Gears of War: Judgment – Recenze

Série Gears of War se vrací na samotný začátek dlouhé války o Planetu Sera v Gears of War: Judgment.

2. 4. 2013

Tentokrát to netrvalo tak dlouho a jsme zpět na planetě Sera. Vynikající akční série Gears of War se vrací už počtvrté. Gears of War: Judgment však poprvé v sérii vytváří někdo jiný než hlavní studio Epic Games. Judgment připravilo studio People Can Fly (konverze GOW na PC a Bulletstorm). Upřímně jsem moc nevěděl, co od toho očekávat, jen jsem doufal, že má oblíbená série nedopadne vyloženě špatně. A jak se jí tedy vedlo pod novými křídly?

Je libo sequel nebo prequel?

Gears of War: Judgment vypráví příběh ještě před událostmi z prvního Gears of War. Ti, co dohráli třetí díl, mi musí dát za pravdu, že ono skutečně pokračovat tam kde je v podstatě uzavřeno, by byl holý nesmysl, takže prequel rozhodně vítáme s otevřenou náručí. Konkrétně se ocitáte v kůži Damona Bairda, jehož známe z předchozí trilogie, který je aktuálně vlečen k soudu společně se svými spolubojovníky. Děj se odehrává 14 let před událostmi prvního dílu a jen pár měsíců poté co Sarančata zaútočila na povrch.

Jednoho z nich už známe je to Augustus Cole, známý coby „Cole Train“. Nováčky jsou poté sličná zrzka Sofia Hendrik a drsný voják Garron Paduk. Ten je zpočátku zajímavý tím, že se jedná o jakousi variaci na naše ruské bratry, ale časem vám začne lézt na nervy. Všichni čtyři tedy stanou před soudním tribunálem a jsou souzeni za své zločiny, které se dovíte až retrospektivně. Celý tým nese název Kilo a postupně jeho členi vypovídají svůj příběh. Zahrajete si tak za každého určitou část hry. Ezra Loomis, podplukovník Koalice, tedy musí vyslechnout obhajobu obžalovaných.

Výzva sem a výzva tam

Každá z postav tedy vypráví svůj děj, počínaje Bairdem a díky tomu se poprvé dostávám do hry. Zpočátku je to paráda. Zase zpátky v boji proti Locustům, co si víc přát? Jenže, jak postupujete kampaní, najednou se nadšení vytrácí, hra začíná smrdět stereotypem a nijak zvlášť vás nevtahuje. Ale popořadě. Proč je hra tak divná? Zřejmě proto, že se autoři snažili přinést něco nového do hry a tak do kampaně nafařili novou serepetičku.

Jedná se o výzvy. Každá z misí je tedy rozselektována na několik podčástí, které vám jsou servírovány postupně. Na konci každé pasáže totiž musíte v podstatě potvrdit, že chcete jít dále. Je to také z toho důvodu, že kampaň lze hrát v kooperaci s dalšími online hráči. Výzvy jsou umístěné vždy na začátku dané pasáže a jejich aktivací vám rychleji přibývají body. Tyto body sbíráte v každé pasáži a snažíte se jimi naplnit tři dostupné hvězdy. Na konci kapitoly jsou vám body sečteny a také utržené hvězdy. Za dostatek hvězd máte zejména dobrý pocit sami ze sebe, nějaké ty achievementy, ale nejzajímavější je fakt, že po 40 hvězdách se vám otevře bonusová kampaň nazvaná „Následky“.

Následky si poneseš!

Co je náplní výzvy? Vždy je to ztížená obtížnost. To znamená, že například musíte zadržet Locusty, kteří přibíhají ze dveří, a za normálních podmínek jde o běžné jednotky, ale s aktivovanou výzvou se k nim přidají například Boomeři nebo se vám sníží viditelnost v dané oblasti. Ono je pravda, že hvězdy sbíráte i bez aktivace výzvy, ale jejich splnění je o poznání těžší, neboť jednotlivé body naskakují velmi pomalu. Bohužel výzvy jsou téměř pořád stejné, braňte bod, pobijte Locusty atd. Tato repetitivnost absolutně zabíjí celkový dojem z kampaně a celé to strašně nudí.

Nutno říct, že sesbírání hvězd není žádný problém. Původně jsem myslel, že bonusová kampaň je pouze pro ty, kteří nasbírají dostatečný počet hvězdiček, ale není to tak. Poprvé jsem kampaň dojel na střední obtížnost, přičemž 40 hvězd jsem dosáhl už před polovinou a na konci jsem měl 106 hvězd, což znamená, že mi jich chybělo pouhých 20. Hra mi přišla oproti předchůdcům vážně snadná, a co mě velmi mrzí, tak to je fakt, že klasická kampaň je dost nudná a vydrží jen na nějakých 6 hodin.

Nejzajímavější část singleplayerové hry je tak nástavba s názvem Následky. Jak jsem již zmínil, ta stojí trochu bokem základní kampaně a je to schválně. Příběhově vás zavede do doby, kdy Marcus s Domem, Anyou a Jacem shánějí ponorku v Gears of War 3. Souběžně s tím probíhá dění za Bairda a Colea, kteří společně s Carminem hledají pomoc před finálním bojem. Samozřejmě se zde provážou jistá camea s klasickou kampaní Judgmentu. Následky vám zaberou zhruba 2 hodiny, ale sluší se říct, že se jedná o zcela klasickou kampaň na poměry celé série bez přidaných výzev, a to je super. Následky jsou svižnější a mají lepší děj, než celá předchozí kampaň. Dokonce obsahují perfektní hlášky a dialogy, které v předchozí kampani téměř chybí. A Cole či Baird bez hlášek, jsou jen tupí macho-panáci.

Je to stejné, ale něco tomu chybí

Jinak je ale hratelnost totožná s tím, co známe z dřívějška. Gearsy jsou pořád svižnou a drtivou akcí, která vždy vyústí v hromady mrtvých Locustů a prázdné zásobníky. Klasicky zde využijete spousty skrývání se za překážkami a Lancer vám bude taktéž nápomocen k rozřezání vašich nepřátel. Ostatně zbraní je ve hře poměrně dost a dokonce se objevily i novinky, což je Markza (sniperka) a Booshka, což je poměrně rychlá puška.

Pokud jde o nepřátele, tak těch je taktéž poměrně dost. Najdete tu Locusty nejrůznějších variant. Jsou tu mrchy, Boomeři, klasičtí trubci, Corpseři, Tickery, Theroni a další. Pokud jde o lambenty, tak těch se zde nedočkáte, neboť v té době ještě nebyl dostatečný vliv imulze na Locusty. V Judgmentu je pouze jedna nová jednotka, a to klasický Locust, který po nastřelení změní visáž a bojovnost. Stane se z něj něco jako malá Berserkerka, kterou je možné zabít jen četnými střelami do hlavy.

V sérii Gears of War je multiplayer nedílnou součástí hry. Takže není divu, že se do online bitev můžeme pustit i v Judgmentu. Asi nejzábavnějším režimem se tu stává OverRun. Zde se proti sobě postaví dva týmy v 5ti lidech. První je tým Locustů, tím druhým samozřejmě tým Koalice. Koalice se snaží držet strategické body, třeba generátor nebo díru a nesmí dovolit, aby jej Locusti zničili. Je to celkem zábava a skutečně vás režim udrží na dlouho. Jen škoda, že si nemůžete přizpůsobit výbavu, máte zde jen 4 pevně dané třídy, z kterých vybíráte vždy poté, co padnete na lep některému z online Sarančat. Hra rozděluje týmy automaticky a náhodně, takže se může stát, že u dalšího bodu se přidáte k druhému týmu. Čím více bodů Locusti mají, tím lepší nestvůru si můžete vybrat a vyrazit s ní do boje.

Online hrdina v akci

Pak je zde mód Free-for-All, to je pouze jinak pojmenovaný deathmatch. Zkrátka se vrhnete do boje proti všem, kteří se hýbou. Tento mód je klasika a je to velmi rychlá akce, protože za každým rohem může stát někdo, kdo se bude těšit na to, až vás rozřeže vejpůl. A pak tu máme týmový deathmatch, který taktéž není třeba moc popisovat. Zajímavým je také jakási variace okupace, kdy se snažíte zabírat zářící prstence, coby strategické body. Za to dostáváte hlavní body, které poté rozhodují o vítězství.

Multiplayer je tedy výbornou součástí hry a troufnu si říct, že bez něj by tentokrát byly Gearsy v podstatě méně než poloviční. Navíc v multiplayeru získáváte cenné expy a vaše postava se neustále vylepšuje a odemyká se jí nové vybavení a samozřejmě nové skiny. Navíc se časem dočkáme i dalších módů, neboť u nich svítí nápis DLC.

Zpracování hry je stále na špičkové úrovni. People Can Fly sice nedokázali vyždímat z Unreal Enginu 3 nic dalšího, ale nebylo třeba. Už předchozí Gearsy jsou na tom graficky velmi slušně a Judgment s nimi drží krok. Co se pak týče ozvučení, to je kvalitní, ale zklamal mě soundtrack, který není moc výrazný a zapamatovatelný a pokud jde o dabing, již jsem zmínil, že hlášky jakoby se vytratily.

Gears of War: Judgment není špatná hra, to žel bohu ne, ale něco jí chybí. Respektive je toho více. Určitě jí chybí zvraty a wow momenty, kterými byla série dříve plná. Pak jsou to skvělé hlášky a dialogy postav a lepší doladění výzev, které poté nudí. Jinak je to ale stále slušná hra, která má zejména v multiplayeru své osobité kouzlo. Pokud Epic připravuje pro nový Xbox další Gearsy (jako že asi ano), tak to bude chtít vyšlapat novou cestu a řádně sérii nakopnout.

- spousta akce

- vyčpělost
- trapné výzvy