F1 Race Stars – Recenze

Arkádové Formule s oficiální licencí jsou tu. F1 Race Stars!

25. 11. 2012

Studio Codemasters prozatím dokázalo z licence F1 vydolovat opravdu hodně. Za tři roky jsme se dočkali třech her a jedné doplňkové hříčky na sociálních sítích. Ani jeden titul však nebyl orientován na mladší publikum, které ale, jak dokazuje řada jiných dovede být velice vděčným zákazníkem. Až tento rok jsme se tak dočkali hry F1 Race Stars, která za využití oficiálních licencí se po dlouhé době do tohoto žánru vydává.

Zajímavé tratě

Co bychom si nalhávali, pokud nepatříte k hodně mladým ročníkům, Race Stars vás pravděpodobně až na multiplayer příliš nezaujme, čemuž nepomáhá ani singlplayerová kampaň. Ta je dělána především tak, aby se hráč podíval opravdu do každé části světa, kde se pořádají závody spadající do jednotlivých šampionátů, jako evropského, … Zde ovšem vystupuje první nedostatek, který se objeví po pár hodinách hraní, a to sice monotónní opakování. Tratě se po chvíli začnou opakovat a vytratí se i zábava, která je u her podobného zaměření nutností. Na druhou stranu tím nijak nechci shazovat opravdu umně provedené grafické zpracování a ztvárnění jednotlivých tratí. Nejenže má hra povedenou, kreslenou grafiku, ale hráč se svou formulkou vždy navštíví ta nejznámější místa dané země.  Projedete se tak na mrakodrapech v Dubai nebo historickým Japonskem. Žádný realismus v podobě fádních okruhů tak nečekejte, což je na jednu stranu dobře, ale, jak jsem poznamenal i tak se tratě velice rychle okoukají.

Pro děti nebo dospělé?

Velice mě překvapil i samotný jízdní model, který, no řekněme, že příliš neodpovídá věkovému zařazení titulu. Neříkám, že by obtížnost řízení byla nastavena vysoko, osobně jsem se s ní po pár menších karambolech rychle sžil. Zatáčky jsou často pěkně ostré a leckdy si tak musíte pořádně najíždět nebo vsadit na ruční brzdu. Ačkoliv by tak větší náročnost mohla být brána jako klad, opak je pravdou. Jízdní model, ale i stavba samotné trati až na pár výjimek příliš neumožňují to, co nabízí právě například Mario Karts, tedy pořádně se bavit. Samozřejmě, jak je tomu u tohoto žánru časté i F1 Race Stars nabízí různé power upy umístěné na trati, jež vám nějak pomohou dostat se na vyšší pozice nebo zpomalit ty, co jedou za vámi. Nejobvyklejší je zde systém KERS, jež zde zastává úlohy nitra, či chcete-li boostu. Dále poté můžete na trati sebrat jeden ze třech druhů balónků – červený pro řízené střely, modrý pro nášlapnou minu a žlutý vypustí odrážející s projektily. Zvláště na začátku jde o příjemné zpestření závodů, ale osobně bych si dovedl představit o dva až tři power upy více, jelikož se rychle okoukají, navíc časem zjistíte, že smysluplné využití má jen KERS.

Jak možná víte, ve hře jezdíte v jakýchsi karikaturách formulí 1, která mají ovšem licencovaný vzhled a samozřejmě i jezdce. Ti jsou stejně jako celý svět pouhými karikaturami originálů, avšak uznávám, že velice povedenými. Každý z nich navíc nabízí speciální schopnosti, jako střílení power upů opačným směrem a podobně. Ovšem, i když si můžete vybrat, za koho jezdit, žádný markantní rozdíl ve změně hratelnosti nečekejte. Aby hra svou předlohu využila ještě více, nabízí i boxy, samozřejmě sloužící k opravě vozu. Toto nešťastné rozhodnutí v praxi znamená, že pokud například schytáte příliš mnoho zásahů nebo zkrátka neustále bouráte, musíte zanedlouho projet boxy, které formuli za jízdy opraví a vás samozřejmě zpomalí. Vyloženým neštěstím poté je, když se s poškozeným vozem musíte táhnout přes půl trati, jelikož soupeři jsou opravdu nemilosrdní. Umělá inteligence je totiž značně neústupná a jakoukoliv chybu trestá na vyšší obtížnost tím, ač se v dalším průběhu závodu snažíte jakkoliv, zpět do čela se téměř nikdy nedostanete.

Vytrhnutí z nudy

Mimo klasickou kariéru samozřejmě hra nabídne i dalších několik možností, jak se odreagovat. Mezi ně patří klasické časovky a nejrůznější výzvy, kdy např. musíte po trati sbírat kanystry s palivem, abyste vůbec dojeli do cíle. Pro mnohé jediným důvodem ke koupi je poté multiplayer, jež částečně zachraňuje špatný dojem, jaký na mně zanechala kampaň. Díky živým soupeřům hra najednou dostane další rozměr a odpadnou i mnohé nedostatky, tak výrazné v singlplayeru. Celkově jsou tak tyto „ostatní“ aktivity nejspíše tím nejlepší, co může hra nabídnout a pokud kvůli nim minete celou kampaň, chybu určitě neuděláte.

Ze závěrečného hodnocení F1 Racing Stars jsem trochu na rozpacích. Hra bezesporu nabízí zajímavě využitou licenci, poutavou grafiku a hodnotný multiplayer, ale řekl bych, že se během vývoje nerozhodla, čím chce být. Zábavnou oddychovkou, ke které zasednou večer rodiče s dětmi nebo spíše bláznivou závodní adventurou, ke které se budou i protřelí hráči neustále vracet? Díky tomu jsme dostali do rukou mix obou těchto složek, který je místy zábavný, ale jistě se mu na delší dobu nepodaří udržet ani jednu z těchto skupin, což je díky viditelnému potenciálu velká škoda.

- grafické zpracování
- licence

- časem hra začne nudit