Far Cry 3 – Recenze

Far Cry 3 konečně přichází a je to větší nálož, než jste si dovedli představit! Máte zájem o Vaasovu definici šílenství?

10. 12. 2012

Recenzovaná verze: Playstation 3

Far Cry 3 byla nepochybně jedna z nejočekávanějších her letošního roku a nutno uznat, že je to za krátkou dobu už podruhé, co Ubisoft držel v rukách triumf mezi letošními tituly. Assassins Creed 3 se až na pár drobností povedl, a tak je na řadě Far Cry 3, které nemá zrovna malé ambice. Ostatně autoři před sebou měli více než náročný úkol. Druhý díl trochu zklamal a bylo tedy nutné překopat koncept hry. V naší recenzi se dozvíte, zda je Far Cry 3 adeptem na hru roku, o čemž se spekulovalo už před vydáním nebo ne.

Far Cry 3 povstává

Ubisoft podobně jako u posledního Assassina zvolil postup hutné marketingové masáže na hráčovo ucho a oko, což se zřejmě podařilo. O hře se mluvilo i v nejzaprášenějších koutech putyk a očekávání byla velká. Hned z prvotních materiálů bylo znatelné, že Ubisoft na to jde úplně jinak a tentokrát nás čeká více kreativity, zároveň i šílenosti a skutečné herní zábavy.

Far Cry 2 byla hra rozporuplná. Mnoho hráčů nadchla možnost prohánět se po afrických buších a pouštích, jenže neskutečná repetitivnost úkolů a stylu hry odradila i ty nejotrlejší. Po čase vám začalo připadat otravné i neustálé léčení, či opravy vozu, anebo střídání zbraní z důvodů jejich poruchovosti. Hru tedy zabíjeli zejména hloupě zvládnuté principy a trochu to působilo jako by na hru měli autoři málo času a v podstatě její poslední polovinu museli honem rychle sfouknout.

Far Cry 3 se trochu vrací ke svým kořenům, jako to udělali například i autoři série Crysis (autoři původního Far Cry). Je tu tedy  návrat do známého prostředí z prvního Far Cry, tedy nás čeká tropická džungle na poměrně obřím ostrově (Rook Island). Většinou je tomu tak ve špatných hororech, ale parta mladých kolem dvacítky, jejich rodiče zřejmě neví co s penězi a mají pocit, že nejlepší bude když si jejich potomek bude dělat co chce. Parta mladých lidí se tedy brzy ocitne v zajetí pirátů, kteří ovládají místní ostrov a dovolená tedy končí pobytem mezi bambusovými tyčemi.

Parta mladých – parta blbých

Jak tomu tak většinou ve hrách a filmech bývá, máme nějakého hlavního hrdinu a tentokrát je to jeden z již zmíněné skupiny mladých, Jason Brody. Toho sice po celou hru neuvidíte, ale skrze něho uvidíte vše ostatní. Hra začíná podařeným útěkem vašim věznitelům a následně jste prudce vrženi do divoké džungle. A hra se s vámi zpočátku vůbec nemazlí, ale to si vysvětlíme až o několik větiček později.

Far Cry 3, což u stříleček není příliš zvykem, útočí zejména svou schopností přenášet emoce i na vás. To znamená že během hraní se vám dostane scén, které vás vyloženě vyděsí či zastraší. Už prvotní útěk z tábora zajatců je skutečně perfektní. Jason se klepe, je nervózní, pořád si pro sebe sám mumlá, což ostatně dělá po celou hru takže nejde o nějakého blbečka jako u konkurence. Far Cry 3 je i poměrně drsná hra. Ukazuje vám stručně a jasně způsoby jakými se piráti chovají ke svým zajatcům, což v kůži Jasona poznáte osobně a to několikrát. Ostatně možná to ode mě bude trochu klišé, neboť reklamní kampaň vás zřejmě již zasáhla a víte kdo je Vaas, ale pro ty co by náhodou nebyli v obraze, vám o něm něco málo prozradím.

Vaas je totální magor. Ano magor, ale v poměrně dobrém slova smyslu. Je zde jako geniální prvek, jak vám nahnat strach. Mnoho jiných kolegů z branže to určitě udělalo a já to udělám též, přirovnám ho totiž šílenému leč geniálnímu Jokerovi, kterého nabídl Heath Ledger ve filmu Dark Knight. Svým zevnějšek vás moc nedostane, nicméně jsou to zejména jeho gesta, chování a slova. Zejména když pak dojde na nějakou jeho historku či definici šílenství, máte se na co těšit. Právě Vaas zde působí jako element strachu a nervozity z toho, co vás čeká při příštím setkání s ním.

Lov, střílej, makej

Vrátím se k tomu co jsem načal již o jeden odstavec a jednoho Vaase výše, hra se s vámi příliš ze začátku nemazlí. Co to sakra je? Jedna zbraň, minimální počet nábojů a lékárniček? Tady asi někdo upadl na hlavu a nutno říct že napůl ano a napůl ne. Zprvu se to může zdát zábavné a geniální, ale poté se vám to začne zajídat. Vy totiž máte tu povinnost se řádně na výpravy do džungle vybavit. Nestačí jen čapnout první zbraň která se někde povaluje a jít do bitvy. Tedy kolem a kolem stačí, ale není to taková zábava jako vydat se do války s pořádným arzenálem.

Ubisoft zahrnul do hry RPG prvky. Vaše postava se postupem času vylepšuje, hospodaří s penězi a také si vylepšuje svou výbavu. Zpočátku totiž máte minimum slotů na všechno, pak ale vyrazíte do džungle s pistolí a mačetou a jde se na věc. Vše totiž závisí na vašem loveckém instinktu. Jason si musí ulovit co nejvíce zvěřiny a z ní sbírat potřebné suroviny. Díky tomu je pak schopen si vyrobit potřebné ruksaky, vaky, batohy a podobné věci, které sice v inventáři má, ale při pohybu ho nijak neomezují a na těle je neuvidíte. Hra vám vždy poradí, čí že to kůži a v jakém počtu ji máte sehnat a hůrá do džungle.

Během chvíle tedy můžete po ostrově běhat vyzbrojeni tak, že by vám záviděl i Terminátor T1000 a likvidovat své nepřátele. Poněkud sprzněná je ve hře ekonomika. Jason totiž sbírá i peníze na nákup zbraní a doplňků do arzenálu. A že je z čeho vybírat. Někdy má člověk dojem, že Jason snad nakupuje u stejného dodavatele jako plešatý zabiják 47. Arzenálu je skutečně hodně a neustále se vám něco odemyká. Nicméně je třeba za to většinou tučně zaplatit. To by nebyl problém, ale na počátku máte malou peněženku do které se vejde jen 1000 dolarů, tudíž jsme opět u toho lovu. Nepřipadá vám to už otravné i skrze suchá slova recenze? Ano, to mě taktéž. Pojďme tedy dále.

Je libo lodičku, autíčko nebo skůtřík?

Jason je sice asi dobrý atlet, ale věřte mi že pokud si budete chtít jen tak proběhnout celý ostrov, tak se zásobujte nejen virtuálně ale i u své obrazovky. Ostrov je totiž skutečně rozlehlý. Jedná se asi o největší mapu v sérii. No upřímně, skutečnou mapu měl jen druhý díl a ta teď působí skutečně minimalisticky. Autoři si skutečně mákli a vytvořili ohromnou mapu, která se nikde neopakuje svým vzezřením a všude se něco děje nebo hýbe. Sem tam nějaké to živoucí městečko, občas opuštěná osada, přestřelka na cestě a zvířata rvoucí se s potenciální kořistí.

Ostatně místní fauna je dosti nezbedná. Dost často se vám stane že se vám někde do cesty postaví had připravený zaútočit. Nebo se jen tak někde zastavíte a kocháte se krajinkou a už máte u nohy varana. Varan není pes, tudíž ať na něj z obýváku řvete co chcete, tak vás už z principu věci neslyší – je virtuální a jelikož má jedinou touhu a tou je Jasonova pravá, potažmo levá ruka, nemilosrdně útočí. Nemilé je pokud se varaní rodinka rozhodne útočit najednou. Zvířat je tu opravdu hodně – kozy, prasata, varani, tygři, medvědi a kdovíco ještě.

Nemá cenu se po ostrovech (jsou 2, menší a větší) loudat pěšmo. Tedy je to na vás, ale ostrovy jsou skutečně veliké a trvalo by vám značnou dobu přejít z jednoho konce na druhý. Stejně jako v druhém díle si pro nás autoři přichystali mnoho druhů dopravních prostředků. Co chvíli narazíte na odstavený džíp, či čtyřkolku, rogalo, náklaďák, atd. Takže se po ostrovech můžete pohybovat pěšky, po silnici, ve vzduchu ale i na vodě. Je zde spousta vodní plochy a říček, po nichž můžete jezdit na lodích a člunech.

Co udělat dříve?

Ve hře funguje i rychlé cestování. To se vám otevírá postupně na strategických místech po mapě, díky postupu v příběhové linii, nicméně takových stanovišť by pak bylo příliš málo. Proto se autoři rozhodli vám dát šanci o místa rychlého přesunu bojovat na život a na smrt. Po mapě je rozeseto mnoho nepřátelských stanovišť v podobě táborů a různých stanic. Když se vám ji podaří vystřílet, či potichu vyčistit, je pod vaší záštitou a můžete se sem vracet kdy budete potřebovat. Skvěle je vyřešeno obsazování těchto míst, díky tomu máte vyčištěné území od nepřátel, jen sem tam vám někdo projede v džípu okolo a navíc vám jej nepřátelé nemohou zabrat zpět. Tím se tedy vyřešila ta obří debilita z minula, kdy jste zlikvidovali stanoviště a jen co jste udělali dvacet kroků stranou, už bylo zase plné nepřátel.

Celou plochu ostrovů vám na začátku pokrývá nezmapované území. To musíte odkrývat tím, že dojdete k nejbližší radiové věži a musíte ji spustit. Každá věž má jiný postup, jak na ní vlastně vyšplhat. Na samém vrcholu pak aktivujete vysílač, čímž se vám odemkne celé okolní území, většinou čítající dva nepřátelské tábory. Ve zmapovaném území navíc vidíte veškeré dostupné informace. Teritoria jistého druhu zvířat, nepřátelské tábory, vaše tábory, vedlejší úkoly a dostupné poklady.

Ve Far Cry 3 je stále co dělat. Krom hlavních misí vás čeká spousta vedlejšáků. Je totiž nutné právě obsazovat tábory nepřátel, odkrývat postupně území, díky radiovým věžím. Dále je také nutné sbírat poklady, kterých je ve hře spousta, včetně speciálních pokladů, které jsou dobře skryty. Sem tam si střihnete nějakou tu vedlejší misi jako lovec zvěře a nebo lovec hlav. Občas po ostrovech naleznete i značky závodů, takže můžete vyrazit na start a ve stanoveném čase dorazit na místo. Nechybí ani možnost zahrát si poker a tím vydělat nemalé peníze. A také jsou zde pomocí modrých vykřičníků k dispozici úkoly v nichž vás čeká něco speciálního, například získat kradené věci jednoho chudáka zpět a nebude to tak snadné. Třešničkou na dortu jsou zdravotnické zásilky, které musíte v limitu doručit a speciální challenge, které se pak porovnávají i s jinými hráči. Většinou jde o co nejvyšší počet zabitých vojáků pistolí v daném čase, nebo nožem, a tak podobně.

Vše funguje jak má!

Jako celek mi přišel Far Cry 3 trochu jako unikát mezi střílečkami. Nenutí vás jít jen z bodu do bodu (to je pouze v rámci příběhu). Vše poměrně dobře funguje a až na otravnou ekonomiku hry a lovení zvěře kvůli lepší výbavě, se jen těžko hledají nějaké nefunkčnosti. Hra oproti Assassins Creed 3 nemá žádné výrazné bugy. Rozhodně to beru jako plus za odklon toho co v sérii bylo zvykem a kvituji, že Ubisoft se rozhodl do toho jít po hlavě a novátorsky, což hře svědčí.

Hra má vynikající zpracování. Absolutně vás pohltí grafická stránka tohoto veledíla. Ta je naprosto špičková a má neuvěřitelné efekty, které jak před 8 lety demonstrovalo první Far Cry, se nejlépe ukazují na tropických ostrovech. Ubisoft má ale dnes již mnohem pokročilejší engine, než byl své doby CryEngine. Zachovány byly některé zajímavé prvky, jako schopnost šíření ohně směrem, kterým fouká vítr a tak dále. V tomto ohledu si Far Cry 3 vede výborně a těžko budete hledat hru, která by v některých ohledech zpracování ostrovní přírody překonávala. Neméně skvěle je na tom i hudba a zejména zvuky, zatím jsem neslyšel přesvědčivější zvuk výstřelu pistole, než ve Far Cry 3. Škoda je jen to, že nedostatek operační paměti v konzolích občas způsobuje dočítání textur v dálce a někdy to působí trochu divně.

Multiplayer ve Far Cry 3 rozhodně není jen vedlejší doplněk do počtu. Ubisoft těžce pracoval na tom, aby hra byla vypiplaná i po této stránce a daří se. V základu je k dispozici 10 multiplayerových map. Je zde i spousta herních módů, takže pokud máte rádi sólovku, týmovou práci, či okupaci, máte se na co těšit, každý si zde najde to svoje. Rozhodně se dočkáte i vylepšení své postavy a výbavy, která se liší svým vývojem od toho co jsem již popisoval v singleplayeru. Nejzajímavějším módem multiplayerové hry je možnost hrát jakési paralelní dění čtyř zajatců. Jde o šest misí v nichž můžete hrát až se třemi online hráči a kooperovat a nebo v offline módu lze hrát s vaším kamarádem na jedné konzoli.

Far Cry 3 mě skutečně potěšil. Čekal jsem, že Ubisoft se postará o to, aby série nepatřila do starého železa, ale neočekával jsem, že půjde o takové veledílo. Mezi střílečkami se jedná o velmi kvalitní počin, který by neměl minout žádný fanoušek FPS. Příběh je poměrně kvalitní, brilantně jsou zpracované ostrovy a zábavy je zde na mnoho hodin. Takže na co čekáte? Chytněte AK47 a hurá do tropů!

- zpracování hry
- rozloha ostrovů
- Vaas