PlayStation VR – Recenze

PlayStation VR je dalším zajímavým hardwarem na poli herního průmyslu a bude zajímavé sledovat, co nás čeká od budoucna.

9. 6. 2017

Recenzované platformy: PlayStation 4 a PlayStation VR

Virtuální realita je pojem, který byl dlouhá léta brán za něco, co se snad ani skutečností stát nemůže. Jenže pokrok nezastavíš a inženýry ze Sony už vůbec ne. Ti totiž v posledních letech usilovně pracovali na tom, abychom se i od nich zařízení, které bude schopné ji zobrazit, nakonec dočkali. PlayStation VR je sice nějakou dobu již na trhu, ale naše redakce ji měla možnost vyzkoušet až nyní. Bavil jsem se u ní nebo mi snad bylo špatně?

„Levná“ a skvělá zábava

Nemá cenu se tu mocně rozepisovat o pořizovací ceně. PlayStation 4 se v základní verzi během minulých dní objevil dokonce za 5500 Kč. K tomu za necelých 11 000 Kč pořídíte PlayStation VR a je třeba také dvou Move ovladačů. I tak je pořizovací cena celého setu mnohonásobně nižší než v případě Oculus Rift nebo třeba HTC Vive.

Nové světy už čekají

Teď už k samotnému využití. Headset je velmi příjemný na nošení. Dá se poměrně slušně nastavit a nic tak nepřekáží vizuálnímu požitku. Co je akorát menší problém, tak je třeba počítat s tím, že headset se po určité době stane poněkud kluzkým kolem očí. Ačkoliv v něm strávíte někdy 10 či 20 minut, tak se vám gumy, které jsou použité kolem očí poměrně dost zpotí, včetně vaší hlavy.

Občas je tedy headset třeba sundat a otřít. Snad jen jednou došlo k tomu, že se zamlžily čočky tak, že přes ně bylo špatně vidět. Co musím ocenit, tak je přesnost senzorů. Vše totiž bere kamerka PlayStation Eye, která je umístěna nad či pod televizí a snímá vaše pohyby. Pakliže se pohybujete skutečně v poli, které je schopna kamerka pojmout, tak nezaznamenáte větší potíže. PlayStation VR neumožňuje pohyb, jako tomu je u HTC Vive, a tak je snazší se v požadovaném sektoru udržet.

Pokud jde o samotné hry, tak jelikož jsem již měl možnost vyzkoušet HTC Vive, tak mohu s čistým štítem říct, že Sony zatím se svým headsetem nedosahuje takové kvality. To se však dalo očekávat, vzhledem k ceně a upřímně není to až tak podstatné. Pouze u některých titulů si uvědomíte, že by asi mohly být o něco ostřejší.

K vyzkoušení jsem měl k dispozici Driveclub, Until Dawn: Rush of Blood, Playstation VR Worlds, RIGS Mechanized Combat League a Resident Evil 7. Driveclub není vůbec špatný, jen je tu dost velký problém s dohledností. Není příliš dobře vidět na více než 50-70 metrů před vozidlo, a tak se řítíte maličko naslepo. Avšak co musím pochválit, tak je vynikající vykreslení kokpitů u vozidel. Máte tedy skutečně pocit, že řídíte závodní vozidlo.

Dostavuje se i pocit, že budete zvracet

Until Dawn mi způsoboval asi největší problémy. I když jde o povedenou střílečku, tak se mi z ní dělalo zle. Je to dáno faktem, že v Until Dawn je pohyb utvořen tak, že se s vámi pohybuje malý vozíček. Tím pádem se v některých pasážích nelze vyhnout tomu, že se řítíte z kopce obří rychlostí, ale vaše tělo vnímá, že tomu tak není. V tu chvíli jsem musel zavírat oči anebo si dát doslova pauzu od celého hraní.

PlayStation VR World je souhrnem zajímavých miniher, které potěší nejednoho fanouška casual her, ale najdou se i hry, které zaujmou zkušenější hráče. Jednou z nich je i The London Heist. Povedená gangsterská minihra v níž si zastřílíte proti nepřátelům a stanete se obětí malého výslechu. Tady nemám téměř žádné výhrady. Ocean Descent je zkrátka potápění v rámci klece kdy na vás útočí žralok. Problémem této hry je fakt, že znova už si ji asi nepustíte.

Jak dokáže zabavit míč a dvě branky!

Ze všeho nejvíc mě ale chytla hra Danger Ball. Zde máte za úkol v malé aréně, která jako kdyby vypadla z oka filmu Tron: Legacy, odrážet míč pomocí vaší hlavy zpět na soupeře a snažit se mu dát gól. Tady by bylo super, kdyby Sony zakomponovala i multiplayer, který tu chybí. Na této hře jsem strávil asi nejvíce času, protože nehrozí, že by se vám u ní mohlo dělat špatně.

Poslední dvě hry VR Luge a Scavengers Odyssey jsou spíše do počtu. U Scavengers Odyssey si vyzkoušíte létání ve vesmírné lodi. Bohužel zpracování je velmi zastaralé. V Luge vám dává za úkol se vyhnout protijedoucím autům a popravdě na tom není nic moc zábavného.

Co se týče RIGS Mechanized Combat League, tak to je celkově velmi povedená hra, která právě umožňuje i multiplayerová klání. Co je ale poněkud škoda, tak to je fakt, že musíte létat hlavou ze strany na stranu, abyste vůbec něco stíhali. Jen škoda té nesmyslně dlouhé výuky na začátku hry, která za moc nestojí a zdržuje od samotného hraní.

Resident Evil 7 ačkoliv není přímým titulem od Sony pro tento VR headset, tak je asi zatím nejlepším titulem, který si lze na tomto zařízení zahrát. Má opravdu parádní vizuál a zobrazuje i pěkné detaily, nemluvě o děsivých momentech. Zarážející je ale fakt, že pár scén, které normálně ve hře jsou, tak společně s PS VR najednou zmizí, což je škoda. Bohužel i u Resident Evil 7 se dostavuje efekt, kdy se člověku dělá špatně z rychlého pohybu směrem vpřed.

PlayStation VR zatím mohu hodnotit velmi pozitivně. Headset přináší to, co jsme od něj očekávali a nemalou mírou ukazuje, jak by mohly vypadat hry budoucnosti. Až na malé výhrady se jedná o zajímavé zařízení. Otázkou je nakolik zůstane ze strany Sony podporováno a zda budou tituly ještě přibývat. Pokud tedy máte rádi netradiční herní zážitek, tak je PS VR přesně volbou pro vás.

- snadné použítí
- rozmanité tituly
- jiná forma zábavy