Crysis 3 – Recenze

Prorok se vrací v Crysis 3. Je to ale stále ta nadupaná sci-fi akce po které lačnil celý svět?

14. 4. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3

Crysis 3 se nám dostal do spárů o něco později, takže pro uklidnění lidu se omlouváme za pozdější recenzi. Napravujeme tedy jeden z velkých restů aktuálního jara. Crysis má v herním průmyslu značné a zvučné jméno, ale vývojáři před sebou měli těžký úkol. Bylo třeba konečně zaujmout něčím jiným než jen grafickou stránkou. A podařilo se jim to? Je Crysis 3 tím skvostem jaký Crytek mnohokrát sliboval? To se dozvíte v naší recenzi.

Všechno jednou začíná a končí

Crysis 3, jak už bylo avizováno dlouho předem, ukončí nastolenou příběhovou linku, kterou načal už v prvním díle. Události navazují přímo na druhý díl, jen s tím rozdílem, že o několik let později, konkrétně jde o rok 2047. Organizace CELL ovládla v podstatě celý svět a bývalý New York uzavřela do ohromné kopule, známé jako Dóm. Hlavní roli si opět střihne Prorok, který se tak nějak podivně reinkarnoval už na konci druhého dílu. Toto mám tvůrcům dosti za zlé. Tato transformace tu sice vysvětlena je, ale poněkud na hlavu a celkově příběh nemá tak nějak celistvou logiku a spíše se pak zaměřuje jen na to hlavní – záchranu světa.

Pojďme si nalít čistého vína hned na začátku. Hra je opravdu určena asi jen těm co jsou horlivými fanoušky Crysis a těm kteří touží vědět, jak to celé skončí. Překvapí totiž délka hry. Crysis 3 jsem dokončil za nějakých 5 hodin a to na střední obtížnost. Nutno říct že střední obtížnost zde představuje v podstatě tu nejlehčí. Lehkou obtížnost tedy musí zvládnout úplně každý. Je pravdou, že poprvé jsem příliš neplnil vedlejší mise a nesbíral veškerá data a podobné blbosti, které hra ukrývá ve svých lokacích. Jenže přiznám se rovnou, nemám nejmenší chuť se minimálně v nejbližší době do prostředí hry znovu vracet. Ona celkově náplň hry je hrozná nuda.

New York není tím co býval

Autoři se kasali před vydáním, jak bude vynikající celkové prostředí. Ostatně jsem jim naletěl. Slibovali takzvaných 7 divů Crysis 3. To znamená, že každý z misí bude specifická a nabídne zcela odlišné a značně parádní útočiště pro správného lovce, jakým se Prorok stane. Ano, lokace jsou skutečně různorodé, ale ničím zvlášť zajímavé a navíc strašně krátké a přímočaré. Když o nich Crytek mluvil, tak jsem myslel, že nás zatáhnou do jedné lokace například na tři mise. Ale ono houby. Strávíte tam několik desítek minut a už vás hra žene úplně jinak. Navíc je naprosto fascinující a zarážející, že kdyby vám nebylo na začátku vysvětleno, že jde o New York, tak nemáte žádnou šanci to poznat. Není tu vůbec nic, co by vám bývalou metropoli připomínalo. Sluší se také dodat, že každá z lokací je poměrně malá a nikam vás příliš nepustí.

Pokud jde o možnosti, které ve hře máte, tak je tu poměrně bohatý arzenál. Prorok toho unese poměrně hodně, jediný kdo by mu nezáviděl je snad jen CJ z GTA: San Andreas. U sebe můžete nést dvě zbraně, navíc máte ve výbavě i luk a také buďto raketomet anebo výbušniny. Každá zbraň lze upravovat. Můžete měnit mířidla, nasazovat tlumič, upravovat zásobník a další věci. Nicméně to dosti zdržuje a věřím, že většina hráčů se tím vůbec nezabývá. Nejzajímavější zbraní se však stejně ve hře stane nůž, tedy zásah na blízko a také luk. Do luku můžete mít maximum pouze 9 šípů, což mi přijde málo, ale záhy pochopíte proč. Pokaždé když někoho sundáte, tak máte možnost si šíp z něho vzít zpět, takže neztrácíte a jedná se o rychlou, tichou a výbornou eliminaci. V kombinaci s nanooblekem jste neporazitelní.

Sluší mu to?

Nanooblek byl základní kámen hratelnosti v sérii Crysis. Co překvapilo v druhém díle a to bohužel ne pozitivně, bylo zjištění, že funkce obleku ubyly. Zůstaly v podstatě jen 2, takže můžete využít silného krytí anebo použijete neviditelnost. To samé se přeneslo i do třetího dílu. Tyto dvě varianty obleku jsou to jediné, co nabízí, a tak jen musíte hlídat vaši energii, kterou oblek spotřebovává a pokud není aktivovaný, tak zase rychle dobíjí. Stejně jako u zbraní si můžete nanooblek přizpůsobit díky různým vylepšením, která můžete zakoupit, pokud najdete servisní sady. Bohužel jsem jich našel dosti málo a ani mě nelákalo lokaci více prohledávat, takže tuto funkci opět příliš mnoho hráčů nevyužije.

Další novinkou, kterou se rozhodli autoři hru zpestřit, je možnost rozhlédnout se po okolí. Tím si můžete označit cíle, důležité položky, které lze sebrat, náboje a další střelivo a také tím můžete vysledovat nepřátelská zařízení. Prorok je nyní na dálku schopen hackovat různé střílny a kulomety, čímž dochází k tomu, že nad nimi získáte kontrolu a ony pak útočí automaticky na nepřítele. Hacking spočívá v tom, že se vám ve správném momentě musí podařit klepnout na příslušné tlačítko a čím složitější hack, tím vícekrát po sobě se musíte trefit a to v omezeném čase a omezeném počtu pokusů. Obvzláště jeden hacking v polovině hry mě doslova vytáčel a dělal jsem ho několikrát.

AI se někam vytratila

Naprosto mě šokuje to, co tvůrci provedli vašim nepřátelům. Z nich se totiž stali tupí idioti. Většinou je moc nevzrušuje, že se kolem nich střílí a to platí jak pro vojáky CELLu, tak pro emzáky. Musím se přiznat, že se potvrzuje to, co jsem si ověřil už v předchozích dílech, že ve chvíli kdy na scénu nastoupí Cephové, jde požitek z bitev rapidně dolů. U třetího dílu je to opět stejné. Je ale opravdu s podivem, že zatímco předchozí díly měli slušnou inteligenci soupeřů, tak zde tomu vůbec není. Je to jakoby se Crytek rozhodl AI ze hry kompletně eliminovat. A ono to není o moc lepší ani na nejtěžší obtížnost, kterou jsem kvůli tomu na chvíli zapnul.

Série Crysis se vždy snažila stavět na svém CryEnginu, což se mu daří i nyní. Crysis 3 používá nejnovější verzi CryEngine 3, kterou už jsme mohli vidět v příšerném Sniper: Ghost Warrior 2. Nicméně Crytek samozřejmě svou vlastní technologii dokonale ovládá a jasně to dokládá. Některé momenty opět vypadají nádherně a rozhodně nedělají ostudu. Dá se říct, že některé scény skutečně patří mezi to nejhezčí, co momentálně herní průmysl nabízí. Přesto se však žádný velký technologický pokrok nekoná.

Co se týká ozvučení, tak to je také na parádní úrovni, rovněž dabing, co však zklame tak to je pak samotná hudba. Ta jako by ztratila svůj elán a působí dost lacině, což například v Crysis 2 rozhodně nehrozilo. Těžko říct čím je to způsobeno, nerad bych se zde odvolával na Hanse Zimmera, protože ten složil do dvojky pouze dvě skladby.

O poznání horší než minule

Poslední složkou, kterou hra nabízí. Minule už jsme jí tu ostatně také měli je samozřejmě multiplayer, což je u střílečky tohoto typu poměrně jasná věc. Pro mě multiplayerová hra příliš není a jen málokdy mě zabaví, tak jako například Gears of War. Už v druhém Crysis mě multiplayer nijak zvlášť nenadchl a u Crysis 3 tomu bohužel není jinak. Setkal jsem se taky s mnoha problémy, mezi které lze zařadit značné lagy a zdlouhavé načítání. To dokáže otrávit a odradit od dalšího hraní. Jinak však multiplayerová hra nabízí 8 různých módů a k tomu 12 map. Věřím, že pro fanoušky hry více hráčů je to celkem slušná porce a ti u hry vydrží o pár hodin déle. Nejvíc pobaví určitě nový režim Hunter, který jsme už v betě testovali. Dva z hráčů náhodně obdrží nanooblek a luk a snaží se pobít všechny online jednotky CELL. Jednotka CELL, která je usmrcena se stává taktéž lovcem a vyhrává tedy poslední přeživší.

Sečteno a podtrženo, série Crysis dosti vyčpěla. Už to není to, co bývalo a v posledním dějství jsem se značně nudil a některé lokace jsem prošel bez toho, abych si z nich něco zapamatoval. Rozhodně tedy nejde o vrchol trilogie, pouze o její závěr. Dokonce se sluší říct že Crysis 3 je rapidně slabší než jeho předchůdci. Jeho pochybný a předvídatelný příběh, nudná hratelnost, mizerná herní doba a už ničím nepřekvapující zpracování jej řadí po bok tuctových stříleček, a to je velká škoda. Osobně bych tedy Crytek rád už viděl u jiného projektu a sérii Crysis bych nechal spát na hodně dlouhou dobu a možná že i napořád.

- grafické zpracování
- konec trilogie

- herní náplň