Zavřít reklamu

Far Cry 3 – Preview

Dovolená je príma věc, což dokazuje Far Cry 3. Není však maňana jako maňana.

9. 6. 2012    

Když se řekne Ubisoft, všichni si představí Prince z Persie a assassinskou ságu o tajemných mužích v bílé róbě. Třetí díl Far Cry nás zavede do malebných zákoutí tropického souostroví. Slyšel jsem mnoho názorů, které se týkaly hlavně toho, proč je to zase džungle. V tomto směru nevidím vůbec žádný problém. Z gameplaye na mne slunné prostředí působí daleko lepší a ucelenější atmosférou než u prvních dílů  Crysis a  Sniper Ghost Warrior. Druhý díl přinesl hlavně změnu ekosystému. Africké pláně nadšeně uvítali snad všichni milovníci stříleček. Bez tortury se musím přiznat, že jsem předchozí díl nedohrál a už se k němu nikdy nevrátím. Ačkoliv jsem stereotyp překousl u většiny her, zde se mi to nepodařilo. Skřípění zubních kanálku měla na svědomí tupá umělá inteligence s okamžiky božské předvídavosti, i když jsem na bedrech nosil vylepšenou M5 s tlumičem, stále jsem byl na mušce.

Druhá potíž spočívala v nedodělaném respawnu. Lokace byly i přes dobrý systém autobusových stanic značně rozsáhle a to způsobovalo frustraci. Při putování se objevilo hned několik skupinek opravdu tuhých protivníků. Hlava útočícího černocha vyfasovala 25 kulek – dotyčný se složil až poté. Nečekal jsem sice realistickou střílečku, ale pokud vám dojdou olověné zdroje do nepřátel ještě hodně daleko od hlavního cíle, to opravdu není zábavné a smysluplné. Třetím hřebíčkem do rakve byly otravné mise. Subquesty trpěly jednorázovým schématem tristních zážitků. Přines, zabij, vyhoď do vzduchu. Invence nulová. Hra, která měla potenciál vyšponovat akční hry o kousek výše, selhala a stala se tak pouze dobrou, nikoliv skvělou záležitostí. Uvěřitelné postavy a nezvyklé nemohlo stačit. Po mém nářku se zdá, že Far Cry 3 bude další nepovedený zmetek do rodiny. Já ale věřím, že si třetí díl vezme to nejlepší z povedené jedničky a poučí se z chyb. Takhle by měl třetí díl vypadat, ne?

How do you do?

Po těžkém pracovním vytížení přijde vhod dlouhá idylka. Hlavní protagonista Jason je po příjezdu uvězněn a také násilně separován od své přítelkyně. Každá správná hra plná patosu by měla obsahovat i protřelého padoucha. Ke kormidlu se dostal vyšinutý pankáč jménem Vaas. Tento maník asi moc zdravého rozumu nepobral. Vaše analýza se potvrdí de facto v záhy. Vaas kolem vaši maličkosti krouží jako krvežíznivý havran, občas žblebtne něco o smyslu života, a dovolí vám, abyste se vykoupali v průzračném vodopádu. A co teď?

Nehledě na veškeré problémy, že vaše kapsy jsou prázdné, hitpointů také moc není, a divokost fauny a flóry také nebudí klid v duši. Hra vás bude nutit se přizpůsobovat přírodě, sem tam může přijit zemětřesení, nebezpečí způsobené ohněm nebo divou zvěří. Krom toho se vaše individualita bude muset vypořádávat s psychickými traumaty. Ve hrách to není jev zcela neznámý, vzpomeňte si třeba na trable v Heavy Rain či Max Payne 3. Splynutí s postavou tak bylo mnohem jednodušší.  Do hry vstoupí také rozverný mužík s lysohlávkami. Nevím, zda se užívání drog projeví do hlavní dějové linky, avšak v oblasti hratelnosti by mohlo jít o příjemný počin. Dusná atmosféra se určitě objeví u nepěkných a značně brutálních situacích. O hudbu se stará slavný skladatel Brian Tyler, který ví, jak ty struny dobře poladit.

Není to sandbox, ale ani tuna skriptů

Far Cry je samozřejmě pořád krystalická střílečka. Krycí systém by měl podpořit i menší stealth, který se zřejmě využije v praxi jen málokdy, avšak pokud se obrníte dávkou trpělivostí, může přinést kýžený výsledek. Nepřátele nerozstřílí vše kolem. Zřejmě jde o vyvážení obtížnosti. Far Cry nejspíš poskytne i variabilní nástroje hromadného vraždění. Očekávám, že se i zde objeví nezbytná vylepšení pro zbraně. Jason si občas vypomůže fotoaparátem, aby lépe zmapoval okolí, potažmo nepřátelské objekty a lidi.

Hra nabídne celou řadu úchvatných skriptů. Možná, že vás to na zadek neposadí, ale záměr se upřít tomu celému nedá. Hodně se těším také na rozhovory. Věřím, že kvalitní dialog postav dokáže snadno a efektivně vyvolat pozornost. Co ovšem stojí za pozornost, je způsoby dopravy a hledání všemožných zkratek, pasáží, cestiček, dolin, pahorkatin, jeskyni apod. Okolní lesy by neměly být pusté, a tak sem tam objevíte něco, co na vás udělá dojem. Cestovatelské choutky ukojíte autem, vrtulníkem, lodí, plavat, budete ťapkat hezky „pěšo,“ ostatně se tu objeví to, na co jsme zvyklý už z Far Cry 1.

Podle studia došlo k vylepšení umělé inteligence jak v boji, tak v neagresivním stavu mysli. Autoří přísahají s rukou na Bibli, že respawny nebudou kazit hráčům úsměvy. Tak snad se jim dá věřit.

Úkoly se budou točit kolem zaběhnutého vzorce akčních her. Nejsem naivní, že by Far Cry 3 bude obsahovat nesčetný seznam questů, očekávám však, že tvůrci zašmátrají ve svých fantaziích a vykouzlí esenci tvrdých bojů a povedeného steathu. Jsem si jistý, že se zde napěchuje i bonusový obsah podobnému sbírání diamantů.

Graficky hra nevypadá vůbec špatně. Engine nijak zvlášť neohromí, ale je vidět snaha vymačkat z enginu maximum a pastva pro oči to rozhodně je.  Osobně si přeju dobrou optimalizaci a to mi bohatě stačí. Postavy nevypadají prkenně a dobrá fyzika by se měla postarat o solidní zábavu a snad i o pár úsměvných momentů. Jsem moc zvědavý, jak se projeví hrátky Matky přírody.

Far Cry 3 zatím vypadá hezky na papíře i ve videích. Jestli se vývojáři poučí z předešlých chyb, bude to pro nové pokračování jen dobře. Nemám na sobě růžové brýle, ale pokud bude hra alespoň tak dobrá jako první díl a přidá kapku vlastní charakteristiky, nemáme se proč strachovat o finální resumé. Hra vychází 7. záři s českými titulky.