No Man’s Sky – Recenze

No Man’s Sky je zajímavou vesmírnou výpravou do neznámých světů. Jen se až příliš opakuje!

19. 8. 2016

No Man’s Sky je hrou o které se mluvilo již zatraceně dlouho před vydáním. Zpočátku se prezentovala pouze jako další indie počin, který nikoho příliš zajímat nebude. Postupem času však byla vydávána další videa a informace, které naznačovaly, že jde o mimořádný počin a zejména co se do velikosti týče o nevídaný kousek. Jak nakonec hra dopadla, vám povím o něco níže.

nomanssky2

Vzhůru do temnoty

Nečekejte žádný velký příběh. Dokonce ani úvod. Hra vás vrhne do neuvěřitelně rozsáhlého vesmíru. Jsou zde skutečně miliardy planet v milionech soustav. Hra je unikátní právě v tom, že každou z nich můžete objevit a pojmenovat dle sebe. Pochopitelně sem tam narazíte i na planetu, která již někým objevena byla. V tomto konceptu je hra unikátní, ale má co ještě nabídnout kromě toho?

Na začátku se ocitnete na planetě, na níž je vaše ztroskotaná loď a vy pomocí inteligence Atlase, ji dáte zase dohromady. Projdete si tedy tutoriál, v němž se vše naučíte a poté musíte vyrazit na cestu. Kam? Inu jeden cíl hra přece jen má. A tím je dostat se do středu samotného vesmíru, těžko říct zda se vám to podaří, neboť to nebude úplně snadné.

nomanssky4

Světů je přehršel a jejich unikátnost vás ohromí

Hra staví na tom, že každá planeta, na níž přistanete, je zcela unikátní. Je tu nepřeberné množství prvků, z kterých se generuje okolí, fauna či flóra. Díky tomu se vám nemůže stát, že byste něco někde viděli podruhé, maximálně to tomu může být dosti podobné. No Man’s Sky je zejména objevitelská hra, která vás nikam a ničím netlačí. Ti kdo mají rádi prozkoumávání světů a sběr surovin, si přijdou na své a budou jako v sedmém nebi. Všichni ostatní budou spíše zklamaní. Kromě toho ve hře není příliš interakcí. Občas se objeví nějaká ta akční pasáž, ale ta jakoby sem vůbec nezapadala a nehodila se. Akční hrou No Man’s Sky určitě není a kdo je přesvědčen o opaku, bude hodně zklamán.

Sběr surovin je další věc, jež lze ve hře provádět, ale nemá to nějaký zásadní vliv na hratelnost. Maximálně se vám může stát, že vás váš oblek přestane někde chránit a vy tím pádem zemřete sami a opuštěni na vzdálené planetě. Inu i takový je osud průzkumníka. Nicméně hra vás za to nebude nijak perzekuovat.

nomanssky3

Ale co dál?

Hře jednoznačně chybí větší variabilita a smysl pro zabavení průměrného hráče. Určitě se z tématu dalo vytěžit mnohem více. Nebylo by od věci pořádně se setkávat s jinými hráči, bojovat s nimi, bojovat ve vesmíru atd. Možností je mnoho, ale autoři se rozhodli pouze pro jednotvárné objevování planet bez většího významu. Výjimečně se objeví nějaká zajímavost, jako je průlet černou dírou.  Věřím tedy, že spousta hráčů se po pár hodinách ukouše nudou.

Zpracování samo o sobě je poněkud zastaralejšího rázu, ale potěší právě fakt, že nahodile generované lokace, zvěř či porost jsou pokaždé dosti rozdílné co se tvaru či barev týče. V tom tkví síla hry. Její jedinečnost, díky které vám dává pocit, že vás má stále čím překvapit. Pro účely hraní si myslím, že zpracování je takto naprosto dostačující. Vcelku slušný je hudební doprovod, který vám hraje při přeletech po vesmíru a samozřejmě nesmí také chybět zmínka o zvukových efektech, které kolem vás budou během hraní.

nomanssky1

Pád do černé díry

Kamenem úrazu je momentálně stabilita hry a některé chyby, které ji sužují. Poměrně dost často vám konzole vyhodí chybovou hlášku a hra spadne. Ostatně problémy má i PC verze, takže se nejedná pouze o problém konzolové volby. Optimalizace tedy není dotažena do úplného konce a určitě by to chtělo na ní ještě zapracovat.

Co tedy říci závěrem? No Man’s Sky je moc pěkná hra a přináší poměrně neotřelý pohled do vesmírných zákoutí. V jádru je však poměrně prázdnou adventurou, která toho mohla nabídnout více. Potenciál do budoucna by jako série mohla mít, ostatně aktuální prodeje nasvědčují tomu, že se pokračování zřejmě dočkáme. Jenom by to určitě chtělo hráči naservírovat více, než pouze prázdné pochody a přelety napříč vesmírem.

No Man’s Sky nenabízí žádnou formu české lokalizace

- variabilita planet
- ohromné možnosti objevování