tak vás překvapí, jak skvěle vlastně hra vypadá a jak detailně je celé prostředí vykresleno. Dead Space 3 je na tom samozřejmě ze všech dílů nejlépe. Perfektně vyhlazuje veškeré detaily a lahodí vašemu oku. Velmi dobrou práci odvedli také leveldesignéři, co mě však trochu zklamalo oproti předchozím dílům, tak to byly zvuky, které mi zde přišly méně výrazné.

Rovnou se přiznám, že jsem to neočekával, ale Dead Space 3 potvrdil své kvality a po celou dobu mě bavil. Rozhodně nejde o nějaký zbabraný pokus navrátit hororovou sérii na vrchol. Pravda je, že strachu trochu ubylo, ale pořád je to velmi dobrý kousek s velmi slušnou herní dobou. Po delší době opět mohu s čistým svědomím hru doporučit, na rozdíl třeba od Crysis 3, který podle mého názoru sérii poslal do věčných lovišť. S jistou změnou v příběhu by se možná dal připravit i další Dead Space, ale to už je otázkou budoucnosti.

- grafické podání
- délka kampaně
- specifická atmosféra