Pro Evolution Soccer 2013 – Recenze

Pro Evolution Soccer 2013 – recenze

24. 10. 2012

Abych pravdu řekl, tento rok jsem očekával stejnou písničku, jako zhruba poslední 3 sezony. PES představí několik “revolučních” novinek, stejně tak učiní i v táboře EA a po proklepnutí demoverzí a přečtení recenzí všichni nakonec skončíme u FIFY, protože se to soudruhům z Japonska zase nějak úplně nepovedlo. Jenže pro překvapení všech je tomu letos jinak. Novinky v hratelnosti nového dílu Pro Evolution Socceru opravdu mění hru natolik, aby o ní uvažovali i hráči z vedlejšího tábora a takový přesun bych bez nadsázky přirovnal k přestupu Figa z Barcy do Realu. Ne, nedělám si legraci, PES 2013 vážně stojí za to.

Důkazem toho, že v Konami letos berou útok na první místo pořádně vážně, je přepracovaný systém přihrávek a střel, nazvaný PES Full Control. Díky němu (a magickému tlačítku L2/LT) se u vašeho hráče objeví šipka, kterou můžete směrovat vaše střely a pasy v rozmezí plných 360 stupňů, což hře dodává zcela nový rozměr. Času na vystřihnutí milimetrového pasu budete mít po většinu času dost, hra se od minula o něco zpomalila a místo sledování motorových myší máte mnohem více pocit, že po hřišti běhají skuteční fotbalisté. Bojíte se tedy, že by vaši geniální přihrávku za obranu, či střelu placírkou podél brankáře, AI zpackalo? Právě v takovýchto chvílích přichází na řadu Full Controll a s ním už je to jen o vašem skillu a dovednosti hráče, který má právě míč u nohy.

Tím se dostávám k další vychytávce, kterou si nový PES 2013 přichystal. Díky takzvanému Player ID totiž Ronaldo vysílá na bránu jednu pumelici za druhou stejně, jako pravý Ronaldo. Messi mezi obránci kličkuje právě tak ladně, jako pravý Messi a Rooney s buldočím výrazem ve tváři brousí protivníkovy obránce plných 90 minut zápasu stejně, jako…no jen zkuste hádat. Player ID logicky nedostal každý hráč, dle Konami se dostalo cca na stovku nejlepších hráčů na světě, na druhou stranu si tím ale těchto několik desítek hráčů udržuje jakousi exklusivitu a pokud je budete mít v týmu, jejích přítomnost bude znát jak přesnými pasy, neomylnými skluzy, či schopností rozhodovat zápasy krásnými góly. Tato funkce se mi v PES 2013 zamlouvá mnohem víc, než její obdoba ve FIFA 13, kde jsem měl při hraní pocit, že mezi hráči nejsou žádné hmatatelné rozdíly. Někteří sice běhají rychleji, než ostatní (a to je bohužel stále to, co ve rozhoduje), ale stejně tak každý může přesně přihrát, každý odebere míč a každý dokáže zavěsit míč do branky hlavou (dokonce i skřet Tevéz), což ve vás úplně dobrý pocit při hraní nezanechá.

Celkově mi PES 2013 mně přijde mnohem těžší na naučení a dokonalé ovládnutí. Míč vám pořád někam utíká, hráči jej horko těžko zpracovávají a střely létají všude možně, jen né do sítě. O to větší radost budete mít, když se vám povede parádní akce zakončená placírkou do horního růžku. PES 2013 mně díky této obtížnosti přijde stejně, ne-li více odměňující, jako tomu bylo v dílech na staré generaci konzolí, kdy ještě o králi fotbalových her nikdo nemusel pochybovat. Ono abych se přiznal, posledních pár let jsem PES bral “až” jako druhou fotbalovou hru, protože nadvláda EA byla zcela jasná a neoddiskutovatelná. A když najednou zapnete tenhle fotbálek a zjistíte, že všechno, co o fotbale víte z FIFA, můžete s klidem vyhodit oknem a musíte se takzvaně (ano, i já tuto otřepanou frázi použiju) naučit fotbal hrát znovu, stojí před vámi pořádná výzva a je na vás, jestli se po několika prohraných zápasech vrátíte zpět, odkud jste přišli, nebo pěkně zapnete tutorialy a začnete studovat, jakže se vlastně dělá tahle klička a čím si míč přehodím přes hlavu.

Chtěl jsem se v recenzi vyvarovat přílišného srovnávání, ale jedno si neodpustím, FIFA a PES jsou ve své podstatě vlastně úplně rozdílné hry. FIFA by se dala zařadit do škatulky “pick up and play”, čili zasuň, hraj, nad ničím nepřemýšlej a střílej krásné góly již od prvního zápasu. PES na stranu druhou je hra mnohem komplexnější, složitější na ovládnutí a mám pocit, že i více “přemýšlecí” (a snad tímhle nikoho neurazím). Pokud si tedy lahodíte v pilování vašich dovedností, studování statistik a vymýšlení taktik, PES bude pravděpodobně váš šálek kávy.

A jaká je tedy hratelnost? Nuže, dokonalá simulace to opět není, s tím vážně nepočítejte. Občas ze hry jde cítit silný arkádový feeling, hlavně pokud jste hráli staré díly PES na PS2. Některé pohyby hráčů vypadají hodně roboticky a hra zdaleka nemá tolik různých animací, jako její protějšek od EA. Hře to ale rozhodně na kráse neubírá, má spád, spoluhráči nestojí jako strašáci v poli, ale chytře si nabíhají do volných prostorů, skluzy vypadají skvěle a pumelice z 25ti metrů plachtí vzduchem stejně ladně, jako Suaréz v blízkosti pokutového území. K překonávání obrany soupeře vám letos bude ulehčovat život nový a dle mého naprosto skvěle zpracovaný systém driblování s míčem, takzvaný Deft Touch Dribbling. Ten se aktivuje tlačítkem R2/RT a díky němu můžete s hráčem (a míčem) provádět různé úkroky do strany, lehce si předkopnout míč, posunout jej okolo běžícího protihráče a celkově se vám díky tomuto tlačítku otevírá obrovská škála triků a fint.

Herním módům vévodí Be a Legend a klasika v podobě Master League, kterou lze hrát jak offline proti počítači, tak online, kde se se svým týmem nemehel postavíte celému světu. Právě v tomto módu jdou krásně vidět rozdíly mezi schopnostmi hráčů a vy budete rádi za každý bodík u techniky, umisťování střel, či přesnosti odebírání míče navíc, protože se základním týmem, kde má váš nejlepší hráč hodnocení 67, si doslova projdete peklem. Za odehrané zápasy dostáváte peníze a za ty kupujete nové hráče a stávajícím prodlužujete smlouvy, nic složitějšího na tom nehledejte. Peněz se vám nedostává mnoho a tak nečekejte, že tým s Ronaldem na hrotu a Čechem v bráně vybudujete za týden, tady bude potřeba čas…a železné nervy. Nicméně i pár výtek by se našlo. Někdy jsem na spojení s protihráčem čekal příliš dlouho, jindy se zase zápas automaticky přerušíl kvůli lagování (naštěstí to nikomu nepřičte prohru) a celkově je menu MLO šíleně nudné. Jestli by se v Konami mohli něco učit od svého konkurenta, je to hlavně v celkové živosti a prezentaci herních obrazovek.

PES 2013 je nicméně skvělá fotbalová hra, rozhodně však není pro všechny. Do příště by to chtělo více animací, hra by taky mohla být ještě o kousek plynulejší, z nejdůležitějších lig světa není licencovaná Premier League a německá Bundesliga (a to lze vyřešit upraveným Option File od modderské komunity, takže pokud zvládnete strčit USB disk do vaší konzole, máte po starostech), zato se Konami podařilo exklusivně zajistit práva na Ligu Mistrů a brazilský Copa Libertadores. Komentář by po letech taky zasloužil trochu oživení, soundtrack obsahuje pouze pár songů, takže hudební obsah bych doporučil vytvořit sám, nicméně v jádru je to konečně ten starý dobrý PES se skálopevnou hratelností a úžasnými góly, na který jsme tolik let čekali a to je nakonec to, co rozhoduje, nebo snad ne?.

Je tedy PES 2013 nejlepším fotbalem Konami na této generai konzolí? Naprosto bez diskuze. A co nejlepší vůbec? To nechám na každém, ale pro mě ano. Škoda jen, že to Konami trvalo dlouhých 6 let, než vyslali do světa důstojnéhho zástupce série a bojovníka o trůn. Snad jim to na nové generaci s FOX enginem půjde rychleji 🙂

- kontrola nad hrou
- fyzika
- po naučení uspokojující hratelnost