God of War – Recenze

Kratos odvedl naprosto brilantní práci a přináší nejvybroušenější formu toho, jak kosit další bohy!

12. 4. 2018

Dlouho, velmi dlouho jsme čekali, ale dočkali se. Kratos se po letech vrací v novém podání a ve studiu Santa Monica udělali vše pro to, aby hra byla co nejlepší. Měli jsme možnost se do Kratova dobrodružství ponořit již s předstihem. Jak se tedy značně odlišný přístup u God of War osvědčil?

Předně je třeba říci, že studio učinilo na začátku samotného vývoje zásadní rozhodnutí. God of War jak jej známe, už nevytvoří. Je třeba sérii posunout o něco dále, a to blíže dnešním moderním hrám. Verdiktem tedy bylo, že Kratos už nebude sledován stabilní kamerou na jednotlivých obrazovkách, ale zhostíme se jeho role na přímo, zatímco kamera bude posazena za něj.

God of War je odlišný od ostatních dílů

Tím se hra diametrálně liší od předchozích titulů, navíc se po dlouhé době v rámci série dostáváme do jiné mytologie, čímž se zásadně mění chod dění. Pojďme se ale pro pořádek trochu seznámit se situací, která nastala po skončení God of War 3.

Co je u nového God of War absolutně perfektní, tak to je celkový příběh. Nebudeme vám vyzrazovat, co vás konkrétně čeká, protože děj a dialogy jsou skvěle napsané a nabízí dost zásadní zvraty. Ve stručnosti se dostáváme o mnoho let dopředu. Kratos je zde starším mužem, který se snaží svůj dosavadní život za hlavu a vychovává svého syna Atrea.

Po Řecké mytologii je třeba zrubat tu Severskou

Jelikož byl třetím dílem vymlácen kompletní Pantheon řeckých bohů, tak se děj přesouvá do Severské mytologie. Aktuálně tedy Kratos žije v Midgardu a díky jistým okolnostem je donucen se vydat za hranice svého útočiště ve společnosti syna Atrea. Atreus byl ostatně element, ze kterého jsme měli poněkud strach. Nicméně neoprávněně.

Obavy byly zbytečné. Kratosův vztah k Atreovi je chladný stejně jako vzduch kolem nich, to však dalo vývojářům vynikající možnost, jak tento vztah postupně budovat a přetvářet. Atreus navíc není žádné ořezávátko a koule na noze. Postupně se stává velmi účinným prvkem v soubojích a přidává do boje větší dynamiku.

K bojům se ještě dostaneme. Mrkněme se na to, jak se podařilo studiu Santa Monica vyrovnat se zásadní změnou hratelnosti. Původní hry nabízely poměrně přímočarou pouť, při níž bylo potřeba pozabíjet stovky, ba tisíce nepřátel a během cesty se Kratos občas zastavil pro některou z beden, které pak přidávaly nové schopnosti.

Open-world nebo ne?

God of War je stále poměrně přímočarou hrou. Tvůrci však šikovně zakomponovali rozsáhlejší lokace do celkové mapy, díky čemuž hra působí jako open-world i když tomu tak není. Zpočátku se zdá, že titul je pouze o tom, abyste prošli danou lokaci a přesunuli se do další. Od určité chvíle se však otvírají možnosti a můžete si vybrat, kam se vydáte. Pokud totiž nechcete plnit vyloženě příběhové mise, tak se můžete věnovat i dalším aktivitám a těch není úplně málo.

Nechybí zde ani legendární truhlice z předchozích dílů. Ty vylepšují zdraví a další schopnosti. Jejich otevření však není tak snadné. Některé unikátnější je třeba otevřít vyřešením některého z puzzlů. Díky tomu se můžete občas zaseknout na některé z hádanek. Jsou velmi dobře vymyšlené a jejich řešení není kdovíjak krkolomné, občas ale pozlobí.

Dále je tu sběr různých artefaktů, za které může Kratos kupovat nové vybavení a také vylepšení stávajícího. Kromě toho jsou tu také vedlejší úkoly, díky nimž se Kratosovi zpřístupňují další možnosti a také další lokace. Ostatně hra překvapuje v tom, že je kromě příběhu je zde spousta obsahu okolo a stále nemáte dost. Je opravdu těžké o hře psát tak, aby nebylo vyzrazeno nic zásadního.

Leviathan v akci

Oproti předchozím titulům si můžete vylepšovat své vybavení u obchodníků. Ti jsou k dispozici na různých místech a nabízí noví hrudní pláty, ochranné prvky, ale také jistá vylepšení do výbavy. Co se týče zbraní, o těch se zde nebudeme rozepisovat z určitých důvodů, nicméně Kratos má v základu k dispozici sekeru Leviathan. Tou může rozsekávat své nepřátele a rovněž ji po nich házet nebo ji mrštit do nedostupných míst.

Vylepšení se týká i Atrea a jeho schopností. Kromě peněz se dají využít i zkušenosti, které se sbírají za nalezení unikátních předmětů a rovněž také v boji. Každý zabitý nepřítel znamená zisk zkušeností, které lze využít k nákupu dovedností. Ty jsou rozděleny do několika stromů, přičemž každý z nich vylepšuje něco jiného.

Souboje doznaly významné změny. Tentokrát totiž Kratos není takovým šílencem, jako tomu bývalo, ale dokáže rozehrát velmi smrtící partii. Ačkoliv s tím mohou mít někteří fanoušci poněkud problémy, tak souboje jsou mnohem více taktické a připomínají trochu bitvy v Dark Souls. Kratos dostal do vínku také štít, kterým se může krýt a nyní je to o vašich schopnostech, jak posoudit situaci. Každý soupeř se stává smrtonosným a rozhodně neplatí, že by Kratos dokázal pobít 50 nepřátel v jednom souboji. Na vyšší obtížnost je hra opravdu výzvou.

Do Midgardu a ještě dál!

Kromě toho, že Midgard je úchvatným místem k průzkumu, tak nechybí ani cestování skrze Bifröst. Díky tomu se nabízí cestování do dalších světů v rámci Severské kosmologie. Ostatně pomocí Bifröstu se dle legend dá cestovat do devíti různých světů. Nenechte se tedy zmýlit, hra je opravdu obrovská a i  v těchto lokacích, na vás čekají nové scenérie, odlišní nepřátelé, unikátní výzvy atd.

Co se autorům vydařilo, tak je zkrátka způsob, jakým pojali celou Severskou mytologii. Nesnaží se servírovat pouze ty nejznámější postavy a báje, ale je vidět, že v týmu hodně přemýšleli nad tím, co hráčům přesně naservírovat. Podobně jako Řecká mytologie, tak i ta Severská nabízí mnoho různých legend a bájí. Díky tomu se setkáte na dlouhé pouti s různými stvůrami a postavami.

Tohle není na jedno odpoledne

Kratova pouť je poměrně dlouhá. Pokud půjdete čistě po lince příběhu, tak na první dohraní se dostanete na nějakých 20-25 hodin. Společně s vybíráním celé mapy a splněním všeho, co se zde nabízí, tak není problém ve hře strávit 50-60 hodin. Neuvěřitelná porce. Pokud vám bylo divné, že nové God of War stále nevychází, nebylo to problémy ve vývoji, ale rozsáhlostí tohoto kolosu.

Co může opravdu velké fanoušky série zamrzet, tak to je jednoznačně fakt, že takzvaných památných momentů je ve hře poněkud méně. Severské dobrodružství trochu ubralo na pompéznosti a epičnosti. Nelze to však brát jako mínus. Je třeba pohlížet na to, že třetí díl byl velkolepým vyvrcholením.

Grafická stránka se dá zhodnotit velmi jednoduše. Obrazově hezčí titul snad ještě nevyšel. Ačkoliv před rokem dorazilo doslova nádherný Horizon: Zero Dawn, tak God of War je v detailech ještě preciznější. Zejména také proto, že to není čistokrevný open-world. Téměř každá textura je prokreslena do těch nejjemnějších detailů.

A kde je původní Kratos?

Zvuková stránka je perfektní. Možná nás jen trochu zklamalo, že hudba je také trochu komornější a nesnaží se o nějaké výrazné motivy. Tentokrát byl pro soundtrack najat seriálový skladatel Bear McCreary. Někteří fanoušci mohou mít trochu problém s tím, že Kratos není dabován svým původním dabérem. Terrence Carson byl nahrazen a jeho post zaujal Christopher Judge, kterého můžete znát ze seriálu Hvězdná Brána jako postavu Teal’ca.

God of War nejenže splnilo očekávání, ale dokonce je překonalo. Zcela bez okolků můžeme vyhodnotit hru jako jednu z nejlepších, co zatím na PlayStationu 4 vyšla. Zcela nepochybně půjde o bestseller, neboť kvalita hry je naprosto nesporná a spousta hráčů bude překvapena tím, kolik nám toho vlastně autoři ze hry neukázali. My tleskáme, tohle je neuvěřitelné překvapení a jediné co nás na tom mrzí je fakt, že oproti vám hráčům už máme tohle úžasné dobrodružství za sebou.

God of War nabízí kompletní českou lokalizaci v podobě titulků

- výborné souboje
- neuvěřitelná rozmanitost