Gran Turismo 6 – Recenze

Nový díl slavné a úspěšné závodní série Gran Turismo je tu! Co přináší šestý díl nového?

4. 1. 2014

Recenzovaná verze: Playstation 3 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Na začátku prosince se dočkalo spousta fanoušků nového dílu Gran Turisma, na který se tentokráte čekalo pouze tři roky. Nedá se s jistotou říci, zdali pátý díl byl povedený nebo ne. Mnoho zarytých skalních fanoušků bylo z pátého dílu zklámáno, ale na druhé straně se našlo nespočet příznivců, kteří najezdili tisíce kilometrů. Sám jsem neodolal tomuto legendárnímu závodnímu kousku a strávil u něj nějakou tu hodinku závodění. Ovšem nějaké chyby jsem si něm také našel, jako například ne moc detailní grafické zpracování nebo standartní vozy, které podle vyvojářů jsou zcela v normě, ačkoliv se jedná o zjevnou daň za to, že ve hře se nám naskytlo řídit přes tisíc vozů. Otázkou tedy je, jestli vývojáři z Polyphony Digital posunuli svoji hru za tři roky trochu dál nebo ne. Přináší tedy šestý díl něco zásadně nového?

GT již pošesté

Na samotném začátku vás potěsí přepracováné menu, které je jenoduché a přehledné, ale zároveň má své osobité kouzlo. Výběr závodů je také poměrně jednoduchý a začínáte v amaterské kategorii, která ovšem i pro průměrné závodníky, bude něco nudného a nasledujicí závody nejsou opakem. Za vyhrané závody získáváte hvezdičky, které zpřístupňují další závody, ale i oddechové výzvy, jako například srážení kuželů za určitý čas. Máte-li, ale nároky čistě na zlaté medaile, toto oddechové dovádění vás spíše zadýchá. Pokud vás v minulém díle bavilo dělat licence, potěší vás, že tato discipilína zůstala zachována. Tentokrát ale licence stojí v cestě k postupu do nové obtížnejší kategorie, narozdíl od oddychovek, zlaté madaile nejsou žádnou výzvou. Další zpříjemněním budou speciální závody, při kterých si například vyzkoušíte závodění na Měsíci ve vesmírném vozítku.

Nečekejte velké změny!

Když mluvíme o Gran Turismu, je velice důležité, že se nejedná o nějakou arkádovku, která vychází každý rok, ale o závodní simulátor. Šestý díl se může pochlubit zese o něco lepší fyzikou, která má zážitek ze závodění příblížit o něco více k realitě. Pokud se rádi projíždíte v normálních autech a nebáví vás závodění pouze ve vysokých rychlostech, bude Gran Turismo pro vás jak dělané, protože si ve hře příjde na své opravdu každy a jestli pro vás hra bude stále náročná, můžete využít hned několik asistentů. Ty slouží k usnádnění řízení, automobily tak budou více poslouchat a udržet se na trati bude hračka. Ti, co se řadí do skupiny ostřílených veteránů na asistenty ani nepomyslí, má to ale háček. Hra se krasně ovládá jak na ovladači, tak na nějakém volantu. Ze zkušnosti vím, že investovat do volantu nejsou vyhozené peníze. Pokud volant nemáte, ovladač jistě oceníte, je to lepší než hraní na klavesnici. Nemůžu se ale zbavit pocitu, že řízení na ovladači je u nového dílu o něco lehčí, než v minulém díle. Například do zataček  můžete později brzdit a většina vozů i se zadním náhonem s vypnutou trakcí drží jak přibitá. S volantem vás ale zato čeká o něco větší výzva.

Vývojáři z Polyphony Digital měli poměrně těžký úkol. Narozdíl od studií, která dělají každá rok nové NFS, musí do hry přidávat tratě, které již dobře známe. Pocit ze hraní tak může připomínat předchozí díl. Jenže v šestém díle přibylo nových tratí hned několik. Například takový Silverstone je pro lidi, co mají na srdci pomyslně vytetovaný znak své oblibené automobilky, jako posvátným chrámem. Vozový park opět čítá přes tisíc kousků. Jenže ona to není taková normální tisícovka. Některé obyčejné vozy, se kterými stejně bude jezdit jen velmi malé procento lidí, má hned několik verzí napříč desetiletím a legendárních GTR je tu rovnou několik desítek. Kdyby vozů byla jen polovina, efekt by byl lepší, než vybírat mezi hromadou stejných aut s příšerným designem, připomínajíci několik let starou hru. Propracováných aut se ve hře nachází velmi málo.

Grafika vlastně totožná

Další zklamání jsem zažil hned při prvním závodu. Grafické zpracování je v podstatě totožné z předchozím dílem. Pokud si vyberete trať, kterou znáte jako své boty a vypnute HUD, nemáte šanci rozpoznat jestli právě hrajete Gran Turismo 5 nebo Gran Turismo 6. Právě vylepšený HUD rozlišuje tyto dvě hry při závodění nejvíce. Na internetu se při vydání objevila videa, která poukazovala na to, že grafická stránka hry je naopak ještě horší. Ovšem s videem jsem se neztotožnil, ale nemohu si odpustit výtku, že ozvučení hry zůstalo nepozměněné a pokud ano, nejde to absolutně poznat. Zvuky v menu jsou naprosté stejné a motory většiny jsou daleko od reality. V případě řízení Subaru STI budete mít pocit, že z vrnivého boxera se stal vysavač. Nemluvě o zvuku kolizí, připomínající padání barelů s voudou. Když už jsem zminil kolize, musím dodat pár slov i k modelu poškození. Dobrou zprávou je, že prošel vylepšíním, ale více než škrábance a lehce pomačkané plechy nečejte. Okolí je také na špatné úrovní. To že stromy nejsou stromy, nýbrž laciná textura je až do očí bijící.

Hra mimo jiné obsahuje opět multiplayer, ten je již nedínou složkou většiny her a GT6 tomu není výjimkou. Špatnou zprávou, ale je, že multiplayer je takřka stejný. Nový lobby design hru omladil, ale kromě toho nečekejte nic nového. Závodění se zbytkem světa je ale pořád velký adrenalin a pokud na to umíte šlápnout, můžete se stát součástí i nějakého týmu. Sám jsem se setkal s komunitou lidí, kteří na tuto sérii nedají dopustit a šestý díl si velmi užívají. V multiplayeru se můžete setkat s jednou překážkou a tou je slipstream. Jste-li velmi šikovným závodníkem a váš protivník na vás mirně ztrácí, hned na první rovince vás díky slipstreamu předjede. Kvůli tomu pak nemáte šanci někomu ujet pomalejším závodníkům. Na druhou stranu se musíte soustředit na maximum, protože v těch situacích není prostor na chyby.

V závěru se nám sešlo hodně negativních informací, které ze hry spíše dělají lehce překopané Gran Turismo 5. Bohužel tomu tak opravdu je a většina z vás si bude říkat, že s pátým dílem by si vystačili ještě do dalšího pokračování. Ano, šestý díl je zlepšením, ale je to plnohodnotné pokračování? Věřím, že skální fanoušci si nový díl zamilují a stráví závoděním několik stovek hodin. Příležitostní hráči se ale nezbaví pocitu, že přišli o několiv stovek korun. Verdikt je jednoduchý, pokud máte Playstation 3 pouze kvůli Gran Turismu, hra se vás již nemůže dočkat. V případě že máte Gran Turismo jen na zpříjemnění pár večerů, je pro vás nový díl zbytečný. Třetí skupina lidí, která s touto serií ještě nepřišla do styku a závodění vás láká, je pro vás šestý díl tím nejlepším vstupem do hry. Většiho zlepšení se snad dočkáme na Playstationu 4.

- nové tratě a výzvy
- závody na Měsíci
- staré dobré Gran Turismo